menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin aanleggen: Compost of potgrond?

Ga naar meest recente reactie

Fammechien

Tekst aangepast

Fammechien

Hallo,

wij gaan kortelings onze voortuin aanleggen. Grond is zandgrond dus moet nog verbeterd worden en nog gemiddeld 7.5cm worden opgehoogd. Oppervlakte 50m² dus nog een 4m³ bij aanvullen. Kan ik in dat geval best compost eronder mengen of aanvullen met potgrond?
donderdag 2 augustus 2018 - 21:27
Roeli

Roeli

Waarom potgrond. Gebruik maar gewoon tuingrond , hoor.
donderdag 2 augustus 2018 - 22:05
KarelS

KarelS

De grond in mijn tuin is ook zandgrond en ik heb ondervonden dat het geen zin heeft om hierin iets aan te planten zonder iets aan de grond te doen. Als je 4 m³ moet aanvullen neem je, denk ik, best compost die je dan onder de tuingrond mengt. Dit verbetert de grondstructuur en houdt beter het vocht vast. Nog beter als je er paardenmest zou kunnen onder mengen. Potgrond is volgens mij een kostelijke zaak die geen blijvend voordeel oplevert.
donderdag 2 augustus 2018 - 22:27
c j de k

C j de k

Compost bijmengen is een goede zaak , potgrond of aanplantgrond kun je beter bij het aanplanten in het plantgat gebruiken
donderdag 2 augustus 2018 - 22:46
Fammechien

Fammechien

Ok, bedankt voor de input. Had gewoon beetje schrik dat het wat teveel compost zou zijn
donderdag 2 augustus 2018 - 23:08
Fammechien

Fammechien

Zouden jullie het gewoon houden bij tuingrond dan of toch compost?
donderdag 2 augustus 2018 - 23:13
WiPe

WiPe

Compost mengen met de aanwezige tuingrond. Compost kan nog wat naverteren, zeker wanneer die onvoldoende uitgerijpt is; Hou er dus rekening mee dat je de volgende jaren nog wat zal moeten bijvullen. Op zandgrond is dat hoe dan ook geen slecht idee om de volgende jaren nog wat extra compost aan te brengen.
donderdag 2 augustus 2018 - 23:47
leerling

Leerling

Hier hebben we hele droge, arme zandgrond. De meeste nieuwe planten krijgen een ruim plantgat gevuld met zowat 2/3 grond vermengd met 1/3 compost en een ruime schep bentoniet. Struiken, hagen en bomen krijgen minstens 2 keer per jaar een flinke mulchlaag. Enerzijds om de bodem te verrijken, anderzijds om uitdrogen (verdamping) wat tegen te gaan.

De bodem verrijken klinkt goed, maar er zijn ook planten die toch liever een armere bodem willen.
Met de natuur meewerken is altijd minder arbeidsintensief dan je eigen plan te willen doordrukken. Meestal is het ook een pak vriendelijker voor je omgeving. Als je dan ook nog voor streekeigen planten kiest, doe je meteen ook een boel dieren een plezier.
Opzoeken welke planten het in jouw bodemtype naar hun zin hebben en daar een tuinplan rond maken loont echt wel.
Als je dan ook n og

Zandgrond verrijken is een langdurig proces, waar, in een mensenleven, eigenlijk geen einde aan komt. Als je zelf genoeg compost kan aanmaken of kan aandragen, is het te overwegen.
Zelf hebben we ook een aantal planten in de tuin
zaterdag 4 augustus 2018 - 03:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon