menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mycorrhiza

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Onlangs kwam hier in een draadje het gebruik van mycorrhiza aan de orde.
Voor alle duidelijkheid; ik gebruik deze toevoeging geenszins omdat ik er van overtuigd ben dat een gezonde bodem voldoende bodemleven zal bevatten en deze schimmel vanzelf zal gedijen.

Over de voordelen van deze schimmels is op verschillende fora al heel wat gediscussieerd en het laatste woord is er vast nog niet over gevallen.

Omdat ik echter verrast was dat deze mycorrhiza (o.a. Rootgrow) ook bij bestaande aanplantingen werden toegepast, ben ik toch eens verder gaan zoeken en navragen.
Ik heb de vraag dan ook even op het internationale rozenforum van Paul Zimmerman gesteld en daar kwam dit interessante document door:

http://puyallup.wsu.edu/~linda%20chalker-scott/Horticultural%20Myths_files/Myths/Mycorrhizae.pdf

In deze publicatie komen een aantal zaken aan bod.
Voordelen van mycorrhiza zouden zijn:
1) bevordering van overlevingskracht en aanslaan van planten
2) bevordering van blad-, wortel- en nieuwe scheuten-of takkengroei
3) bevordering van vruchten
4) ...

Hieruit valt af te leiden dat het toevoegen van deze schimmels wel degelijk een voordeel zou opleveren.

Wat verder in het artikel vinden we echter terug dat uit wetenschappelijke proeven blijkt dat er geen verschil is tussen planten die met commerciële producten die mycorrhiza bevatten behandeld zijn en deze die een goede mulchlaag kregen.

Het praktische besluit uit alle studies is simpelweg dat
1) Gezonde gronden vanzelf voldoende inheemse mycorrhiza bevatten
2) Gronden waar inheemse mycorrhiza niet kunnen overleven ook niet gebaat zijn bij het toevoegen van mycorrhiza.

Ongetwijfeld zullen er ergens ook wel studies bestaan die bewijzen dat het toevoegen wel degelijk zin heeft, daar twijfel ik zelfs niet aan.
Toch denk ik dat de twee laatste punten wel belangrijk zijn om mee te nemen in het hele mycorrhiza-verhaal en op te letten dat het toevoegen van mycorrhiza niet de zoveelste hype wordt in het tuinlandschap.

Groeten,

Pol
maandag 5 mei 2014 - 21:35
Polplastron

Polplastron

Ook dit kreeg ik nog doorgestuurd: (Sorry; in het Engels. Ik durf me er niet goed aan te wagen dit te vertalen om de oorspronkelijke tekst niet geheel teniet te doen!)

Dr. Jeff Gillman (former Associate Professor in the Department of Horticultural Science at the University of Minnesota, currently at Central Piedmont Community College in Charlotte, North Carolina) sums it up very well: "You can buy mycorrhizae at just about any garden center. ... The problem with mycorrhizal products is that the fungi are frequently dead by the time you buy them. Even if they are not dead, the soil where you want to use them probably has its own mycorrhizae and does not need an extra shot, so buying the fungi is a waste of money."

While Gillman concedes that there are a few cases where adding mycorrhizae can be beneficial he says that "... in most instances the best way to keep soil inoculated with mycorrhizae is simply to make sure it is well fortified with organic materials such as compost and mulch." And he ends his advice on mycorrhizae saying "... we do think that they are recommended far more often than they are needed. When we have tested them at the University of Minnesota with otherwise healthy plants growing in reasonably healthy soils we have not found any benefit to their use."

(All quotes above are from Jeff Gillman and Meleah Maynard, "Decoding Gardening Advice. The Science Behind The 100 Most Common Recommendations", Timber Press Inc., 2012, pp 46-47)

Als ik tegenwerpingen ontvang op dat andere forum zal ik die hier ook zeker posten. Het is niet mijn bedoeling er een welles-nietes-spelletje van te maken, maar enkel datgene wat mijn persoonlijke vragen betreffende dit onderwerp opleveren te delen met jullie "ter lering ende vermaek".

Groeten,

Pol
maandag 5 mei 2014 - 21:36
Bombycilla

Bombycilla

Leuk dat je dit onderwerp naar voren brengt.
Ik heb zelf altijd al mijn twijfels gehad omtrent het gebruik van Mycorrhiza .
Vorig jaar kwamen er ineens hazelaars op de markt die geënt waren met truffelmycorrhiza ,daar zijn een paar mensen op binnengelopen en niemand die ooit een truffel gezien heeft.
maandag 5 mei 2014 - 22:23
sugar

Sugar

Interessant. Ik heb wel eens haagmeststof met toegevoegde myccorrhiza gebruikt (ecostyle), maar dat was tijdens de aanleg van de hagen. 't Was eerder onder de noemer "Baat het niet dan schaadt het niet
dinsdag 6 mei 2014 - 05:35
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb daar toch wel wat ervaring mee.
Sinds we die gebruiken hebben we uitval bij aanplant van beuken(ook grote maten) tot bijna nul kunnen herleiden. We gebruiken dan ook niet de brol van Ecostyle.
Natuurlijk moet je wel opletten waar je die beuken aankoopt.
10 minuten met de wortels onbeschermd in de zon/wind kan fataal zijn.
Ook eerder niet goed groeiende bomen hebben we toch met injecteren flink geholpen.
En wanneer beroepskwekers het gebruiken dan kunnen we toch niet twijfelen aan het nut want dat goedje is nogal prijzig.

Leo
woensdag 7 mei 2014 - 23:19
sugar

Sugar

Waarom kunnen we niet twijfelen aan het nut wanneer beroepskwekers het gebruiken maar onderzoek bewijst dat het niet werkt?
woensdag 7 mei 2014 - 23:36
Tuinman65
woensdag 7 mei 2014 - 23:48
sirius

Sirius

Dat "onderzoek" bewijst dat het niet werkt is hier bijzonder kort door de bocht!
't Is zoals zeggen dat onderzoek uitwijst dat aspirine niet echt werkt tegen koppijn, dat doet het inderdaad ook niet bij bepaalde soorten koppijn. vat ge 't?
donderdag 8 mei 2014 - 00:14
Patrikc

Patrikc

Hier anders een beroepsbomenplanter die het NIET gebruikt, ook niet na zelf uitgevoerde vergelijkende testen.

De verkoop van Mycorrhiza is vooral goed voor de kassa van de verkoper. Er zijn natuurlijk altijd goedgelovige klanten die er intuinen
donderdag 8 mei 2014 - 00:20
sirius

Sirius

Ik lees dit allemaal graag! Ik zou dus willen meten hoe jan-met-de-pet beslist, of nog beter: meet, of mycorrhizae nu al dan niet werken als hij die gebruikt. met de natte vinger? twee natte vingers?
donderdag 8 mei 2014 - 13:40
Patrikc

Patrikc

Tot enkele jaren geleden had Jan met de pet nog nooit gehoord van Mycorrhizae en werden er toch ook bomen geplant zonder problemen. Sinds dat de tuinbouwmarketeers het ontdekt hebben zou dat plots nodig zijn. Ik neem dat met een grote korrel zout...
Bodem verzorgen, wortels beschermen bij transport en voldoende gieten na het planten zijn veel belangrijker.
donderdag 8 mei 2014 - 14:59
sirius

Sirius

Spijtig dat ik u uit de droom moet helpen maar ik beschouw mijzelf als JMDP en ik had 30 jaar geleden al geinocculeerd materiaal in handen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat wondermiddelen niet bestaan alhoewel ik toch wel wat straffe dingen gezien heb met wat "moderne alchemie" aan de grondslag. Helaas denkt de moderne mens net iets te veel in de trend van "one size, fits all" nl "één enkele maat, past voor alles en iedereen". zo werkt het natuurlijk nooit!
donderdag 8 mei 2014 - 17:28
Patrikc

Patrikc

Sirius, ik ben geen dromer maar een realist, en als jij 30 jaar geleden al geinoculeerd materiaal had dan ben je op dat gebied niet jmdp.

In de tweede bijdrage van deze topic is sprake van een onderzoek aan een Amerikaanse universiteit, we mogen toch aannemen dat ze daar op een deftige wetenschappelijke manier te werk gaan.

Zelf heb ik enkele jaren geleden in mijn tuin bij aanplant van Fagus 2/175 verlies en deze winter bij hoogstamappelbomen 1/15 verlies, en deze zijn wortels waren tijdens het inkuilen weggevreten door woelmuizen, ik zie niet in wat mycorrhiza aan meerwaarde had kunnen bieden.

donderdag 8 mei 2014 - 22:54
Tuinman65

Tuinman65

Besluit : ik ben een van de onnozelaars die veel geld uitgeeft aan iets dat totaal geen zin heeft.
Deze onnozelaar is nochtans echt content dat die aangemaakte mycorrhiza er zijn.


Leo
donderdag 8 mei 2014 - 23:26
Patrikc

Patrikc

Leo, gebruik je de myco in een "dip" ?
donderdag 8 mei 2014 - 23:40
sirius

Sirius

Patrikc, hebt ge de artikels gelezen? Hebt ge gezien wie ze schrijft en gebaseerd op welke authoriteit en in welke hoedanigheid? Hebt ge de meer dan genuanceerde conclusies gelezen? Dit is nauwelijks een algemen geldend laat staan toepasbaar standpunt, laat nog staan dat het al enige relevantie heeft voor verschillende werelddelen zelfs al gaat het over dezelfde planten! Het doet mij denken aan de ganse cinema rond de stevia plant! De EU comissie laat TWEE componenten toe en iedereen veralgemennt direct aaahhh Stevia is toegelaten! mooi niet dus !! en hier dus net andersom, maar ja .. jmdp andermaal?
en BTW de relatie tussen woelmuizen en mycorrhiza ??? nou moe!
nu ja, doe maar.
vrijdag 9 mei 2014 - 19:35
Tuinman65

Tuinman65

Patrikc, wij gebruiken myco bij aanplant van beuken en dan maken we gebruik van Mycordip pt en dat werkt echt hoor.
Ze slaan beter aan en dus minder uitval.
De betere groei zien we pas het jaar nadien.
Ook zien we heel duidelijk bij slecht groeiende bomen een verschil nadat we die hadden geinjecteerd met PHC Injectable.
Daar hebben we een speciale spuitkop voor die we aansluiten op onze motorspuit.

Ecologisten moeten blij zijn dat een firma als Plant Health Care er is.



Leo
vrijdag 9 mei 2014 - 23:25
Patrikc

Patrikc

Sirius, een professor aan een amerikaanse univ zal toch niet de eerste de beste zijn hé, en wat die woelmuis betreft die heeft niks met mycorrhiza te maken, maar als die woelmuis er niet geweest was dan waren 15/15 appelaars geslaagd zonder myco that's all, maar laat maar zitten we komen er toch niet uit
vrijdag 9 mei 2014 - 23:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon