menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snuitkever

Ga naar meest recente reactie

lizzy botter

Lizzy botter

Kennen jullie de snuitkever? Heb het beest al jaren, ik doe als bestrijding elk jaar aaltjes zodat de eitjes vernietigd zijn, helaas zijn er toch nog van die beesten die schade aanrichten. Wordt er helemaal moedeloos van. Vanaf de wortels wordt er geknaagd, het ene moment sta je vol trots naar je bloemen te kijken en de volgende dag liggen ze dan plat, de volwassen exemplaren eten ook de planten op. Het is niet leuk meeer wordt er een beetje triest van.
zaterdag 18 juli 2015 - 16:32
Marei

Marei

En óf wij die kennen!!!
Maar wij hebben er vrijwel geen hinder meer van in onze potplanten. We hadden er jarenlang last van in de Fuchsia's. Door de oude planten aan het eind van het seizoen af te voeren naar het groenverwerkingsbedrijf en weer met nieuwe planten het volgende seizoen te beginnen hebben we dat probleem opgelost.

Als we nu een oude plant tóch eens willen overhouden dan gooien we de grond in de groencontainer en spoelen we alle wortels grondig schoon, zodat er geen eitjes van de taxuskever in achterblijven en potten de plant dan op in nieuwe grond.

De planten in de tuin, vooral Heuchera's en Sedums worden bezocht, overleven zo'n aanval meestal wel, die maken gelijk weer nieuwe wortels.
De volwassen taxuskever eet een plant niet op, maar neemt ronde hapjes uit de randen van het blad, het zijn vooral de larven die de ellende veroorzaken.

Groetjes, Marei
zaterdag 18 juli 2015 - 21:47
Bombycilla

Bombycilla

Jammer genoeg worden er nog steeds mensen moedeloos van een beetje cosmetische schade aan hun plantjes
zondag 19 juli 2015 - 12:22
lizzy botter

Lizzy botter

Als onder cosmetisch verstaan wordt dat er hele planten omvallen zal het een vreemde tuin zijn bij u. Ik vind een tuin waar ik jaren met veel plezier iets moois heb weten te maken alhoewel ik geen kenner ben (ik had een balkon) en dat dan ten onder gaat iets om moedeloos te worden. Er zijn ook al veel planten weg doordat de wortels geheel en al opgegeten zijn. Ik heb er in ieder geval geen plezier in en van.
zondag 19 juli 2015 - 13:33
Marei

Marei

@Bomby, kennelijk weet je niet waarover dit gaat, hou je er dan ook buiten....

@Lizzy, bij welke planten zitten ze dan? Is het in de volle grond of in potten?
zondag 19 juli 2015 - 14:11
lizzy botter

Lizzy botter

Ik heb geen potten meer ook mede door de snuitkevers, ze zitten bij geraniums, vlambloem, viooltjes, ijzerhard, sneeuwbal, en nog wat anderen waar ik de naam niet van weet maar die ik zelf heel erg mooi vind en elk jaar mooier werd door goede verzorging. Ik let altijd op de plaats waar ze kunnen (zon, schaduw) en geeft de juiste mest. Er is een soort aarde compost speciaal als de volwassen kever hiermee in aanraking komt gaat hij dood terwijl de planten er geen last van hebben ook de vogels en andere dieren hebben geen last daarvan. Het punt is dat deze compost niet te betalen voor particulieren. De aaltjes moet je gieten als het warm genoeg is (boven de 15 graden en 's nachts ook een goede temperatuur) dat heb ik dus ook gedaan maar helaas ik zie de planten alweer omvallen.
zondag 19 juli 2015 - 16:25
Marei

Marei

Wat een ellende Lizzy, ik heb nog niet eerder gehoord dat het zó erg kan zijn....

In de tuin vind ik ze alleen maar als ik een plant uitgraaf om die te verzetten; als ik dat niet doe weet ik ook niet dat er taxuslarven onder zitten en merk ik er ook niets van.....Bepaalde Sedums en Heuchera's heb ik wel eens willen verplanten en vond daar toen larven onder, ben toen gelijk gestopt en heb de planten met rust gelaten, want er was geen beginnen aan.....afgewacht met de gedachte: larven worden kevers en díé vreten niet meer aan de wortels. De planten groeiden daarna gewoon verder en ik heb ook niets van een invasie van taxuskevers gemerkt.

Maak eens een foto van die larven en plaats die hier eens.
Overigens is het nu geen tijd meer voor die larven, wél voor taxuskevers, die gaan binnenkort weer eitjes leggen.......kom je de kevers ook tegen in de tuin met de kenmerkende bijbehorende vraat?
zondag 19 juli 2015 - 17:02
lizzy botter

Lizzy botter

Ze verstopppen zich op donkere plekken maar als ik beter kijk dan zie ik ze soms, degene die ik vind maak ik gelijk dood, ik heb de planten niet uitgegraven hier, heb helaas zelf de kracht niet, zou weleens wat willen verplaatsen maar moet dat altijd aan iemand vragen waar ik dan voor betaal. Vandaar dat ik ook zo zuinig ben op mijn tuin. Maak elke dag een rondje, zie de bijen, hommels en libelles af en aan vliegen en daar geniet ik intens van. Van de vraat en de planten die neer zijn kan ik wel foto's maken. Heb ook slakken maar die probeer ik altijd een beetje te zoeken en vangen en daar is momenteel niet zoveel schade van.
zondag 19 juli 2015 - 17:50
Marei

Marei

Nogmaals Lizzy, plaats eens foto's van het beestje en van de aangevreten planten.
zondag 19 juli 2015 - 21:58
Bombycilla

Bombycilla

Slecht geslapen Mareitje ?
maandag 20 juli 2015 - 15:16
Marei

Marei

Ik slaap altijd prima Bomby
maandag 20 juli 2015 - 15:51
sophora

Sophora

Bomby kan soms heel tegendraads zijn. Zouden we hem in quarantaine zetten?
maandag 20 juli 2015 - 16:08
Marei

Marei

Hij zit meestal hoog in de boom en wil zorgen dat 'ie niet over het hoofd gezien wordt Sophora, maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is nietwaar? en daar komen niet altijd wijsheden uit.....Maar om 'm nu in een kooitje te stoppen....
maandag 20 juli 2015 - 17:00
zuurtje

Zuurtje

Hé heeft hij nog een "koosnaampje"

Ineke
maandag 20 juli 2015 - 17:34
Marei

Marei

Jaaaaa Ineke, wist je dat nog niet, hij heeft een koosnaampje
maandag 20 juli 2015 - 19:39
lizzy botter

Lizzy botter

Het is een foto van internet maar zo zien ze er bij mij in de tuin uit.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 20 juli 2015 - 20:10
Marei

Marei

Lizzy, ik denk dat er niets anders opzit dan ze weg te vangen: snij een aardappel door (of 10 aardappels), hol ze uit en leg ze waar je de taxuskevers vermoedt; 's morgen kijken wat er onder zit, maar de taxuskever zelf vreet jouw planten niet aan de wortels op! Dat doen de larven!
maandag 20 juli 2015 - 20:48
lizzy botter

Lizzy botter

Dat weet ik die eten de wortels door zodat mijn planten omvallen en dat is dus juist mijn probleem!
maandag 20 juli 2015 - 20:54
Marei

Marei

Lizzy, die larven vreten de wortels niet dóór, maar ze vreten ze óp en in deze tijd van het jaar maken die planten gelijk weer nieuwe wortels áán!
Ik heb nog nooit meegemaakt dat in de zomer planten in de tuin omvallen door vraat van taxuslarven; toen ik zowel Sedums als Heuchera's rooide, krioelde het van de larven, maar dat was bovengronds op geen enkele manier waar te nemen. Heb jij die larven gezien bij de wortels van je planten? Of is er misschien een andere boosdoener?
maandag 20 juli 2015 - 21:19
zuurtje

Zuurtje

Off topic : dan zal ik mijn koosnaampje maar niet noemen zonder toestemming
maandag 20 juli 2015 - 21:27
lizzy botter

Lizzy botter

Dit is wat ik er over gelezen heb: Plaagherkenning
Volwassen kevers voeden zich ‘s nachts. Ze vreten golfvormige inkepingen aan de rand van bladeren en bloemen, waardoor een gekarteld effect ontstaat. Deze vraatschade is dikwijls het eerste teken dat wijst op de aanwezigheid van de snuitkever. De vraatzuchtige larven veroorzaken de grootste schade. Zodra ze uit het ei zijn gekomen, beginnen ze zich met kleine wortels te voeden. Naarmate ze groeien, tasten ze steeds grotere wortels, wortelknollen, wortelstokken en zelfs ontblote schors van houtachtige stengels aan. Een plant waarvan het wortelstelsel is beschadigd, verzwakt en wordt ook vatbaar voor allerlei ziektes, zoals schimmels. Bij een ernstige aantasting kunnen planten afsterven.
Uiteraard sta ik open voor adviezen mocht het iets anders zijn zou ik het graag willen weten.
maandag 20 juli 2015 - 22:20
lizzy botter

Lizzy botter

Bewijs hierbij, net gevangen.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 21 juli 2015 - 19:10
lizzy botter
dinsdag 21 juli 2015 - 19:11
Marei

Marei

Lizzy, ik denk dat je een groot probleem hebt; en in die mate heb ik het nog nooit meegemaakt!
Advies om met google te zoeken naar oplossingen is natuurlijk nutteloos, want dat heb je al lang gedaan........
Die compost ben in ook tegengekomen, maar die is idd. vreselijk duur.......
Ik heb wel gelezen dat kwekers in Boskoop planken neerleggen en ze daaronder dan wegvangen.......kippen zoeken ook de larven op.....maar of dàt een optie is?
Blijft over: zoveel mogelijk kevers vangen en waar je ze gevangen hebt: plant er uit halen en larven verwijderen..........het is een groot werk en je moet een lange adem hebben.......sterkte!
dinsdag 21 juli 2015 - 21:22
lizzy botter

Lizzy botter

Dank je wel, je bent de eerste die me serieus neemt. Ben al 2 jaar bezig en mensen onderschatten het. Helaas voor mij onmogelijk om alles er uit te halen en opnieuw te planten. Als er geen oplossing is dan zal het stenen worden maar dan pas als alles is opgegeten tot die tijd blijf ik zoeken. In ieder geval bedankt voor het luisteren en reageren.
dinsdag 21 juli 2015 - 22:05
Bombycilla

Bombycilla

Als het zo;n plaag geworden is gewoon in de tuin dan hebben die aaltjes dus niets geholpen , dat wordt zoals Marei al schreef spitten en larven zoeken.
Kippen gaat niet werken want daarvoor zitten de meeste larven te diep.
groet Birdy
woensdag 22 juli 2015 - 13:30
zuurtje

Zuurtje

hihi (vwb de naam Birdy)
woensdag 22 juli 2015 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon