menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is de betekenis van genummerde plantzones op de etiketten van sommige planten

Ga naar meest recente reactie

Wendy/Bart

Wendy/Bart

Op sommige tuinsites staan de plantzones vermeld. Ik kan hier niet echt duidelijke informatie over vinden wat die nummers eigenlijk willen zeggen. Is dat de standplaats bedoeld ivm de hoogte van de plant in de borders?
Mvg Wendy
zondag 29 maart 2015 - 14:33
jdcoster

Jdcoster

Kijk daar eens ...

http://members.chello.nl/~p.meeuws/bb/overige/tempzone/tempzone.html

Die gegevens moet men wel wat relativeren. Er zijn ook koudere en minder koude jaren. Er bestaat ook nog zoiets als microklimaten in landstreken en zelfs in tuinen.
Zo bezocht ik eens een tuin in de Cotswolds gelegen op een helling. Daar vertelde de headgardner ons dat de temperaturen in de prille lente boven- en onderaan de helling 's nachts tot 10° C konden verschillen.
Ommuurde tuinen, hagen als beschutting tegen noord- en oostenwind, planten in de winter afdekken met bladeren of compost en in de lente met vliesdoek, kan allemaal helpen om planten die op het randje van winterhardheid (komt veel voor) gekocht werden, de winter door te helpen.

zondag 29 maart 2015 - 14:44
Wendy/Bart

Wendy/Bart

Aha, dat verklaart al veel Zo te zien zitten wij in zone 8, dus alles wat onder of gelijk met 8 zit, kan bij ons in de tuin als ik het goed begrijp..
zondag 29 maart 2015 - 15:12
sophora

Sophora

Limburg is niet bepaald zone 8. Planten voor zone 7 zijn al op het randje winterhard genoeg voor Limburg.
zondag 29 maart 2015 - 17:12
Polplastron

Polplastron

Die zones zijn een goede indicatie, maar zoals hierboven al vermeld staat is het allemaal wel relatief. Iets wat vaak vergeten wordt is ook dat de drainage van de bodem 's winters vaak doorslaggevend is bij de winterhardheid: heel wat planten verdragen best wel wat vorst, maar de combinatie met vocht is vaak dodelijk.
zondag 29 maart 2015 - 17:23
Wendy/Bart

Wendy/Bart

Ik was op een site van clematissen aan 't kijken waar redelijk wat speciale soorten op stonden. De meesten waren echter zone 5 en 6, dus indien niet te nat, moet dat goed te doen zijn lijkt me. Ik wist dus eerst niet wat die zonenummers betekenden, maar nu dus wel
zondag 29 maart 2015 - 20:07
Roeli

Roeli

Als ik die link bekijk, denk ik toch ,dat , hoe lager de cijfers, hoe kouder het is.
Dus als , voor een plant, zone 8 te koud is, moet je niet naar zone 7 , maar naar zone 9.
Of zie ik dat fout ?
maandag 30 maart 2015 - 09:56
sophora

Sophora

Dat zie je mis Roeli. Hoe lager het cijfer hoe winterharder de plant is.
maandag 30 maart 2015 - 11:35
Roeli

Roeli

OK en bedankt.
maandag 30 maart 2015 - 13:24
wilma*15

Wilma*15

Bedankt voor de link.
Ga die zeker in de toekomst vaker raadplegen.

Groetjes
maandag 6 april 2015 - 22:25
sugar

Sugar

En je moet met die zones sowieso oppassen, want er zijn verschillende zonesystemen (er is wat aan gesleuteld).
donderdag 13 april 2017 - 17:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon