menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren

Ga naar meest recente reactie

Gilbert

Gilbert

Ik heb aan de binnenkant van mijn bloemenbak STYROFOAMPLATEN geplaatst om hem te isoleren. Er zitten mieren in mijn bloemenbak zoals altijd. Nu heb ik een beetje schrik dat die mieren mijn Styrofoamplaten zullen beschadigen. Ik heb ze wel twee keer goed ingecementeerd met Compactuna, cement een rijnzand.
zondag 22 april 2007 - 02:37
Esem

Esem

Geen angst de mieren zullen geen stukken maken.
de diertjes leven van de honing dauw van de bladluizen.
Gr Esem,
zondag 22 april 2007 - 03:53
Gilbert

Gilbert

Bedankt voor de informatie. Nu ben ik gerustgesteld !!
zondag 22 april 2007 - 04:44
corrielat

Corrielat

Op mijn knoppen van pioenroos zitten ook mieren, dus ik kan gerust zijn, ze zijn dus niet schadelijk?
Ik schud ze er iedere keer vanaf, hoef ik dus niet te doen?
zondag 22 april 2007 - 04:57
Esem

Esem

Nee corrie een mier is omschadelijk voor je planten.
Ze melken alleen de bladluizen, deze scheiden dan een stof af dat honingdauw noemt.
Eten voor de mier.
Gr Esem,
zondag 22 april 2007 - 07:14
corrielat

Corrielat

Nieuwe vraag, ik weet niet honingdauw is, is dat schadelijk??? is dat de plak wat op sommige planen zit?
ik weet het ik wil alles weten ik ben een leek in tuinieren en moet alles via jullie horen, maar allez, ik heb al veel geleerd
zondag 22 april 2007 - 14:39
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Mieren kunnen op die manier wel schadelijk zijn.

Ze hoeden de bladluizen als vee, ze beschermen ze dan ook tegen natuurlijke vijanden, als een lievenheersbeestje de bladluizen aanvalt, zullen de mieren op hun beurt deze indringer verjagen.

Bladluizen kunnen wel schade veroorzaken...

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle mieren schadelijk zijn, de meeste zijn dat niet, in feite zijn mieren in een bepaalde fase van hun leven eerder nuttig omdat ze in die fase eiwitten nodig hebben, die halen ze dan uit insecten zoals rupsen en dergelijke, das dus nuttig natuurlijk.

Als je er geen last van hebt, laat ze dan maar zitten, bepaalde rassen mieren zijn trouwens ook wettelijk beschermd en mag je niet verdelgen (dat wil dus zeggen dat ze met uitsterven bedreigd zijn, respecteer daarom ook deze regels, je rozenstruik is het niet waard dat je een laatste kolonie van deze diertjes uit de weg zou ruimen, punt andere lijn).

Steven

PS. Honingdauw is niet schadelijk op zich, als er zich teveel vormt kan het wel aanleiding geven tot schimmelvorming. Het beste is de bladluizen op een natuurlijke manier te lijf te gaan.
zondag 22 april 2007 - 19:33
corrielat

Corrielat

Als je mij niet uitlacht zal ik iets vertellen.......ik vang bladluizen met mijn vingers, half uurtje per dag, geen handschoenen hoor, er zit immers geen gif op mijn rozen gespoten
maandag 23 april 2007 - 00:07
Esem

Esem

Max klopt allemaal wat je verteld maar de vraag was of nieren wat kunnen aanrichten aan de
Styrofoamplaten.
En daarop is het antwoord nee.
Maar alles wat je verteld is idd zo.
Gr esem,
maandag 23 april 2007 - 07:36
Maxpowa

Maxpowa

Ik had het onder andere over de pioenrozen e.d.

Dat ze geen piepschuim eten is natuurlijk wel waar, ik moet wel zeggen dat wespen verzot lijken te zijn op PU schuim als nestmateriaal, die diertjes gaan kennelijk ook mee met hun tijd hé.

Steven
maandag 23 april 2007 - 22:33
Esem

Esem

Ja max,
als je kijk in de wespennest dan sta je te kijken wat je daar allemaal al niet kan terug vinden.
Ook in een muizennest,die gebruiken ook al wat ze kunnen vinden en wat niet te zwaar is.
Gr Esem,
dinsdag 24 april 2007 - 00:14
brompie

Brompie

Even wat anders volgens mij is de isolatie waarde van een styrofoam plaat 0,0 zeker als hij vrij dun is
Grt Brompie
dinsdag 24 april 2007 - 01:33
Maxpowa

Maxpowa

Even wat anders volgens mij is de isolatie waarde van een styrofoam plaat 0,0 zeker als hij vrij dun is
Grt Brompie


Waarop baseerd u zich?

styrofoam en HD styrofoam (de blauwe en gele platen) hebben toch een aanzienlijke isolerende werking, anders zou niemand massas geld uitgeven om dat tussen hun muren te laten verwerken.

Steven
dinsdag 24 april 2007 - 02:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon