menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaste planten in pot

Ga naar meest recente reactie

brammeke

Brammeke

Ik heb onlangs 3 grote tuinvazen gekocht. Ik wil hier graag mooie vaste tuinplanten inzetten die winter en zomer mooi zijn. Maar de welke? Geen buxus, taxus of vlinderstruik, dat vind ik niet zo mooi. Het probleem is wel dat de vazen in de volle zon staan en dat ze beetje tegen wind moeten kunnen.

Wie heeft dit ook al gedaan en wat is de moeite waard.

Groetjes
Bram
woensdag 18 april 2007 - 00:14
hildavw

Hildavw

Misschien lavendel ?
woensdag 18 april 2007 - 02:08
Ernas

Ernas

En wat gedacht van bamboe ?
Medinella ?


Groetjes,
Erna
woensdag 18 april 2007 - 03:59
Esem

Esem

Een zeer mooie vind ik zelf de agapanthus
Wit of blauw

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gr Esem,
woensdag 18 april 2007 - 05:58
Nigella

Nigella

Agapanthus is heel mooi in zo'n type vazen, maar waarschijnlijk zijn die in metaal, dat kun je niet zo maar verdragen naar een serre vb. Zet die dan in grote plastiek potten daarin.

Maar ook Agapanthus bloeit niet gans de zomer, maar de zaaddozen zijn ook mooi en houden lang groen.

Wat wel gans de zomer bloeit, is Gaura, maar in zo'n grote potten, moet je zeker een aantal planten hebben. Die witte zijn schitterend er in. Hoe dan ook heb je in de winter niets er in. Maar misschien moet je met plastiek potten werken en er zowel zomer bloeiers in zetten en daarna winterbloeiers (zoals wij hier in grote vaste bloembakken doen

Hebben je vazen een hoge sokkel of een lage
woensdag 18 april 2007 - 06:31
Esem

Esem

trouwens vaste planten die zowel winter als zomer mooi zijn ga je niet zo vlug vinden,
of je moet gaan voor groenblijvende planten zoals buxus of taxus in vormsnoei.
Gr Esem,
woensdag 18 april 2007 - 07:03
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Laat 's een foto van jouw vazen zien. Hoe breed is de opening bovenaan? Je zal ook gaten moeten maken voor overtollig water, of zijn die al voorzien?
Denk er ook aan dat je af en toe de bovenste laag aarde moet kunnen vervangen door verse potgrond.
Wil je evt. de hoogte van de vazen optische verhogen door hoge planten of juist niet?


Mijn zus heeft ook 2 vazen van 1m hoog op staander maar de opening bovenaan is maar 25cm diam.

Zij zet er een een plastiek pot met hangers in.
woensdag 18 april 2007 - 16:47
Adrienne

Adrienne

En collega's wat denken jullie van Pierus of zoiets !!!
Een vriendin heeft die in pot man, man chique salle.
De verschillende kleuren van die plant zijn echt niet te versmaden.
Nu heeft ie nog een mooie tros witte bloemen ook !!!
Prachtig !!!
woensdag 18 april 2007 - 17:46
brammeke

Brammeke

Bedankt voor de tips. Ik zal straks er een foto van zetten. Nu bamboe gaat ervoor zorgen dat de vaas springt (te sterke wortels). De pieris zegt me wel iets. Ik heb mijn vragen bij de standplaats. Ze gaan namelijk in volle zon staan.

donderdag 19 april 2007 - 01:51
an

An

Een zeer mooie vind ik zelf de agapanthus
Wit of blauw

Gr Esem,

wat een mooie plant esem ik zal de naam is opschrijven,
ik doe ook een hoop in pot maar zoals hortensia of aalbes maar ik koop nooit van die sjieke planten
ik sta er dan voor inde winkel en het zegt mij niets wat ik er mee moet.
wil nu een kastanje op gaan kweken in een grot pot en klein houden heeft mijn schoon zus ook staat harstikke leuk voor in een hoekje waar dan toch iets staat en dan toch gezellig is.
gr an
donderdag 26 april 2007 - 16:47
Esem

Tekst aangepast

Esem

an
Bedenk wel dat deze niet volledig winterhard zijn,en zeker niet in pot.
Dus beschermen is de boodschap.
In volle grond zijn ze makkelijker over te houden,maar hier moet je nog de eerste jaren de plante beschermen tegen vrieskou.
Gr Esem
vrijdag 27 april 2007 - 02:37
an

An

ondanks alles blijft het een mooie plant

gr an
vrijdag 27 april 2007 - 05:06
Esem

Esem

Als je een pieris gaat gebruiken denk er dan wel aan dat deze houd van zure grond,net zoals azalea's en rhododendron's.
Gr Esem,
zaterdag 28 april 2007 - 07:05
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

wil zo goed zijn GEEN FOTO's te herhalen in je reacties
dat vraagt onnodig in beslag nemen van ruimte
ik heb die als moderator nu verwijderd
zaterdag 28 april 2007 - 16:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon