menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tuintje aanleggen in put met stenen

mondesi

Mondesi

Hallo,

We hebben thuis op het terras 2 betonnen putten waar nu steenafval met daarop sierlavasteen, maar die we graag zouden opvullen met aarde zodat we er wat gras op kunnen laten groeien of een klein plantje in zetten.

De putten zijn vrij diep. Als we ze helemaal met aarde willen vullen is dat 3m3.

Nu vertelde men mij dat ik het steenafval tot bvb tot 60cm van de bovenrand kon wegnmen, en dan in laagjes kon werken van dikker naar dunner, bvb eerste dikke kiezels, dan dunnenere kiezels, zand(?) en dan potgrond (de laatste 40 cm).

Klopt dit? Heeft nog iemand dit al gedaan en in welke laagjes kan ik dan best werken?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 15 mei 2018 - 21:02
Polplastron

Polplastron

Ik zou, als de afwatering onderaan goed zit, inderdaad zo'n 60 cm weghalen.
Vervolgens zou ik er worteldoek in aanbrengen o.i.d. om uitspoelen van zand tegen te gaan.
Vul nu de boel op met goede potgrond en behandel dit stuk tuin gewoon als een kuip op je terras. D.w.z. je zal regelmatig moeten gieten want "zomaar" zal hier niet al te veel willen groeien tenzij je mikt op zeer droogteresistente (rots-)planten o.i.d.

Welke standplaats is dit; zon, halfschaduw, schaduw? Planten die het, indien er niet te sterk zonlicht op komt, in zo'n situaties goed doen zijn verschillende varens. Hier staan een aantal verschillende soorten naast het terras in een sleuf van amper 30 cm breed en een hoop steenpuin eronder!
woensdag 16 mei 2018 - 00:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon