menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gedraaide gaatjes in het gazon

Ga naar meest recente reactie

Simenon

Simenon

Wie kent de oorsprong van deze "putjes" die ik op een morgen in het gras ontdekte. Per m2 zo gemiddeld 3 à 4, maar de spreiding is erg variabel. Er werd geen grond weggenomen, het zijn dus geen putjes in de grond, enkel het gras is weg. Er is ook duidelijk een draaieffect te zien. Welk diertje is hiervoor verantwoordelijk, of ligt de oorzaak elders?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 21 september 2015 - 16:25
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

maandag 21 september 2015 - 21:48
LT

LT

Inderdaad Hugo, volgens mij is dit het werk van de groene specht. 2 Jaren geleden hier ook. Te laat met de camera om het vast te leggen
maandag 21 september 2015 - 22:03
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

maandag 21 september 2015 - 22:03
Simenon

Simenon

Het is inderdaad een uiterst stille en geïsoleerde tuin, en het gras is "vergeven" van de mieren...,
Ik ben nu blij dat ik de oorzaak ken. Van mij mag die specht "rustig" verder smullen van mieren en andere insecten in mijn gras, die gaatjes herstellen is maar een kleine moeite. Bedankt voor de determinatie!
maandag 21 september 2015 - 23:35
zuurtje

Zuurtje

Grappig een natuurlijke verticuteerder
dinsdag 22 september 2015 - 11:16
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

dinsdag 22 september 2015 - 12:20
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Dit fenomeen neem ik ook waar in het gazon sinds dat het beginnen is met regenen.
Gedraaide gaatjes waarbij geen aarde is weggenomen.Toch redelijk wat op bepaalde plekken.
Zo'n groene specht heb ik hier nog nooit gezien.
Dacht eerst kauwen omdat er hier veel zitten maar blijkbaar niet dus...
maandag 28 september 2020 - 21:28
satomi

Satomi

Heb je misschien veel mieren in het gazon zitten? Daar zijn ze dol op. Een groene specht is meestal ook weer snel vertrokken. En ze hebben een goede schutkleur op gazon
dinsdag 29 september 2020 - 02:07
Simenon

Simenon

iK heb de groene specht inderdaad maar één maal gezien, heel mooie vogel!
dinsdag 29 september 2020 - 11:09
dries944

Dries944

De mieren zitten hier overal in de tuin. Zowel rode als zwarte.
dinsdag 29 september 2020 - 21:21
LT

LT

Hier zitten ook veel mieren, verschillende soorten. Doen veel goeds in de tuin. Ben daar blij mee
dinsdag 29 september 2020 - 21:32
dries944

Dries944

Ja dat klopt LT maar in combinatie met bladluizen zijn het toch irritante insecten omdat ze de bladluizen beschermen en ze melken voor de zoete honingdauw.
donderdag 1 oktober 2020 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon