menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden in compost

Ga naar meest recente reactie

Jill1

Jill1

Weet er iemand of zaden van onkruid overleven bij een compostering waarbij gebruik wordt gemaakt van 3 bakken en meer dan een jaar ligt?
Groetjes
woensdag 26 maart 2014 - 13:59
Polplastron

Polplastron

Het maakt niet uit hoeveel bakken je hebt. Met 1 bak heb je evenveel kans als met 26 bakken op onkruidzaden.

Het maakt meer uit HOE er gecomposteerd wordt. Bij een actieve compostering waarbij er regelmatig stikstofrijk materiaal (vb. gras of dierlijke mest) mee wordt ondergewerkt en de hoop regelmatig wordt omgezet, loopt de temperatuur regelmatig hoog op. Op die manier wordt de kiemkracht van zaden tenietgedaan.

Ik composteer zelf met drie bakken en heb nooit kiemende zaden in de compost. Maar ik zet m'n bak in het tuinseizoen wekelijjks om en meng er dan m'n grasmaaisel tussen. Neem van mij aan dat de compost dan stoomt!

Bij passieve compostering waar het materiaal weinig tot niet wordt omgezet, blijft meer organisch materiaal over, wat positief is, maar lopen de temperaturen minder hoog op waardoor onkruidzaden kunnen overleven. Bij zo'n compostering gooi je best geen zaaddragend onkruid of fruit/groenten met zaden op je compost.

Groeten,

Pol
woensdag 26 maart 2014 - 15:14
PetrusDe

PetrusDe

.. Dat is 'n klare uitleg Pol ;
Daar kan ik zeker wat van opsteken !!
Bij mij groeiden er zelfs nieuwe patatjes in de composthoop, allé scheuten aan patatjes dan. Dus méér omzetten om beter te composteren is de boodschap.

Bedankt en de groetjes,

Petrus
donderdag 27 maart 2014 - 15:29
Polplastron

Polplastron

Dus méér omzetten om beter te composteren is de boodschap.


Niet alleen meer omzetten, maar ook met meer regelmaat stikstofrijk materiaal toevoegen om de temperatuur omhoog te krijgen!
zondag 30 maart 2014 - 08:49
PetrusDe

PetrusDe

... Is genoteerd .. !!

Bedankt Pol ; ..

Petrus
zondag 30 maart 2014 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon