menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten terras maken

Ga naar meest recente reactie

BDV

BDV

Hallo iedereen,

Ik zou komende maanden graag een terras in hout maken aan ons tuinhuisje. We zitten redelijk ver van onze tuin en het leek ons leuk om het tuinhuis te gebruiken als buitenverblijf. Een sfeervol terras, barbecuetje metsen en elektriciteit trekken lijkt me alvast een goede start

No zit ik een beetje klem met betrekking tot de houtsoort. Ik heb al een interessante website gevonden met een overzicht van de meest gebruikte houtsoorten maar zodra ik meer informatie wil zit ik om de een of de andere reden vast. ( http://www.aanleggenterras.be/houten-terras )

Daarom had ik dus gehoopt dat er iemand hier op het forum heeft met een terras in hout. Het liefst wil ik een terras plaatsen met weinig onderhoud die niet veel kost. Volgens ik al gelezen heb klinkt tropisch hout en ThermoWood wel interessant. Van deze laatste heb ik wel nog niet veel gehoord. Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met dit hout? Het terras zou toch minstens 20 jaar mee moeten gaan.

groetjes
dinsdag 18 februari 2014 - 18:22
Hugo/Rika

Hugo/Rika

Thermowood lijkt me ook wel wat, met kleurschakering en zo.
wat ze ons wijsmaken over hoe het gemaakt wordt en waar het vandaan komt, dat is zeker "marketing"... alles wat "zweeds" of "deens" design is lijkt ons altijd beter dat design uit turkije of zo, niet?

Onderzoek misschien eens de mogelijkheid van steigerhout. Daar worden buitenmeubels van gemaakt dus splitert niet en gaat lang mee (alllicht, werd voor setiegers gebruikt - zo wordt beweerd althans).

Is wel "in" op dit moment en wordt dus niet echt aanzien als "afval" of "2ehands" en het dus zal niet echt goedkoop zijn.

't was maar een idee.

dinsdag 18 februari 2014 - 21:35
jdcoster

Jdcoster

Ik heb al wat kunnen experimenteren met Thermowood en heb daar intussen voldoende vertrouwen in om er mijn huis volledig mee te bekleden (tweede foto)

Het terras en de gevel van dit huis zijn gemaakt met Thermowood. Voordelen zijn de vormvastheid en de duurzaamheid. We sparen er de tropische wouden mee en een hoop energie om het te vervoeren. Het hout wordt ook niet geïmpregneerd met koperoxyden of arseen.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Het hout vergrijst in de loop van de tijd. Het kleurverschil hier komt doordat er geen rechtstreekse zon op een deel van de gevel kan komen.
Een nadeel van het productieproces (verhitting) kan zijn dat het hout wat minder sterk wordt. Draagbalken moeten eventueel wat dichter opeen aangebracht worden.

De zijgevel van mijn huis:
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 18 februari 2014 - 22:37
BDV

BDV

Wow, ziet er echt wel indrukwekkend uit! Het kleurverschil met je terras is inderdaad enorm maar dat zal bij ons het geval niet zijn aangezien we de gevel niet gaan bekleden.

Klopt de stelling dat dergelijke terrassen een 25-tal jaar meegaan en heb je toevallig al gehoord van verschillende gradaties op gebied van kwaliteit? Kwestie dat ik geen appelen met peren ga vergelijken.

Bedankt ook voor de tip van het steigerhout. Persoonlijk ben ik hier niet zo'n fan van omdat het ook erg gehyped wordt en vandaar ook erg duur is. Het is ook hout dat al enkele jaren ouder is en dus sneller zal afbreken. Voor een terras lijkt me dat niet echt de goede keuze.
dinsdag 18 februari 2014 - 23:36
jdcoster

Jdcoster

De leveranciers garanderen dat toch wel. Dat soort verduurzaamd hout is nog niet lang genoeg in gebruik in onze streken om daar getuigen van te hebben natuurlijk.
Ik gebruikte het ook al voor vijverafwerking. Of het daar 25 jaar zal meegaan? Waarschijnlijk niet, maar welk hout wel?
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Ik stuurde ook een p.m.
woensdag 19 februari 2014 - 00:18
BDV

BDV

Ok ik ben verkocht Bedankt voor de tip, dat is inderdaad in de buurt. Ga ik in de loop van de komende weken zeker eens langsgaan. Misschien dat ik wel zou overwegen om de dragende constructie van het terras in een andere houtsoort te maken. Dan hoef ik enkel de terrasplanken vervangen na 25 jaar en niet de volledige constructie. Zo lijkt het mij wel nog haalbaar.
woensdag 19 februari 2014 - 09:31
jdcoster

Jdcoster

Er bestaan ook balkjes, gemaakt van een mengsel van houtvezels en kunststof. Dat lijkt ook tamelijk duurzaam te zijn.
De structuur van het formele vijvertje bestaat zelfs uit balkjes in recyclageplastiek.
Tussen de planken en die structuur zitten er spietjes plastiek om voor voldoende verluchting te zorgen. Verluchting is namelijk belangrijk daarin.
Balken over de volledige lengte op een plat vlak leggen zou ik niet doen bijvoorbeeld.
ik leg er nog eens blokjes onder.
woensdag 19 februari 2014 - 10:42
gilbertehe14

Gilbertehe14

Prachtig, ik leer veel bij.

Ik zoek een workshop voor een natuurstage voor kinderen van 7 tot 14 jaar.
Iets met tuinkruiden misschien?
Kan iemand me helpen?
zondag 4 juni 2017 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon