menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Goede raar gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik heb al meerdere jaren last van heel kleine klavertjes met heel kleine gele bloemetjes. Ieder jaar steeds weer uitgetrokken, maar het is dit jaar een explosie. En voornamelijk tussen mijn rozen in. Die schijnen het , overigens, wel gezellig te vinden, want als dank krabben ze steeds mijn handen open als ik probeer ze er weg te trekken. Maar ze zitten eigenlijk over het hele terras verspreid. Die brand ik dan wel weg, maar ze komen steeds weer terug. Wie , o wie weet wat ik hieraan kan doen.
ps. het is wel raar, maar ik vraag dus raad.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 7 juli 2018 - 14:18
LT

LT

Roeli, deze klavertjes hebben penwortels. Echt uitsteken. Laat er geen zaad in komen, dat springt in het rond. Op bijgaande link meer info
https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/174362-het-bestrijden-van-gehoornde-klaverzuring-of-springklaver.html
zaterdag 7 juli 2018 - 14:45
Roeli

Roeli

Ik ben eens even verder gaan zoeken, Lou en kom op knikkende klaverzuring uit. Het heeft nl. groen blad, geen penwortels, maar bolletjes. En daarbij, dit komt ieder jaar weer terug. Is dus overblijvend. Tja, uitgraven, schoffelen, in een smalle border tegen de muur met allemaal rozen. Helaas. Is niet mogelijk. Dus, dat wordt accepteren en met een dikke handschoen aan, de rozen trotseren , en trekken. En steeds weer trekken. diepe zucht.
In elk geval bedankt voor de tip. I zocht nl. bij klaver. Nu dus bij klaverzuring en nu was het ..bingo. U hebt de hoofdprijs gewonnen.
Wat ben ik daar blij mee.
zaterdag 7 juli 2018 - 15:38
Carib

Carib

Ik ben het eens met LT, het is gehoornde klaverzuring. Het blad op jouw foto loopt wel degelijk rood aan en de bloemetjes kloppen niet met de knikkende klaverzuring. Bovendien is de gehoornde klaverzuring inmiddels een zeer wijdverspreid onkruid dat vaak meelift met een nieuwe plant. Ook de gehoornde klaverzuring komt ieder jaar terug.....
zaterdag 7 juli 2018 - 16:40
Roeli

Roeli

Carib, het maakt mij in principe niets uit welke het is. Maar omdat google zegt dat de gehoornde 1 jarig is en de knikkende een vaste plant en daarbij nog nooit roodachtig is geweest maar elk jaar weer groen kwam ik dus tot deze conclusie. Maar welke het ook is, het blijft bingo. Daar ben ik héél blij mee. En mijn rozen ook.
zaterdag 7 juli 2018 - 16:58
Tuinprins

Tuinprins

Gehoornde klaverzuring is bij ons meerjarig. Als het in de zon staat is het blad roodachtig, in de schaduw doorgaans groen.

Lastig kwijt te raken omdat 1. de plant een penwortel heeft, 2. de zaden door de plant worden weggeschoten en 3. de stengels/uitlopers wortels kunnen vormen en zo voor een 'nieuwe' plant zorgen.

Consequent alles in een jong stadium wieden maar dis is niet altijd gemakkelijk als dit onkruid zich heeft gevestigd in een bestaande beplanting. De aanhouder wint zullen we als schrale troost maar zeggen ...


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 juli 2018 - 05:33
Roeli

Roeli

Dank jullie wel , heren. Hier heb ik wat aan ( grrr) En ik maar hopen op een berichtje.....als je dit of dat nu doet, is het morgen weg.... Nee dus. Op de knieën, Roeli (au) dikke handschoenen aan, vriendelijk toestemming vragen aan die prikkelbare monsters, mag ik er s.v.p. even bij ? Nou, ik weet wel zeker dat ze geen cm aan de kant gaan. En daarbij, die troep zit ook nog eens muurvast. Maar ik zal mijn best doen. Wanneer weet ik nog niet, maar het gaat vast niet onopgemerkt.
zondag 8 juli 2018 - 07:00
Carib

Carib

Voor dit soort dingen gebruik ik altijd een handschrepel van de Wiltfang. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Eenvoudig dit soort onkruid uithakken zonder last te hebben van de stekels van de roos.
zondag 8 juli 2018 - 16:05
Roeli

Roeli

Ja, Carib, ik heb verschillende van die dingen, maar het vervelende is dat die met een handschoen niet goed zijn vast te houden . Niet goed zijn te sturen. Ik kan er nl. moeilijk bijkomen. Maar het is inmiddels gelukt, hoor. Met de blote hand. Er zal heus nog wel weer iets terug komen, maar dat merk ik dan wel. Ik heb overigens wel hulp gehad van een mol die net onder die hoek de grond los had gemaakt. Daar kon ik alles mooi wegtrekken.
zondag 8 juli 2018 - 17:53
leerling

Leerling

@Roeli
Ik weet niet zeker wat voor grond je hebt. Ik meende dat het leem of klei was?

Hier (zandgrond) gaat wieden het gemakkelijkst als de grond droog is.
In onze vorige tuin (leemgrond), ging dat het best als de grond door en door nat was.

't Blijven nog altijd rozen, maar misschien krijg je de klaver er beter (helemaal) uit als de grond de juiste vochtigheid heeft?

dinsdag 24 juli 2018 - 00:02
Roeli

Roeli

Ik houd het in de gaten, Lou.
Het is dikke vette zeeklei. Barst nu aan alle kanten. Gras ? is niet meer te zien. Maar we zitten allemaal in dat zelfde schuitje dus moeten we meevaren tot we ergens stranden.
dinsdag 24 juli 2018 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon