menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schors en/of compost op border

lucas123

Lucas123

Ik heb een tamelijk grote border (180m2) aangelegd. Nu ga ik daar enkel lage plantjes in planten met een deftige afstand tussen de planten (planten tussen 30 cm en 1 meter hoog.)...dus nog veel open ruimte ertussen waar onkruid kan op groeien...plantjes zijn nu ook nog klein....wil geen bodembedekkers wegens estetische redenen...
Ik dacht daartussen nu al - een 3-tal cm hoog - compost tussen te leggen tegen het onkruid. Zou deze compostlaag (van IOK) helpen tegen het onkruid ?
De compostlaag kan niet te hoog zijn want anders verzuipen de (op dit moment kleine) plantjes erin...
Compost lijkt me ook goedkoper dan schors of vergis ik mij...

Volgend jaar in de zomer - als de planten al wat hoger zijn - zou ik dan op die dunne laag compost, schors willen leggen (een 5-tal cm hoog).

Is dit plan ok of NOK ?

Alvast bedankt voor de reacties.
maandag 11 september 2017 - 13:25
c j de k

C j de k

Compost is heel goed voor je nieuwe aanplant maar ook voor het onkruid .
Bovendien is het zo dat in compost nog al eens de nodige onkruid c.q plantenzaden zitten dus dit lijkt me geen goed idee .
Schors of cacaodoppen zullen waarschijnlijk duurder zijn dus gewoon schoffelen
maandag 11 september 2017 - 17:09
Polplastron

Polplastron

Bovendien is het zo dat in compost nog al eens de nodige onkruid c.q plantenzaden zitten dus dit lijkt me geen goed idee .


In een goede kwaliteit van compost zou dat eigenlijk toch niet mogen. Hier in de omgeving is een composteringsbedrijf dat anaeroob composteert waarbij de temperaturen hoog genoeg oplopen. Deze compost is dan ook, naar mijn ervaring, goed onkruidzaadvrij.
Mijn eigen compost gaat ook tot hoge temperaturen en is meestal ook goed vrij van zaden (al durft er in de toplaag wel eens wat "verstopt" te zitten, maar datzelfde spul "dwarrelt" hier overal in de tuin neer.

Compost en andere mulchlagen remmen in eerste instantie wel het kiemen van het onkruid eronder, maar na een tijd schiet er bovenop altijd weer wel wat onkruid op. Schoffelen, hakken en wieden zijn in een, niet vol gegroeide, tuin onvermijdelijk.

Mulchen met compost en daar bovenop schors o.i.d. is wel aan te raden om de bodemvochtigheid op peil te houden en de weerstand van planten tegen ziekten te verhogen.

Onkruid vermijden lukt nog altijd het beste door de boel helemaal vol te planten!

Groeten,
Pol
maandag 11 september 2017 - 20:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon