menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verjagen houtduiven e.a.

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Ik heb in mijn hoogstamboomgaard enorm veel last van houtduiven (fruit is nauwelijks een erwt groot of het wordt van de takken gerukt en op de grond gesmeten en dat op dergelijke schaal dat ik zelf niets moet plukken). In de webwinkel worden vogelverjagers in de vorm van kunststof uilen e.d. aangeboden. Nu staat de wereld bol van allerlei zgn. wondermiddelen, maar als het eropaan komt brengen die niet veel aarde aan de dijk. Gezien de prijs van die vogelverjagers (ca 20 €) wil ik mij toch wel informeren voor ik mij nog eens laat verleiden tot een nutteloze aankoop.
Is zo'n plastieken uil wel effectief tegen houtduiven? Is een nepslechtvalk op ware grootte niet een betere keus? Blijven de nuttige zangvogels (insectenverdelgers) ook weg uit de tuin of valt dit nog mee?
Reeds bedankt voor de reacties van degenen die ervaring met die dingen hebben!
dinsdag 14 oktober 2014 - 16:36
Roeli

Roeli

Eten duiven fruit ?
Ik dacht graan.

gr. Roeli
dinsdag 14 oktober 2014 - 21:55
Rowie

Rowie

Om mijn kersenboomen(halfstam) en bessenstruiken tegen de duiven te beschermen (ja Roelie, ze eten fruit, ook sierappeltjes en amelanchier en rukken alles kapot) heb ik een paar zwarte kunsstof kraaien gekocht die ik regelmatig verplaats goed in 't zicht. Dat werkt redelijk maar houdt inderdaad ook kleinere vogels op afstand.....ga komend jaar toch maar weer met netten werken, al zit dat er niet echt fraai uit.
woensdag 15 oktober 2014 - 03:54
BOSVROUW

BOSVROUW

Woont er in je buurt geen valkenier? Die moet z'n valken regelmatig trainen! Misschien eens vragen of hij het niet in je boomgaard wil doen! Gegarandeerd geen duiven meer!
woensdag 15 oktober 2014 - 09:10
lo

Lo

Leuk idee, Bosvrouw! Maar helaas.
Ik weet niet of nepkraaien wel een goed idee zijn. Op mijn grasveld lopen kraaien, kauwen, eksters en houtduiven broederlijk naast elkaar, samen met spreeuwen, lijsters, merels, vinken... Overigens nestelen houtduiven lustig bovenop mijn hagen, in het bosje enz... Vroeger waren dit schuwe bosvogels, tegenwoordig komen ze bij wijze van spreken uit je hand eten.

Wat de ravage betreft die ze aanrichten: ik vermoed dat ze belust zijn op het jonge groen blad van de bomen en het afrukken van de ongenietbare kersen daar een (ongewild) gevolg van is. Mijn boomgaard paalt aan een weide waar nogal wat klaver staat en dat lokt de duiven aan. Op een keer telde ik er wel dertig!
Prachtige vogels, dat wel, maar als die op mijn fruitbomen vallen.
dinsdag 21 oktober 2014 - 10:09
leerling

Leerling

Volgens http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/89 zijn buizerd, havik en sperwer natuurlijke vijanden van duiven.

Het zou me raar lijken dat uilen erop jagen. Houtduiven zijn dagvogels. Uilen niet.

maandag 17 november 2014 - 00:17
lo

Lo

Heb dit ook al gedacht. Uilen zijn overdag wel zichtbaar aanwezig, maar dan jagen zij niet. Het zou me ook verwonderen als houtduiven bang zouden zijn van kraaien. Ik denk dat een sperwer, havik of slechtvalk daarom een beter idee is.
maandag 17 november 2014 - 15:41
Paronoto

Paronoto

Doe een flinke scheut bleekwater (eau de javel) in een gieter water en besproei uw
gazon, dat helpt al.....Lege conserveblikken in de bomen hangen..houden ze niet van
maandag 17 november 2014 - 20:49
Bombycilla

Bombycilla

https://www.youtube.com/watch?v=sGpqOGWpK3E

Misschien vetbollen ophangen?
Ps niet voor de weekhartigen
maandag 17 november 2014 - 21:23
Roeli

Roeli

Wat is dat, in vredesnaam, voor een kanibaal.
maandag 17 november 2014 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon