menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Levermos bestrijden....

libosa

Libosa

Hallo,

Ik heb een aantal planten in potten staan en uiteindelijk krijg ik in alle potten last van levermos.
Persoonlijk vind ik dit een zeer irritant mos, omdat het de hele bodem kan bedekken als je er niet bijtijds bij bent om te verwijderen.
Hoe komt het, dat het alleen in de potten zit, want in de tuin zelf heb ik er geen last van?
De planten staan in potaarde en worden maar zelden verpot of van nieuwe aarde voorzien, alleen als een plant echt uit het "jasje" is gegroeid.
De planten doen het goed, maar toch wil ik dit mos definitief uit de potten hebben.
Op het moment haal ik zoveel mogelijk met de hand weg, maar het blijft wel steeds terugkomen

Is er een manier om het definitief kwijt te raken en dan bedoel ik niet een of ander gif.
Ik heb al wat gelezen over de zuurgraad van de grond en wat meer zand door de aarde verwerken.
Maar misschien heeft iemand de gouden tip om er vanaf te raken

Groetjes Libosa
maandag 28 april 2014 - 16:27
RdB

RdB

Zuurgraad is onzin. Dit mosje is dol op vochtige, enigszins dichtgeslagen, bodem. Als je dat in je tuin hebt duikt hij daar ook wel op. Bestrijden is zelfs met gif zinloos, er zijn zo nieuwe terug. Leer er me te leven en haal het óf met de hand weg of bekijk het eens beter, misschien ga je het nog mooi vinden. Let er maar eens op, zo'n thallus (mosblaadje) vormt mannelijke (echt paraplu-tje) of vrouwelijke paraplu-tjes (open, meer een sterretje), beide geslachten vormen daarnaast broedbekertjes (Google maar eens).

Ruud
maandag 28 april 2014 - 21:02
libosa

Libosa

Het mosje is zeker mooi als je het goed bekijkt, maar ik hoef het niet zo nodig in mijn potten

Je hebt wel gelijk, dat de aarde in de potten is dichtgeslagen en inderdaad alleen in die potten het mosje voorkomt.
Het is te overzien, dus ik haal het wel met de hand weg.

Groet Libosa
donderdag 1 mei 2014 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon