Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De coniferenhaag, als tuinafscheiding in mijn tuin is inmiddels 1,3 mtr. breed, ik wil deze halveren, en wel verticaal.
Mijn vraag is of dit ongestraft kan, zonder dat de andere helft, van m'n buurman, dood gaat?
Wij hebben het ook geprobeerd; de eerste tijd zaten we tegen een foeilelijke bruine binnenkant aan te koekeloeren en daarna...ging 'ie dood!
Misschien eerst eens kijken tot hoever te snoeien om toch nog een aangename aanblik te houden en dan....duimen en "God zegene de greep"!, maarrr... verwacht er niet te veel van!
je kan die dingen nochtans redelijk smal houden.
maar eens ze te breed is is het te laat.
diep snoeien is net als bij een den dan loopt het niet meer uit.
hier een beetje verder hebben ze vorig weekend een haagbeuk haag.
die een meter of 3a 4 hoog was gehalveerd daar gaat het wel mee.
al snap ik niet goed hoe als je een haag wilt van 2 m hoog dat ze 4 m hoog kan zijn.
@DeHaan, dat zijn dus twee tegenstrijdige berichten, heb je dit standpunt uit eigen ervaring of uit je directe omgeving?
Ik wil dit erg graag realiseren maar wil niet dat de buurman tzt tegen een dode haag zit te kijken, ik win zeker een strook van 50cm breed en 10 meter lang, waar ik heel veel rotsplantjes zou kunnen zetten.
deze foto vond ik van hoe zo een kaal gesnoeide haag er uit zal zien.
dus stel dat de kant van de buur het overleeft.
je ziet er wel door dus ook je buur gaat er hinder van hebben.
en het gaat hier over een gemene haag denk ik.
dus normaal moet je ook zijn toestemming vragen .
wil jij dat als achtergrond voor die rotsplantjes .
of het moet zijn dat je aan een schutting denkt dan zie je het ook niet meer.
@Pplakke, ik wil er inderdaad 'n schutting voor plaatsen die even hoog wordt.
Het is ook bedoeld om de hond in de tuin te houden, die kruipt er regelmatig doorheen, ook al staat er al 'n muurtje van +/- 50 cm voor, bij het rotstuintje heb ik er al gaas voor gezet maar ze vindt steeds weer 'n nieuwe mogelijkheid.
Ik ben eens bij een kweker geweest, die ook coniferen kweekt, en daar eens om raad gevraagd, je kunt de conifeer rustig aan een zijde geheel tot op de stam terug snoeien, hij zal daar niet meer uitlopen maar de andere helft heeft daar totaal geen last van, en het maakt ook niet uit in welk jaargetijde je het doet.
Dus ga ik dat in het najaar maar eens proberen met een stuk van 4 meter, ik blijf voorzichtig vooraleer ik de gehele lengte doe.