menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luchtvochtigheidsgraad serre

Ga naar meest recente reactie

LauraC

LauraC

Ik heb onlangs een nieuwe serre in mijn tuin gezet, waar ik mijn ontkiemende planten laat groeien overdag. Nu was mijn vraag hoe ik mijn luchtvochtigheidsgraad relatief constant moet houden. Ik heb deze een paar dagen in de gaten gehouden en is 's morgens en 's avonds zeer hoog (90%) en 's middags zeer laag 40%). Ik zou ze het liefst rond de 60-75 % hebben
woensdag 16 april 2014 - 21:49
wilma*15

Wilma*15

Dit is een combinatie van ventileren, warmte en sproeien.
Doordat het in de avond afkoelt stijgt de luchtvochtigheid.

In mijn wintertuin heb ik overdag mijn kamerdeur open waar het veel koeler is.
En tegen de avond wordt die weer gesloten.
Hierdoor stijgt de temperatuur niet zo hoog maar ik zorg er wel voor dat de luchtvochtigheid niet boven de 60% in de kamer stijgt.
Zet dan in de kamer een raam open.
Als ik merk dat de luchtvochtigheid in de avond heel erg op loopt zet ik even de verwarming aan. (het kost natuurlijk wel wat)

Maar probeer in ieder geval om de temperatuur zowel overdag als s'nachts het zelfde te houden.
Dit is vooral in het begin niet eenvoudig.
Ik heb hier ook nog steeds moeite mee al lukt het me nu redelijk goed.

Ik weet niet welke planten je er in hebt staan want sommige planten vinden het wel lekker zo'n hoge luchtvochtigheid.
Maar anderen ook weer helemaal niet.

Ik zou beginnen om in ieder geval in de middag de luchtvochtigheid omhoog te krijgen door te sproeien met koud water op de grond of op de tegels.
Niet op de planten.
En door te ventileren met een extra ventilatie.

Ik heb ook heel veel moeten puzzelen om dit in evenwicht te krijgen.
(ik had ook nog het nadeel dat ik een vijver met waterval die dag en nacht aan is er in heb staan).

Hoop dat er nog anderen zijn met goede tips.

Groetjes
woensdag 16 april 2014 - 23:48
sirius

Sirius

Temperatuur en luchtvochtigheid in een serre/kas onder controle houden met de gewone middelen, is zoals water halen in een mand.
De parameters worden bepaald door de situatie buiten en door de temperatuur, luctvochtigheid en ventilatie in de kas, uiteraard, maar 't is een kei die dat met de normale middelen kan sturen. Bvb op demiddag water vernevelen tot de waterdruppeltjes niet mee direct verdampen helpt even, heel even.
en met een heel grote kas gaat het natuurlijk een stuk beter dan met een heel kleine! (buffer).
Als er bvb buiten een drogende oostenwind waait en de RH zakt bvb onder de 15% (af te lezen op m'n weerstation) dan helpt daar geen liev moederen aan. Tientallen liters water over de vloer, kletsnatte voeten maar op een wip terug droog. Je kan in een "open" systeem niet vechten tegen een RH
vrijdag 18 april 2014 - 19:31
wilma*15

Wilma*15

Hallo Sirius

Wat je schrijft klopt inderdaad.
Had er geen rekening mee gehouden dat mijn wintertuin dubbele beglazing heeft.
Was vroeger een speelruimte voor de kinderen.
Hierdoor heb ik minder last van de buiten luchtvochtigheidsgraad.
Niet tegenstaande heb ik ook in het begin veel moeite gehad om de RH gelijk te houden.
Maar tegenwoordig lukt het na jaren redelijk goed.
Groetjes
vrijdag 18 april 2014 - 19:53
LauraC

LauraC

Bedankt voor de tips! Ik heb het al geprobeerd en zo kan ik inderdaad de luchtvochtigheid constant houden!
zaterdag 19 april 2014 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon