menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Betoniet - in kleigrond gebruiken?

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel


Vandaag naar Aveve geweest en daar hebben ze me Betoniet aangeraden om mijn zware kleigrond makkelijker bewerkbaar te maken.

Maar als ik lees op internet gebruiken ze het vooral met zandgrond omdat het beter water kan vasthouden, en mijne kleigrond is al nat genoeg

Dus heb ik hier de experten van het tuinadvies nodig.

Groetjes

svoffel
woensdag 6 december 2017 - 17:58
deHaan

DeHaan

Gebruik in eerste instantie grof zand en daarna compost
woensdag 6 december 2017 - 19:31
Patrikc

Patrikc

De samenstelling van je kleigrond is wellicht heel complex, maar bentoniet is klei.

Het is alsof je druppeltje per druppeltje de zee probeert bij te vullen.’.
woensdag 6 december 2017 - 21:04
svoffel

Svoffel

Dank je wel voor jullie reactie's.
Ik was helemaal niet overtuigd van zijn uitleg.

Wat DeHaan zegt is klinkt veel beter.


Nog een fijne avond.
woensdag 6 december 2017 - 22:48
Carib

Carib

Bentoniet wordt verkocht als zandgrondverbeteraar. Basaltmeel wordt verkocht als kleigrondverbeteraar. Ik zou zelf compost gebruiken om de structuur te verbeteren. Dat werkt op onze kleigrond goed. In een deel van onze tuin is de kleigrond gemengd met grof zand, omdat hier een tijd een paardenrijbak lag, gevuld met zand. Dat zand is later vermengd met de klei. Ik ben niet echt enthousiast over het resultaat. Het voordeel van kleigrond, namelijk niet te snel uitdrogend, is geheel verdwenen. De grond is daar wel redelijk los, maar dat zelfde effect wordt ook bereikt met veel compost.
woensdag 6 december 2017 - 23:27
svoffel

Svoffel

Dank je wel Carib.

Ik ga ook wel zand mengen met de klei, maar niet te grote hoeveelheid. Enkel kwestie om het iets losser te maken, voor de rest compost en nog compost.....
Maar voordat de grond echt goede tuingrond gaan worden zijn we wel enkele jaren verder veronderstel ik.

Maar de planten groeien hier wel goed (die van kleigrond houden) alleen is de grond voor mij niet bewerkbaar.

groetjes

donderdag 7 december 2017 - 13:32
deHaan

DeHaan

Kleigrond is uitstekende grond, hij bewerkt alleen zo beroert
donderdag 7 december 2017 - 15:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon