menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Waarvoor kan je geraniumpotgrond nog gebruiken?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Mijn dierbare eega is een aantal zakken potgrond gaan kopen om de vierkantemeterbakken aan te vullen, maar kwam helaas thuis met geraniumpotgrond.

Zijn er, buiten geraniums, planten die kan je daar ook blij mee kan maken?
zaterdag 4 maart 2017 - 13:09
Dany

Dany

Fuchsia, Hosta, Agapanthus en waarschijnlijk nog veel meer
zaterdag 4 maart 2017 - 13:31
leerling

Leerling

Bedankt voor je antwoord, Danny.

Maar ik merk dat ik mijn vraag slecht gesteld heb.

Fuchsia en agapanthus hebben, volgens de plantengids hier, een neutrale grond nodig, terwijl hostas zuurminnend zijn.

Wat is het verschil tussen gewone potgrond en potgrond voor geraniums?

Kan je potgrond voor geraniums op een of andere ecolgische manier omvormen tot potgrond die bruikbaar is voor de groententuin?

Of zijn er groenten die ook de voorkeur geven aan dat type van grond?
zaterdag 4 maart 2017 - 14:14
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik ben misschien heel stom, maar ik gebruik voor alle potplanten dezelfde potgrond.
Alleen voor echte zuurminnaars meng ik er turf doorheen.
Als ik in een tuincentrum naar de zakken potgrond sta te kijken, is er voor elke plant wel een eigen potgrond. Dan vraag ik mij af, hoe in vredesnaam kregen onze moeders en grootmoeders ooit een bloem in hun plant.
En echt, bij mijn grootmoeder bloeide o.a. de fuchsia en geranium ,(pelargonium) ook welig. Ik herinner me ook de ster van Bethlehem. Een witte wolk was het voor het raam.
Het moet wel leuk blijven. De planten moeten niet veeleisend worden. Dan is de lol er gauw af.
zaterdag 4 maart 2017 - 15:30
Marei

Marei

Laten we wel wezen, we zitten hier toch bij een tuinen/plantensite.
Waarvoor heb je eigenlijk geraniumPOTgrond nodig???

Geranium is een vaste plant, die staat in de volle grond en wil je er eens eentje in een pot zetten voor op het terras, dan neem je gewoon een goede potgrond.

Iets anders is het als je Pelargoniums bedoelt, die horen in een geschikte potgrond opgepot te worden.
zaterdag 4 maart 2017 - 16:02
Dany

Tekst aangepast

Dany

Waarschijnlijk bedoel je Pelargoniums want inderdaad Geranium is een vaste plant die in de volle grond staat. Bij mij staan Fuchsia, Hosta, Agapanthus allemaal in geraniumgrond en die groeien en bloeien allemaal, ik kweek er zelfs groenten in. Volgens mij zit er iets meer klei in.
Je kan er ook éénjarigen planten in zetten.
zaterdag 4 maart 2017 - 16:37
c j de k

C j de k

Hier gaan alle planten in de zelfde potgrond en wel van een goede kwaliteit .
Voor zuurminnaars gaat er turf bij en voor kalk minnende planten wat gewone kalk.
Verder gebruik ik voor planten die niet te nat mogen staan brekerzand en fijne split.
Kijk je tegenwoordig in een tuincentrum met een goed aanbod dan zie je misschien wel 30 of meer soorten potgrond, maar daar hangt dan ook meestal wel een leuk prijskaartje aan.
Zoek gewoon even op wat een plant nodig heeft en pas daar je potgrond op aan.
zaterdag 4 maart 2017 - 17:26
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Potgrond voor Pelargoniums bevat allicht relatief veel kaliummeststof voor een rijke bloei.
Ik zou daar tomaten in proberen, die hebben daar ook baat bij.

Maar laat de zakken dan nog maar een paar maanden dicht anders zijn de meststoffen uitgespoeld tegen de ijsheiligen
zaterdag 4 maart 2017 - 20:24
leerling

Leerling

'Potgrond voor geraniums' is inderdaad bedoeld voor Pelargoniums. En zoals Roeli en C j de k gebruik ik normaal gewone potgrond of kokosturf.
Maar nu hebben we dus helaas drie zakken 'Potgrond voor geraniums'.

@Patrikc
Tomaten zet ik meestal in potten, dus dan kan ik ze inderdaad daarvoor gebruiken. Bedankt. Ook voor de tip om de zakken nog even dicht te laten.
zaterdag 4 maart 2017 - 21:06
Patrikc

Patrikc

Zie je wel, helemaal geen miskoop van manlief
zaterdag 4 maart 2017 - 21:14
LT

LT

Bij ieder gerenommeerd bedrijf zou je ze gewoon kunnen omruilen.....Ik zie het probleem niet...
zaterdag 4 maart 2017 - 21:15
Patrikc

Patrikc

Sommige mensen zijn gewoon wat meer terughoudend wat dat betreft, Belgen tegenover Nederlanders bvb
zaterdag 4 maart 2017 - 21:55
LT

LT

Tja Patrikc, wat moet ik dan? Belgische vader en Nederlandse moeder
zaterdag 4 maart 2017 - 21:57
Patrikc

Patrikc

Je doet gewoon waar je je goed bij voelt
zaterdag 4 maart 2017 - 22:06
Pouketie01

Pouketie01

En om het nog gemakkelijker te maken.....breng je zakken gewoon terug naar het plantencentrum
maandag 6 maart 2017 - 12:08
LT

Tekst aangepast

LT

Tja Pouketie01, dat zei ik ook al...
maandag 6 maart 2017 - 12:10
Pouketie01

Pouketie01

@LT: Oups had ik niet gelezen!
maandag 6 maart 2017 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon