menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wisteria

Ga naar meest recente reactie

brnd82

Brnd82

beste lezers

ik zou graag advies willen van een echte tuinkenner met betrekking tot een wisteria.
ik heb deze 2 weken geleden gekocht. er was nachtvorst te verwachten en omdat de wisteria in nieuw blad stond en omdat ik niet thuis was heeft iemand anders voor mij de top met het blad ingewikkeld met bubbeltjes plastic. nu hangt al het blad slap -_- zie foto...struik staat nog in de pot waarin hij gekocht is. gaat dit zich nog herstellen of is deze jonge wisteria nu kapot? ik heb nog nooit een wisteria gehad en heb deze gekocht voor een grote bloembak dat ook als graf gaat dienen voor een overleden kat. ik wil er dus alles aan doen om de schade te herstellen indien mogelijk.

met vriendelijke groet Brenda

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 19 april 2017 - 18:42
Marei

Marei

Is dit veroorzaakt door de vorst of heeft de plant geen water meer gekregen nadat je 'm gekocht hebt?
woensdag 19 april 2017 - 20:50
Roeli

Roeli

Heeft die iemand , die hem in plastic heeft gepakt, hem wel water gegeven ?
woensdag 19 april 2017 - 21:00
brnd82

Tekst aangepast

Brnd82

de grond is vochtig.. het eerste waar ik naar keek. gister stond hij nog mooi in jong blad. het licht niet aan water tekort, want bij zonnig weer heb ik hem elke dag water gegeven tenzij het regende.
het heeft afgelopen dagen flink geregend met name 's nachts en alleen de top was ingewikkeld met bubbeltjes plastic. zal zo foto laten zien van hoe hij ingepakt was
woensdag 19 april 2017 - 22:57
brnd82

Brnd82

foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 19 april 2017 - 23:01
Marei

Marei

Tja, moeilijk te zien hier vandaan. Te weinig water is niet oké, maar te veel water is meestal funest.......en elke dag water in deze tijd van het jaar lijkt mij rijkelijk veel.
Als de grond te lang nat blijft in de pot kunnen de wortels geen zuurstof meer opnemen en dan is het snel einde verhaal.
Het enige wat je nu kunt proberen is de plant zo vlug mogelijk in de volle grond zetten.
woensdag 19 april 2017 - 23:03
brnd82

Tekst aangepast

Brnd82

de pot heeft uitloopgaten dus teveel kan er niet in blijven staan en voelde de grond altijd ff voordat ik water gaf +/- cm diep.
gisteravond was hij nog oké.. na een nacht, ochtend en halve middag in plastic zag hij er zo uit... gaat dat nog herstellen ? het is bedoeld voor in een grote houten bloembak en die is nog niet af vandaar dat hij nog in de pot staat waar hij in gekocht is.
woensdag 19 april 2017 - 23:23
LT

LT

Ik denk dat die bubbeltjesplastic de schuldige is. Als overdag de zon schijnt wordt het daarin gekookt! NOOIT met bubbeltjesplastic...WEL met fleecedoek afschermen. Hopelijk loopt ze nog opnieuw uit...
donderdag 20 april 2017 - 00:06
brnd82

Brnd82

ja.. daar was ik al bang voor. geen zekerheid dus dat hij nog opnieuw uitloopt?
donderdag 20 april 2017 - 04:22
Marei

Marei

Ik had de pagina niet ververst en dus het 'bubbeltjesplastic' gemist......LT heeft gelijk.
Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de Wisteria dood is.
Van onder af heeft 'ie al stevig hout, dat is zomaar niet kapot te krijgen en het is een sterke groeier. Niet wanhopen en even voorzichtig zijn met water geven: het blad kan nu weinig verdampen, maar ik verwacht dat hij wel weer zal uitlopen. Zo snel mogelijk planten maar!
donderdag 20 april 2017 - 08:24
brnd82

Brnd82

ik had begrepen dat de wisteria graag vochtig grond heeft maar niet nat? het ging me wel wat aan het hart aangezien ik een miep ben die elk leven waardeert. is gewone potgrond met voeding goed om hem in te plaatsen of heeft hij nu speciaal grond nodig? kan ik nog andere dingen doen om de struik aan te laten sterken na deze klap? moet ik het verdorde blad afknippen of de natuur zijn gang laten gaan?
bedankt voor de reacties .
donderdag 20 april 2017 - 13:28
Marei

Marei

Dat blad valt er straks vanzelf wel af Miep, als wij zo'n plant in de grond zetten doen we onderin het plantgat goede potgrond die we vermengen met een handje gedroogde koemest.
Rondom de kluit vullen we dan het gat op met dezelfde potgrond.
Even 'inwateren' en ik kan me niet voorstellen dat deze Wisteria dan niet opnieuw gaat uitlopen; het zijn taaie rakkers hoor!
Hier staat 'ie door een zware, ijzeren parasol gesteund (zie avatar), die parasol staat in beton en na een paar jaar volkomen uit het lood getrokken door de Wisteria.
donderdag 20 april 2017 - 13:57
brnd82

Brnd82

is een wisteria verhuisbaar vanuit volle grond?
er zitten knoppen aan maar.. lijken niet in beste conditie.
hij is wel een wat oudere struik aangezien hij gekocht is met een lengte boven 2 meter.
stuur nog ff wat betere foto's mee.
donderdag 20 april 2017 - 16:19
brnd82

Brnd82

2e foto
donderdag 20 april 2017 - 16:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon