menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roundup

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

De Wereldgezondheidsorganisatie (= WHO - World Health Organization) heeft alle studies i.v.m. glyfosfaat (het voornaamste bestanddeel van het populaire herbicide 'Roundup') bekeken. Alle studies die gelinkt kunnen worden met Monsanto (producent van Roundup) werden genegeerd.

Resultaat:
De WHO stelt dat glyfosfaat 'mogelijk kankerverwekkend' is.
"Bij dieren is het bewijs overtuigend dat de stof kankerverwekkend is", zegt Gaudin. En studies bij boeren en andere landbouwarbeiders tonen dat zij er meer lymfeklierkanker door krijgen.
Zie o.a. http://www.demorgen.be/wetenschap/veroorzaakt-meest-gebruikte-pesticide-kanker-a2262105/

Gevolg:
Nederland heeft de verkoop aan particulieren verboden.

'n Beetje intriest grappig: een avocaat beweert in een tv-interview dat je Roundup zelfs kunt drinken, maar weigert dan om het te doen, want: 'ik ben geen idioot' en 'ik ben niet stom'. Zie: http://www.huffingtonpost.com/2015/03/27/monsanto-roundup-patrick-moore_n_6956034.html
maandag 30 maart 2015 - 00:54
Roeli

Roeli

Natuurlijk kan je het drinken. Het is toch vloeibaar..
Of het gezond is, is weer wat anders.
maandag 30 maart 2015 - 07:18
jdcoster

Jdcoster

Het zijn wel niet de particulieren die ieder jaar hele akkers doodspuiten, maar onze voedselproducenten.
maandag 30 maart 2015 - 10:01
baloe

Baloe

Particulieren gebruiken dat beperkt,.... (ik ging ook geen 10a gras afsteken, alhoewel ik die spullen probeer te vermijden)
Vermijden blijft de betere optie, Bedankt voor de info
maandag 30 maart 2015 - 12:42
leerling

Leerling

@Roeli
Natuurlijk kan je het drinken. Het is toch vloeibaar..
'k Vraag me af of hij dat in het achterhoofd had toen hij dat zonder blikken of blozen beweerde.
Zou Monsanto nu aan een tegengif aan het werken zijn, zodat de volgende het echt wil drinken?

@jdcoster
Het zijn wel niet de particulieren die ieder jaar hele akkers doodspuiten, maar onze voedselproducenten.

Uit hetzelfde artikel uit De Morgen:
Momenteel laat de EU glyfosaat toe, maar er loopt een herevaluatie. Voor het Belgische standpunt verwijst het kabinet van minister Maggie De Block (Open Vld) naar de overheidsdienst Volksgezondheid. Die zegt op het resultaat van de Europese studie te wachten. "De lidstaten kunnen niet zomaar een verbod invoeren, dus houden we dat in beraad tot de EU-analyse af is", zegt Sven Heyndrickx van de FOD Volksgezondheid.

Nederlands EU-parlementslid voor de Groenen Bas Eickhout noemt dat onzin. Nederland besliste al als eerste EU-land de verkoop van het pesticide aan particulieren te verbieden. "De lidstaten kunnen inderdaad het gebruik in de industrie nu niet zomaar verbieden vanwege handelsregels. Maar niets houdt ze tegen om, als het over particulieren gaat, in te grijpen vanuit het voorzorgsprincipe. Dat is exact wat Nederland doet en dat lijkt ons geen luxe als je weet dat particulieren vaak een stuk slordiger omgaan met dosering dan professionals."

Je mag 1 keer raden welke partijkaart Sven Heyndrickx heeft.
maandag 30 maart 2015 - 13:20
Bombycilla

Bombycilla

Als ze het echt goed willen doen verbieden ze alle particulieren om nog gif te gebruiken.
Ik snap sowieso niet dat mensen die van tuinieren houden toch die chemische brol nog gebruiken.
maandag 30 maart 2015 - 16:03
leerling

Leerling

@Bombycilla

k snap sowieso niet dat mensen die van tuinieren houden toch die chemische brol nog gebruiken.
Mensen met een tuin houden niet noodzakelijk van tuinieren...



Als ze het echt goed willen doen verbieden ze alle particulieren om nog gif te gebruiken.
In België mogen openbare diensten het al niet meer. Is toch al een stapje in de juiste richting.
maandag 30 maart 2015 - 16:27
krissie

Krissie

hier bij ons gebruiken de mensen van de groendienst niets meer
van onkruidverdelgers over de ganse gemeente .
Natuurlijk is er nu veel meer werk om alles netjes en onder controle
te houden .
Daar voor heeft de gemeente de hulp ingeroepen van mensen van een beschutte werkplaats om te helpen van Maart tot Oktober .
maandag 30 maart 2015 - 18:24
wilma*15

Wilma*15

Afgelopen vrijdag kon ik dit nog als particulier massaal aankopen als ik dit had gewild.
Ik stond er eigenlijk van te kijken dat dat nog steeds niet uit de rekken in de winkels is verwijderd.

Moet er wel bij zeggen dat dit in België was.

Zelf ben ik op zoek naar alternatieven hiervoor want ik moet in de toekomst zo'n 300 m² van onkruid ontdoen.
Mijn ex deed 2 x per jaar met vergif rondspuiten, maar dat is inmiddels al ruim 10 jaar geleden, daarna is hier nooit meer met gif gewerkt.

Zit al aan te denken om dit met een brander te doen maar daarmee gaat waarschijnlijk niet alle wortels van dood.´
Omspitten is hier geen optie want in het verleden hebben hier auto's over gereden en er zit een grint laag onder.
De grond is kei hard, was al daarmee begonnen maar ben toch maar opgehouden.

Groetjes
maandag 6 april 2015 - 14:46
leerling

Leerling

Graag ook jullie aandacht voor deze petitie: https://secure.avaaz.org/nl/monsanto_dont_silence_science_loc_eu/?tRkCpjb

Milieuvriendelijke alternatieven?
- schoffelen
- handmatig wieden
- gasbranden
- elektrisch branden


zondag 26 april 2015 - 00:21
Wannus

Wannus

Volgens enkele boeren alhier is Roundup gewoon suikerwater ; ik vraag
me dan af wat zij eigenlijk wel gebruiken die dan wel nog toegelaten is !!!!!
zondag 26 april 2015 - 09:07
Roeli

Roeli

Dus, je kan het gewoon drinken.

Zijn we terug bij het start artikel

gr. Roeli
zondag 26 april 2015 - 09:19
ThomasZ

ThomasZ

hier bij ons gebruiken de mensen van de groendienst niets meer
van onkruidverdelgers over de ganse gemeente .
Natuurlijk is er nu veel meer werk om alles netjes en onder controle
te houden .
Daar voor heeft de gemeente de hulp ingeroepen van mensen van een beschutte werkplaats om te helpen van Maart tot Oktober .
Is overal nu zo, het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is sinds 1 januari 2015 verboden voor gemeenten.

Ook burgers mogen bij onderhoud van openbaar domein, zoals het voetpad voor hun deur, geen pesticiden meer gebruiken.
zondag 26 april 2015 - 13:39
wilma*15

Wilma*15

Tussen niet mogen en niet doen zit hier zeker nog verschil in.

Kwam pas nog ergens waar ze aan het spuiten waren, ze hadden zelf mondkapjes op maar even ophouden als er mensen voorbij wilden lopen was er niet bij.
Deden net of hun neus bloeide en gingen gewoon door.
Dit waren zeker gemeentewerkers.
Die geur kwam mij heel bekend voor toen mijn ex hier ook alles kapot spoot.

Denk dat de burgers hier meer bewuster mee omgaan dan de gemeente.
Het is immers goedkoper om met pesticiden te werken dan extra mankracht in te huren.

Alhoewel ik gisteren nog een reclamespotje op de tv zag over de Roundup gel.
Ze zouden eigenlijk ook deze reclame moeten verbieden.

Groetjes
zondag 26 april 2015 - 15:13
Roeli

Roeli

Een bloeiende neus, Wilma ?
zondag 26 april 2015 - 16:29
wilma*15

Wilma*15

Roeli

Helaas krijg ik als ik niet op let een bloed neus.
Het ligt er aan hoe je het bekijkt.
Hij wordt in ieder geval dan vervelend rood

Dat is ook 1 van de redenen dat ik het hier niet wil gebruiken.
Mijn eigen gezondheid gaat er dan ook niet op vooruit.

Nee, bij mij geen chemische troep meer.




zondag 26 april 2015 - 18:51
leerling

Leerling

Frankrijk maakt het de particulier die roundup wil kopen ook een beetje lastiger. Maar verboden is het er helaas nog niet.
donderdag 18 juni 2015 - 01:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon