menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,

graag maak ik zelf compost maar dit lukt me nooit zoals het zou moeten.

Graag wat meer uitleg wanneer starten en hoe.

Dank
zondag 4 januari 2015 - 01:56
Polplastron

Polplastron

Zelf composteer ik met het systeem met drie bakken:
[afbeelding verwijderd niet-https]

1. Wanneer ik afval heb doe ik dit in de eerste bak en de derde bak: dat begint in de herfst en meestal gaat het hier dus om snoei-afval en bladafval.

2. In het voorjaar begint het gras terug te groeien en zal er gemaaid moeten worden. Gras bevat veel stikstof en "jaagt" het composteringsproces goed aan, maar in te grote hoeveelheden bij elkaar gaat het "verstikken" en stinken. Daarom gooi ik telkens een laagje van een paar cm in de tweede bak en doe hier met de riek een laag van het "bruine" materiaal uit bak 1 over. Aan het einde van mijn maaibeurt heb ik hier een soort "lasagne" van groen (gras) en bruin (herfsblad en snoeiafval) materiaal.

3. Bij een volgende maaibeurt gebeurt hetzelfde opnieuw, maar nu zet ik terug om van bak 2 naar bak 1. Indien er ondertussen nog materiaal (onkruid etc.) bijkomt, mag dit nog mee gemengd worden in deze massa tot ik zie dat er zich stilaan compost begint te vormen.

4. Wanneer ik de indruk heb dat het geheel goed begint te rotten, begin ik bak 3 verder te vullen met afval en zet ik deze telkens om naar bak twee en terug als ik er gras tussen meng.

5. Af en toe keer ik de inhoud van bak 1 nog eens om (Wel zien dat bak 2 op dat moment vrij is!) zodat er zuurstof in de hoop komt. Na een paar maanden heb ik kant en klare compost die geheel ziekte-en onkruidvrij is.

Het is maar één scenario natuurlijk. Deze manier van composteren is vrij intensief.
Wat in elk geval belangrijk blijft is dat je voldoende bruin materiaal en groen materiaal afwisselt. Het composteren van enkel bruin materiaal (herfstblad, gehakselde of gesnoeide takken, ...) zal erg langzaam verlopen. Het composteren van enkel groen materiaal (gras, groen blad, klimopsnoeisel, ...) kan erg snel gaan, maar de kans dat het hele zootje verstikt en gaat stinken is erg groot; bovendien krijg je hiermee nooit mooie compost.

Goed bruin materiaal haal ik overigens ook uit mijn kippenhok: de houtkrullen die daar liggen om de bodem proper te houden zijn goed materiaal om te gebruiken. Als je geen kippen hebt en toch onvoldoende bruin materiaal zou je zo'n zak met houtkrullen kunnen aanschaffen om alvast even uit de nood te zijn.

Hopelijk heb je hier alvast iets aan.

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 06:46
sophora

Sophora

Goed systeem Pol maar ik vermijd angstvallig onkruid in mijn composthoop te mengen. Dat is om problemen vragen.
zondag 4 januari 2015 - 09:53
Polplastron

Polplastron

Goed systeem Pol maar ik vermijd angstvallig onkruid in mijn composthoop te mengen. Dat is om problemen vragen.

Je hebt niet helemaal gelijk om twee redenen:

1) Onkruid een composthoop o.i.d. die af en toe wordt omgezet, sterft volledig af en levert dus geen enkel probleem.

2) Bij een actieve compostering lopen de temperaturen over het algemeen hoog genoeg op om eventuele zaden te doden. Maar zelfs als die temperaturen niet zo hoog worden zal het zaad dat ontkiemt door het regelmatige omzetten verstoord en uitgeput raken.

Bovendien komt het gros van het onkruid in je tuin toch vanzelf wel aangewaaid hoor!

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 10:46
pplakke

Pplakke

zelf kap ik het op een hoop en als die te groot word.
maak ik een nieuwe hoop.
die oude word dan na 2 a 3 jaar vanzelf compost.
als je omzet kan het inderdaad sneller .
maar ik heb toch plaats genoeg.
dus zie er het nut niet van.
ik denk ook dat zo een hoop die niet omgezet word.
in de winter interessant is voor insecten om te schuilen .


zondag 4 januari 2015 - 11:41
erice

Erice

Ik heb een houten bak met zuurstofgaten erin en die gebruik ik voor het kleine afval: houtstukjes en gras, fruitresten gemengd.Regelmatig gaat dat spul over naar de tweede houten bak en ik werk met bak nummer een verder.. Dat gaat gewoon zo door.

Vervolgens heb ik een 520 liter plastic bak waar het meeste van mijn omkruiden ingaat....die bak wordt zo heet dat die regelmatig staat te dampen: afkoelen met een emmer water...De compostisering in deze bak gaat heel snel.

En tenslotte voor het grotere werk heb ik een grote hoop achter in het bos. Daar gaat alles op wat niet in de houten en platic bak kan omdat het te dik en te groot is. Dat rot vanzelf wel weg en na een aantal jaren schep ik dan compost weg.Inmiddels is een tweede hoop op gang gebracht.

Bladafval houd ik apart. Dat gaat zo snel...Binnen enkele maanden is mijn berg van 20 meter bij 4 meter geslonken en weer bruikbaar.

Hoe kleiner de bak is hoe beter je moet afwisselen: hard en zacht material: te veel hard spul in je bak en er gebeurt niets en teveel zacht spul zoals gras en je hebt een vieze brij.... Dus hier is goed laagje voor laagje afwisselen belangrijk.
zondag 4 januari 2015 - 12:18
Polplastron

Polplastron

zelf kap ik het op een hoop en als die te groot word.
maak ik een nieuwe hoop.
die oude word dan na 2 a 3 jaar vanzelf compost.
als je omzet kan het inderdaad sneller .
maar ik heb toch plaats genoeg.
dus zie er het nut niet van.
ik denk ook dat zo een hoop die niet omgezet word.
in de winter interessant is voor insecten om te schuilen .


Als je plaats genoeg hebt, is dit inderdaad een goede werkwijze. Compost van zo'n "passieve" hoop bevat overigens naar het schijnt meer organisch materiaal dan compost van een "actieve" compostering. Wel zou het gevaar dat onkruidzaden en ziekten verspreid worden in zo'n passieve hoop iets groter zijn omdat hier niet zo regelmatig en zo'n hoge temperaturen bereikt worden als in een actieve. (Tenminste: de temperatuur loopt even hoog op, maar is niet gelijk verdeeld over de hoop).

Gezien mijn bakken in de winter ook niet worden omgezet zijn ze eveneens interessant als schuilplaats: ieder voorjaar vind ik wel een muizennest of twee terug dus het bewijs is geleverd!


Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 12:31
bisschop

Bisschop

Hartelijk dank voor jullie reactie.
ik denk dat ik weet wat er mis gaat bij mij ik doe bijna niets anders dan groen afval en afval van de duiven er in.
ik zal meer bruin materiaal er moeten in doen.

groetjes
zondag 4 januari 2015 - 16:52
jdcoster

Jdcoster

Ook belangrijk is het dat de gehele massa aan compostmateriaal, naast goed gemengd en luchtig, ook licht vochtig blijft. In een compostton met een deksel op, moet er geregeld wel een een emmer water gegoten worden.
zondag 4 januari 2015 - 18:23
Polplastron

Polplastron

Vochtig, maar niet nat! In mij open bakken kan het met tijden van langdurige regen echt een vette brij worden en dat is ook niet de bedoeling! Maar Joël heeft een punt!

Als je echter voldoende groen materiaal toevoegt komt er ook vanzelf weer vocht bij hé! Gewoon even kijken wat er gebeurt en ingrijpen als het nodig is dus ...

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 18:37
Esem

Esem

De zaden van onkruid geven het op als de temperatuur van de composthoop hoger wordt dan 50°
Bij een goede composthoop wordt de temperatuur 70° of meer.
Dus met een goed voorbereide compost is het geen probleem om onkruid op je hoop te gooien.

Gr Eddy
zondag 4 januari 2015 - 18:41
svoffel

Svoffel

@poplastron,

Die bakken zien er mooi uit, zijn dat van die grote tuintegels van 1mx1m?

groetjes

S
zondag 4 januari 2015 - 18:46
Polplastron

Polplastron

Nee; dat zijn een soort bankirai-planken die ik destijds speciaal voor dat doel gekocht heb; ze gaan ondertussen al zo'n jaar of 10 mee. Eerst had ik planken van geïmpregneerd tuinhout, maar die hielden het niet lang vol.

Het jammere aan de door mij gebruikte houtsoort is dat ze helemaal niet ecologisch geteeld wordt, maar daar hield ik me toen nog niet zo mee bezig!

Het handige aan mijn bakken is dat ze vooraan via planken hoger of lager kunnen gemaakt worden wat het omzetten wel enorm vergemakkelijkt! (Beter voor de rug!)

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 18:58
erice

Erice

Hier kun je die houten open bakken bij de gemeente kopen voor E 15,-
zondag 4 januari 2015 - 19:10
Polplastron

Polplastron

Hier kun je die houten open bakken bij de gemeente kopen voor E 15,-

De open bakken die je bij veel gemeentes kan kopen, zijn vaak niet van hout, maar van een soort gerecycleerd plastic. 't Ziet er mooi materiaal uit. Een paar nadelen heb ik al gezien (bij vrienden van me die zo'n bak hebben): ze zijn slechts moeilijk in hoogte verstelbaar (ook de voorkant!).

En ik bedenk ook even dat plastic niet het eeuwige leven heeft (Ik heb hier pas nog een vuilbak weggegooid die na 15 jaar trouwe dienst compleet aan het uiteenvallen was onder invloed van het zonlicht). Natuurlijk heeft hout ook niet het eeuwige leven, maar het vergaat op natuurlijke wijze. Bij het uiteenvallen van plastic komen volgens mij allerlei minuscule deeltjes chemisch spul vrij .... Of kan iemand me uitleggen waar mijn denkfout zit? 't Is maar een bedenking.

Bovendien ben ik wel blij met m'n bakken want ze zijn in de tuin best goed zichtbaar en dat stoort in dit geval echt niet. (Het dakje dat hier nog lelijk ligt te wezen op de foto heb ik ondertussen al vele jaren niet meer in gebruik hoor!)

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 19:25
svoffel

Svoffel

Ga dat eens navragen bij de gemeente, maar volgens mij zijn dat van die ronde in plastic.

Ze zijn inderdaad mooi om te zien, ze passen in de tuin.

Groetjes

Simone
zondag 4 januari 2015 - 20:02
Polplastron

Polplastron

Het zal natuurlijk afhangen van gemeente tot gemeente. De bakken die ik bedoel zijn deze:
[afbeelding verwijderd niet-https]
(Ik heb deze afbeelding even "geleend" van deze website: http://www.tvkleinbrabant.be/?p=1055 )

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 20:08
sophora

Sophora

Ik ben het eens dat een 'goede' compost, dus compost die regelmatig omgezet wordt weinig kiemkrachtige zaden zal bevatten.
Maar een composthoop die niet omgezet wordt heeft aan de buitenkant niet genoeg warmte ontwikkeld en dus zijn de zaden niet dood.
Daar ik heel veel compost heb en mijn jeugd lang achter mij ligt laat ik de compost een jaartje liggen.
En ik verzeker je , het onkruid tiert welig op mijn compost al probeer ik alle onkruiden die in zaad zijn er bij te doen.
zondag 4 januari 2015 - 20:28
Polplastron

Polplastron

En ik verzeker je , het onkruid tiert welig op mijn compost al probeer ik alle onkruiden die in zaad zijn er bij te doen.

Dan is dat een teken dat je compost van een goede kwaliteit is: dat het onkruid het er zo goed op doet wil zeggen dat het een vruchtbare bodem is om in te groeien. Het zou kunnen dat dat onkruid mee in de hoop zat, maar evengoed kan het van buitenaf zijn komen aanvliegen (wat ik sterk vermoed).

Groeten,

Pol
zondag 4 januari 2015 - 20:39
erice

Erice

Geen plastic compostbakken. Het zijn degelijke houten.......Ze staan er al zeven jaar en zijn nog steeds in uitmuntende staat.......
zondag 4 januari 2015 - 23:01
Tuinman65

Tuinman65

Wat een heisa over onkruidzaden in de compost.
Wanneer die belanden in de compost dan ben je te laat met wieden en hebben er zich al veel van die zaden genesteld in de tuin.
Wanneer je tuin niet al te groot is en dus niet te veel voortbrengt is het systeem van Pol zeker aan te raden.

Leo
zondag 4 januari 2015 - 23:31
baloe

Baloe

pplakke, ben eerder van uw systeem. Laat de natuur rustig zijn werk doen.
Heb hier 2 grote bakken staan. 1tje om te vullen, 1tje om te rusten.... Manman, de beeskes die ge daarin ziet als je de composthoop open trekt om die in moestuin te zetten. De kippen krijgen altijd ne riek compost om in te scharrelen, een feestmaal.
maandag 5 januari 2015 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon