menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit en hoe krijg ik ze weg?

Ga naar meest recente reactie

Mathieu v

Tekst aangepast

Mathieu v

Begin 2017 een boom gekapt in de winter, in de lente vorig jaar kwam er een scheut op groeien, stekelig en werd heel snel groot! In een straal van 4 meter rond de boom kwaen allemaal kleine scheuten te groeien, groeiden allemaal heel snel en waren ook stekelig, een echte plaag!

Nu zie ik dat dit opnieuw begint, zie foto van een beginnende scheut uit de grond. Op de stam groeit opnieuw ook die scheut.

Opvallend was wel dat eind de herfst alles plots afstierf..

Kan iemand me helpen hoe ik deze vervelende plant kan aanpakken?

Bedankt!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 5 april 2018 - 20:17
Mathieu v

Mathieu v

Groeit op stam.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 5 april 2018 - 20:24
Mathieu v

Mathieu v

Groeit op stam.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 5 april 2018 - 20:24
Mathieu v

Tekst aangepast

Mathieu v

De stekels. Van vorige zomer en je kan er ook de sporen nog zien van waar de takken zijn agestorven in de winter.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 5 april 2018 - 20:25
Mathieu v

Mathieu v

Nog een close up van een nieuwe scheut..

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 5 april 2018 - 20:27
Carib

Carib

Lijkt me een Aralia elata oftewel duivelswandelstok. Door het afzagen heb je de struik/boom getriggerd om allemaal grondscheuten te maken. Koop een goede spa, een riek en een paar goede handschoenen en graven maar. De riek kun je dan gebruiken om al het andere onkruid kwijt te raken.
donderdag 5 april 2018 - 20:34
Mathieu v

Mathieu v

Bedankt voor de snelle reactie! Is dit iets dat ik dan jaarlijks zal moeten herhalen? Of zijn er manieren om dit voorgoed te doen stoppen? Bijvoorbeeld de hele stam en hoofdwortels proberen te verwijderen?
donderdag 5 april 2018 - 20:46
Ken M

Ken M

Die nieuwe scheuten op de grond lijkt mij eerder robertskruid te zijn dan scheuten van de duivelswandelstok.

Ken
vrijdag 6 april 2018 - 01:18
Patrikc

Patrikc

Die jonge frisgroene blaadjes lijken wel op Dicentra...

Enkele jaren geleden had ik ook een duivelsstok waar ik vanaf wou en ik herinner me niet meer concreet hoe ik dat gedaan heb, dus zo moeilijk zal het wel niet geweest zijn, gewoon in de lente enkele keren alles uittrekken of uitsteken.
vrijdag 6 april 2018 - 06:26
Carib

Carib

De jonge scheuten lijken inderdaad wel op robertskruid, maar op de detailfoto zie je stekels op het blad en dat heeft robertskruid en ook Dicentra niet.
Je kunt inderdaad het beste de hele stam en wortels verwijderen en eventuele nog later opkomende scheuten verwijderen.
vrijdag 6 april 2018 - 15:52
Ken M

Ken M

Ik denk niet dat het stekels zijn dat je ziet maar gewoon soort haartjes/trichomen op het blad en stengel. De rode stengel is voor mij ook een indicatie dat die waarschijnlijk robertskruid is.
Wat het ook is, die scheuten zijn niet afkomstig van de aralia elata.

Ken
vrijdag 6 april 2018 - 19:54
Carib

Carib

Mathieu zegt zelf dat de grondscheuten stekelig zijn en dat dit een beginnende scheut is. Hij zal het zelf het beste weten.
zaterdag 7 april 2018 - 18:27
Elaine

Elaine

Ik beaam wat Ken M zegt : het is Robertskruid en de stekels zijn inderdaad gewoon haartjes. Ik heb dit ook in de tuin staan en trek het uit wanneer ik het zie. Ik noem het de 'spinnenplant' omdat het overal opduikt in alle uithoeken van de tuin. Na 3 j intensieve opvolging heb ik dit voorjaar slechts enkele zaailingen teruggevonden. Dus het einde is voor mij in zicht. De aanhouder wint!
donderdag 19 april 2018 - 19:57
Elaine

Elaine

De grondscheut zoals op de foto is niet afkomstig van de stok op de andere foto. Die stok is volgens mij een duivelwandelstok of Aralia elata en heeft inderdaad stekels op de stam. Het blad van de duivelswandelstok is compleet anders van vorm en is ook niet zo fijn ingesneden . Robertskruid bloeit met kleine paarsroze bloempjes (zie foto in bijlage)

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 19 april 2018 - 20:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon