menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogeltjes aantrekken in de tuin

Ga naar meest recente reactie

angiekje

Angiekje

Ik ben in november verhuist naar een nieuwe woning (van een huisje achterin, met bosachtige tuinomgeving en dus veel vogeltjes naar een huisje vlakbij de ring van Lier met hoge bomen achter de tuin, maar toch wel dicht bij druk verkeer), één van de eerste dingen die ik gedaan heb (eind november/begin december) is een voederhuisje gehangen voor de vogeltjes. Enkele weken geleden heb ik nog wat zaadbollen gehangen... wss wel te vroeg want het vriest nog niet eens.

Maar nu zijn er enkel kraaien in mijn tuin terecht gekomen die in sneltempo al de zaadbollen opgegeten hebben, waardoor ik er geen meer bij gehangen heb.

Wat kan ik doen om de kleine vogeltjes in mijn tuin aan te trekken en de kraaien weg te houden?

Ik heb tot hiertoe enkel de kraaien en een specht in mijn tuin gezien: is mijn wens voor vogeltjes mss onmogelijk?

Eerst vond ik het niet erg dat de kraaien hier kwamen eten, maar toen las ik dat dit een soort van beschermd ongedierte was en dat je er moeilijk vanaf komt dus ben ik onmiddellijk gestopt. De pindakaas-pot voor vogels hangt wél nog buiten maar hier heeft nog geen enkele vogel naar uit gezien...

Mijn buurman heeft een volière, dus is hier wel constant een vrolijk vogelgeluid aanwezig

Bedankt voor tips

ps: ik heb van die houten wind-dingen in mijn tuin hangen die geluid maken bij wind, kan het zijn dat dat de vogeltjes weg jaagt?
vrijdag 10 januari 2014 - 12:05
RdB

RdB

Door het milde winter weer hebben de meeste zangvogeltjes nog meer dan genoeg te eten en mijden de vetbollen etc. Ook hier zie ik ze nauwelijks langs komen. Mocht het toch nog gaan vriezen dan komen ze vast en zeker. Druk verkeer deert de vogels niet.

Dat van die kraaien begrijp ik niet zo goed. Omdat een kraaien-hater wat roept zou jij je plezier laten bederven? Het zijn prachtige grote vogels. Wel leven ze slechts in paren waardoor ik eigenlijk vermoed dat je geen Kraaien op bezoek krijgt maar Kauwtjes. Zeer intelligente en sociale vogels die graag dicht bij de mensen komen maar vaak om niks uitgescholden worden omdat het rasopportunisten zijn (en graag in de schoorsteen wonen). Wil je er meer over weten dan moet je het boek van Cools over kauwen eens lezen.

Ruud
vrijdag 10 januari 2014 - 12:58
angiekje

Angiekje

Oh danku voor de tips

Dat boek zal ik zeker eens lezen. Kauwen zullen het idd ook kunnen zijn, dat zeiden ze zaterdag ook. Ik vond het ook vreemd waarom je kraaien (bv) moet weren uit de tuin, zij hebben ook eten nodig é. Ik zal dus wachten met de andere vetbollen tot het kouder is.

Blij om te horen dat de kauwen of kraaien de andere niet weg jagen
vrijdag 10 januari 2014 - 14:06
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier worden de kleine vogeltjes apart gevoederd! Op een ronde tuintafel een soort ronde kooi gemaakt van ongeveer 1 meter doorsnede, en dit met tuindraad waar de kleine vogeltjes doorkunnen daarop een paraplu of wat dan ook een waterdicht iets, voor de regen en sneeuw, Hierin worden de kleintjes gevoederd. Geen kat en geen grote vogel kan er aan! Wel verzwaren tegen het wegvliegen! de grote vogels krijgen in het kippenhok op een tafel eten, zodat de kippen niet met alles gaan lopen, Buiten af en toe een bosduif, worden door m'n poezen geen grote vogels gevangen!
vrijdag 10 januari 2014 - 14:53
zuurtje

Zuurtje

zou je tzt eens een foto willen plaatsen van het geheel, lijkt mij wel apart!
vrijdag 10 januari 2014 - 15:50
angiekje

Angiekje

ja idd lijkt me heel apart wil ik ook wel eens zien ^^
vrijdag 10 januari 2014 - 16:28
RdB

RdB

Hier hing een vetbol aan een touwtje, bijzonder grappig om te zien hoe de kauwen (die in mijn schoorsteen broeden) allerlei acrobatische toeren uithaalden om er wat van te pakken te krijgen. Tot een slimmerik gewoon met poot en snavel het bolletje gewoon naar het takje waaraan hij hing hengelde: dat at een stuk makkelijker!

Ze jagen niks weg. In mijn tuin broeden Kauw, Vlaamse Gaai en Ekster en een enorme hoeveelheid klein spul. Die trekken zich daar niks van aan. Dat Kauwen toenemen en b.v. Huismussen af komt niet omdat de Kauwen de Huismussen verjagen maar omdat we onze leefwijze veranderen wat gunstiger uitpakt voor Kauwen dan voor mussen. Beruchte veranderingen zijn b.v. verstening van tuinen, minder rommelhoekjes in de wijk, antivogellatten bij het dak, minder broodkruimels op straat, meer patat en aanverwante op straat enz.

Ruud
vrijdag 10 januari 2014 - 21:11
Roeli

Roeli

De oplossing is.... de vetbollen niet aan een touwtje ophangen, maar aan een stuk ijzerdraad. Het lukt de kauwtjes niet om dat omhoog te trekken. Hoewel dat inderdaad een prachtig gezicht is, is dat niet de bedoeling.
Succes

gr. Roeli
vrijdag 10 januari 2014 - 22:45
furor

Furor

Op zich jagen kraaiachtigen kleine vogels niet weg, maar tijdens het broedseizoen zijn het wel eierrovers en predatoren. Veel struiken aanplanten waar kleine vogeltjes goed verborgen kunnen broeden zijn wel een must!

Het kraaien (en duiven-)probleem ligt gewoon aan onze veranderde landbouw en landgebruik. Grote, struikloze oppervlakten met hier en daar een boom als uitkijkpost voor kraaien en maïs als wintervoeding zijn ideaal voor die beesten ...

Maar kraaiachtigen zijn echt wel fascinerende beesten.


Wil je veel kleine vogeltjes in de tuin, dan kan je besdragende struiken aanplanten. Natuurlijk kan het soort vogeltjes die je over de vloer zal krijgen verschillen met je vorige woonplaats, waar je meer kans hebt op echte bossoorten.

Maar ook hier nog relatief weinig soorten ivm vorig jaar.
zaterdag 11 januari 2014 - 08:11
BOSVROUW

BOSVROUW

Wat betreft foto maken, moet nog heel even wachten, ben in revalidatie van operatie, maar ze komt eraan! Tafel word pas geplaatst als de kou echt begint, maar alles staat al klaar om te instaleren!
zaterdag 11 januari 2014 - 09:20
zuurtje

Zuurtje

Rustig aan maar hoor, beterschap
zaterdag 11 januari 2014 - 09:49
BOSVROUW

BOSVROUW

Dank je wel! Alles verloopt prima met de nieuwe heup, kan in het voorjaar weer in de tuin werken. Dus het is aftellen geblazen, maar dat geld wel voor iedereen vermoed ik!
zaterdag 11 januari 2014 - 09:56
Rowie

Rowie

Op deze site, maar ook bv. via Vivara zijn verschillende soorten en vormen van voedersilo's te koop voor zowel vetbollen, pinda's als los zaad die een kooiconstructie
eromheen hebben, zodat grote vogels er moeilijk tot niet meer bij kunnen. Vivara heeft ook afbeeldingen van constructies voor voedertafels die met een beetje handigheid ook zelf (na) te maken zijn met grof gaas,
zaterdag 11 januari 2014 - 10:45
Bombycilla

Bombycilla

Vogels zijn vogels ,ik snap niet waarom de kleintjes voorgetrokken moeten worden.
Hier wordt overigens jaarrond gevoerd,klein en groot
zaterdag 11 januari 2014 - 10:49
Roeli

Roeli

Ja, hier bij mij ook.
Heb je het hele jaar veel vogels in de tuin.
En ook als de ouders moeten voeren en voor ze op trektocht gaan, kunnen ze best iets extra's gebruiken.
Natuurlijk 's zomers minder en geen vetbollen of pinda's.
Wordt overigens ook aangeraden door de vogelbescherming.

gr. Roeli
zaterdag 11 januari 2014 - 11:28
furor

Furor

Mja, ik ben nu wel van mening dat kraaien niet moeten bijgevoederd worden. Die trekken hun plan wel. Toch hier in België.
zaterdag 11 januari 2014 - 11:54
RdB

RdB

Ik denk dat alle vogels hun plan wel trekken, maar het is gewoon leuk om te zien. Het mooist vind ik de groepen Staartmezen, meestal vergezeld van Pimpel- en Koolmees, soms vliegt zelfs een roodborst mee.

Ik krijg wel sterk het idee dat ook hier veel verwarring bestaat over het verschil tussen Kraaien en Kauwen (en wellicht Roeken). Kraaien leven in paren en niet in grote groepen en maken een duidelijk kra-kra geluid. Ze hebben grote territoria. Kauwen hebben nauwelijks een territorium en leven hooguit apart in de broedtijd. Dat laatste alleen omdat we onze schoorstenen niet in een groepje bijeen zetten. Het zijn zeer sociale dieren, vliegen ook graag met de Spreeuwen mee en hebben een heel rijk scala aan geluiden. Ondanks hun sterk sociale gedrag vormen ook de Kauwen paartjes voor het leven.

Hier nog wat kraaiachtigen en hun verschillen:

http://www.tuinadvies.nl/kraaiachtigen.htm

Ruud

zaterdag 11 januari 2014 - 13:39
furor

Furor

Alle vogels zullen hun plan wel trekken, indien de juiste omstandigheden voor die soort gecreëerd worden. Als enkel maïs meer geteeld wordt en/of er geen spillen meer is van kleinere graansoorten zal je niet teveel akkervogels meer zien. Zelf had ik hier vorig jaar een geelgors die tussen de vinken een graantje kwam meepikken. Super, maar ik zou hem liever op de akkers zijn kostje zien (kunnen) vergaren.
zaterdag 11 januari 2014 - 18:51
leerling

Leerling

Voedersilo's, kooitjes over grondvoedertafels en lage voederhuisjes zijn ook voor ons de manieren om ervoor te zorgen dat de kleintjes hun deel kunnen krijgen. En de grotere vogels krijgen ook wel wat.

Wanneer ik voedersystemen koop heb ik geleerd om erop te letten hoe gemakkelijk je ze kan schoonmaken, hoeveel voedsel je erin kan/moet steken en of de vogels dat kunnen opkrijgen voor het bederft.

Maar de beste manier om vogels in je tuin te krijgen is in de eerste plaats die tuin vogelvriendelijk in te richten. Als je zoekt op "vogelvriendelijke tuin", dan kom je al een heel eind.

Overigens, kraaien zijn intelligente en nuttige vogels. Ze hebben niet alleen een gevonden hoe ze bij je vetbollen kunnen komen, maar ook hoe ze brood dat voor eenden in het water gegooid wordt kunnen opvissen, hoe ze auto's kunnen gebruiken om noten te kraken en het rode licht om de gekraakte noten veilig op te halen, enz. Zoek maar eens op "kraai intelligent". In je tuin helpen ze o.a. je slakken en engerlingen te bestrijden.

Geen idee of windgongen vogels wegjagen. Onze vorige buren hadden er ook hangen. Ik vond ze hinderlijk, vooral als het 's nachts waaide. Maar als vogels aan verkeerslawaai kunnen wennen, vermoed ik dat windgongen niet echt een hindernis zijn.
zondag 12 januari 2014 - 01:50
Polplastron

Polplastron

Vogels zijn vogels ,ik snap niet waarom de kleintjes voorgetrokken moeten worden.
Hier wordt overigens jaarrond gevoerd,klein en groot

Inderdaad: hier ook geen discriminatie. Integendeel; ik ben zelfs altijd heel blij als ik eksters of roeken zie in de tuin want ik vind dat prachtige vogels.

Ik voer ook het hele jaar door en dat wordt enorm geapprecieerd door heel wat mezen en mussen. Vooral de zonnebloempitten zijn hier erg geliefd. Moest ik niet bijvoeren zouden die beestjes toch hun heil maar zoeken in het kippenhok waar altijd eten te vinden is.

Wat hier wel ieder jaar opvalt is dat wij heel de lente, zomer en herfst massa's vogels in de tuin zien en 's winters bijna niets (terwijl dat blijkbaar bij de meeste andere mensen net andersom is ...). Zouden mijn buren lekkerder wintervoer aanbieden???


Geen idee of windgongen vogels wegjagen. Onze vorige buren hadden er ook hangen. Ik vond ze hinderlijk, vooral als het 's nachts waaide. Maar als vogels aan verkeerslawaai kunnen wennen, vermoed ik dat windgongen niet echt een hindernis zijn.
Ik vermoed ook dat zo'n gong op lange termijn niets uithaalt: vogels raken snel aan allerlei zaken gewend. De cd's die ik in mijn druivenstruik hang om ze te verjagen helpen ook al lang niet meer ...

Groeten,

Pol
zondag 12 januari 2014 - 12:03
Bombycilla

Bombycilla

Nog een tip!
Zorg voor water tijdens een periode van droge vorst,de vogels zullen het waarderen
zondag 12 januari 2014 - 12:35
Roeli

Roeli

Zelf heb ik twee windgongen in de tuin hangen en volgens mij trekken de vogeltjes zich er niets van aan.
Als ik 's avonds in bed lig en ik hoor het geklingel van die dingen, dan vind ik het een prettig en rustgevend geluid.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk

gr. Roeli
zondag 12 januari 2014 - 15:12
furor

Furor

Ik vermoed ook dat zo'n gong op lange termijn niets uithaalt: vogels raken snel aan allerlei zaken gewend. De cd's die ik in mijn druivenstruik hang om ze te verjagen helpen ook al lang niet meer ...

Eens een ander genre proberen, Pol?
zondag 12 januari 2014 - 17:49
Tuinman65

Tuinman65

Voor mijn part mogen ze alle kraaien afschieten.
Op zoek naar engerlingen en emelten doen ze meer schade dan hun prooien op zich.
En de roos Compassion heeft nu lang genoeg gestaan in mijn avater, nu krijgen mijn oogappeltjes de voorkeur.
De jongste kijkt af en toe mee en zal dat heel prettig vinden.

Leo
zondag 12 januari 2014 - 23:25
Polplastron

Polplastron

Citaat:
Ik vermoed ook dat zo'n gong op lange termijn niets uithaalt: vogels raken snel aan allerlei zaken gewend. De cd's die ik in mijn druivenstruik hang om ze te verjagen helpen ook al lang niet meer ...


Eens een ander genre proberen, Pol?

Nee daar kan het bijna niet aan liggen wat er hangt vanalles van gregoriaans en renaissance-muziek tot avant-garde tot rock en metal ...
maandag 13 januari 2014 - 08:23
furor

Furor

mja, daarvan zou ik nu eerlijk gezegd ook niet wegvliegen


maandag 13 januari 2014 - 11:19
Polplastron
maandag 13 januari 2014 - 11:35
Roeli

Roeli

Probeer eens klassieke muziek, of opera.
Misschien helpt dat, of gaan ze meezingen.
maandag 13 januari 2014 - 12:30
Bombycilla

Bombycilla

Voor mijn part mogen ze alle kraaien afschieten.

achterlijk idee
maandag 13 januari 2014 - 16:25
Roeli

Roeli

geen idee.
alleen een suggestie.
Je kan nooooooit weten

gr. Roeli
maandag 13 januari 2014 - 16:51
leerling

Leerling

'k Denk dat Bombycilla het had over Leo's uitspraak dat ze voor zijn part alle kraaien mochten afschieten, Roeli.



maandag 13 januari 2014 - 17:11
Roeli

Roeli

Ja, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Zulke misverstanden kan je voorkomen door even de naam neer te zetten van diegene op wiens bericht je reageert.

gr. Roeli
maandag 13 januari 2014 - 17:25
Boerke

Boerke

Toen ik gras gezaaid had ,had ik ook cd's gehangen en die hielpen toch . Zelfs toen ik vorige week ze verwijderd had kwamen er al meer vogels naar onze voederplaats . Of ligt het dan toch aan de genre? Een cd van Windows millennium en de andere anti-virus van jaren terug .
Voor de rest zijn alle vogels welkom in onze tuin . Hoe meer ,hoe liever. Gewoon om ze bezig te zien . Weet je dat er al een pimpelmees en een koppel koolmezen naar de nestkastjes komen kijken zijn. Mijn vrouw zei me dat de nieuwe huurders er al zijn. Ik hoop dat het zo is en dat ze nu niet enkel komen om zich te warmen ( slapen) voor de winter.
De vraag van deze topic was feitelijk : hoe trek je vogels aan . Struiken zetten waar de vogeltjes naar hartelust kunnen in vertoeven. Bladhoudende zijn goed om te overnachten.Het is er niet zo koud in . Water is ook een optie . Je moet eens zien hoe ze aan onze moerasvijver aanschuiven om zich te wassen. In de winter laat ik verdorde stengels staan . De meesjes gaan via zulke stengels naar het water om te drinken.
maandag 13 januari 2014 - 17:33
angiekje

Angiekje

Allemaal supertips ook die vogelvriendelijke tuin ga ik eens opzoeken. Dankjewel Ik noteer: gregoriaanse en renaissance muziek hangen en anti-virus cd-roms vermijden





En over die hinderlijke windgongen, ik slaap er zelf het dichtst bij en hoor er zelf niets van, dus zal het nog wel meevallen voor de buren ook denk ik
maandag 13 januari 2014 - 19:06
Tuinman65

Tuinman65

Nee Dirk, mijn uitspraak is niet achterlijk.
Kraaien veroorzaken voor miljoenen euro schade aan gazons, sportvelden enz.. en vooral voor ergernis en slapeloze nachten.
Welk nut heeft deze vogel Dirk?
Ook hier komen de meesjes al kijken in de nestkastjes en daarom heb ik ze vandaag proper gemaakt.
Zo'n vogeltjes zijn hier heel welkom en worden gevoederd maar kraaien mogen wat mij betreft van de aardbol verdwijnen.

Leo
maandag 13 januari 2014 - 23:24
leerling

Leerling

@ Leo
'k Ben behoorlijk geschrokken van jouw mededeling dat mensen miljoenen euro's uitgeven aan het herstellen van grasvelden. Hoeveel meer moet het dan niet gekost hebben om die dingen aan te leggen en te onderhouden?

Maar misschien moet je eens opzoeken wat en hoeveel die kraaien allemaal eten en hoeveel meer het ons zou kosten als er geen kraaien meer waren om al die insecten (hun voornaamste voedsel) te verdelgen. En dan heb ik het heus niet om wat schade aan een grasveld.
dinsdag 14 januari 2014 - 00:44
Bombycilla

Bombycilla

Leo is een ster in dit soort opmerkingen,komt vooral omdat ie niet verder kijkt dan zijn neus lang is
Zolang hij geen jongeren besmet met dit soort onzin is er weinig aan de hand,er zijn wel meer ouderen die er dit soort ideeen op na houden,daar is niets meer aan te doen die staan gewoon veel te ver van de natuur af en zijn te oud om nog iets te leren
dinsdag 14 januari 2014 - 08:14
Roeli

Roeli

Ho, ho, Bombycilla.
Moet ik me nu aangesproken voelen ?
De meeste oudere tuinliefhebbers zijn het echt niet met Leo eens, hoor.
En als ik zo om me heen kijk, is het juist de jongere generatie die er zo over denkt. Lekker een kraaiennest met een luchtbuks uit de boom knallen. Het zijn toch maar kraaien, kauwtjes.
Als ze dan weer ouder worden ,volwassen worden, verandert die mentaliteit meestal wel. Gelukkig maar.
Zelf houd ik wel van die vogels, al maak ik het ze wel moeilijk om het voer van de kleine vogeltjes te pikken. Er ligt genoeg wat zij wel lusten.
Mijn kinderen hebben jaren lang een tamme kraai (kauw ) gehad. En dan bedoel ik niet in een kooitje, maar gewoon los. Ging ook mee naar de camping.
Wel waren we regelmatig lepeltjes, schoefjes en moertjes etc. kwijt. Maar die vonden we dan wel weer terug in de dakgoot.
We hebben er van genoten.

groetjes Roeli
dinsdag 14 januari 2014 - 10:28
angiekje

Angiekje

Gaat het over mij (27 jaar) of nog jonger

In elk geval zal de waarheid wel ergens in het midden liggen, wss zijn de meesten niet geïnformeerd. En ook: die jonge mensen die zich bezig houden met het afknallen van zulke dieren zullen wss over het algemeen niet zo zeer geïnteresseerd zijn in de natuur vrees ik. Anders doe je zoiets volgens mij niet.

Tenzij je een boer bent van beroep, dan kan ik mij indenken dat ze als plaag veel schade kunnen aanrichten (ik heb vrienden die boer zijn van beroep en daar wordt anders omgegaan met alles... huisdieren, dieren welzijn, etc. ze kijken daar minder op van zulke dingen, maar het is daar dan ook zo met de paplepel ingegoten). In elk geval; ik ben blij te weten dat ik ze op z'n minst MAG voeren (als het kouder wordt) dan heb ik nog iets om naar te kijken als de kleintjes weg blijven...
dinsdag 14 januari 2014 - 10:34
Roeli

Roeli

Inderdaad, nog jonger.
En je hebt gelijk,op het platte land wordt er anders tegen dieren aangekeken.
Ik woon op het platte land en ik erger me altijd dood aan die opvattingen.
Wat niet nuttig is , is niet belangrijk.
Maar gelukkig gaat het hier toch langzamerhand ook veranderen.
dinsdag 14 januari 2014 - 10:42
leerling

Leerling

@ Roeli:

Ik woon op het platte land en ik erger me altijd dood aan die opvattingen.
Wat niet nuttig is , is niet belangrijk.


Jammer genoeg is dat al te dikwijls "wat niet nuttig lijkt is niet belangrijk." Onwetendheid is m.i. het grootste probleem.
dinsdag 14 januari 2014 - 10:54
Bombycilla

Bombycilla

Nee Roeli jij hoeft je niet aangesproken te voelen,jij weet gelukkig wel beter

Vraag me ook wel af of Leo er echt zo over denkt,hij speelt graag met onze tenen

Jammer genoeg is dat al te dikwijls "wat niet nuttig lijkt is niet belangrijk." Onwetendheid is m.i. het grootste probleem.


Dat is idd een groot probleem,dat is een van de redenen dat ik vaak natuurexcursies geef.ik doe dit voor het IVN (Instituut voor natuur en milieu-educatie)
Men leert dan om anders naar de natuur te kijken
dinsdag 14 januari 2014 - 11:18
angiekje

Angiekje

Jammer genoeg is dat al te dikwijls "wat niet nuttig lijkt is niet belangrijk." Onwetendheid is m.i. het grootste probleem.

Helemaal akkoord helaas ben ik soms ook schuldig (Iemand al eens last gehad van motmuggen? Die lijken mij dus niet nuttig en wil ik dan ook absoluut weg... het gaat dan wel om binnenshuis)
dinsdag 14 januari 2014 - 11:22
Bombycilla

Bombycilla

Welk nut heeft deze vogel Dirk?


Wat is het nut van mensen Leo?
dinsdag 14 januari 2014 - 11:23
Polplastron

Polplastron

Welk nut heeft deze vogel Dirk?
Ook hier komen de meesjes al kijken in de nestkastjes en daarom heb ik ze vandaag proper gemaakt.
Zo'n vogeltjes zijn hier heel welkom en worden gevoederd maar kraaien mogen wat mij betreft van de aardbol verdwijnen.

In het verleden heeft de mens al meermaals geprobeerd om voor god te spelen door zelf te bepalen welke nuttige en onnutige dier- of plantensoorten waren; een aantal van die gevallen van menselijk ingrijpen hebben achteraf vreselijke gevolgen gehad. Nuttige diersoorten die een evenwicht behielden werden uitgeroeid waardoor het hele evenwicht verstoord werd of er werden zogenaamde nuttige dieren uitgezet die achteraf leidden tot nieuwe plagen ten koste van de inheemse soorten. Laat de natuur zichzelf maar zoveel mogelijk regelen i.p.v. dieren te gaan uitroeien of bejagen ...
dinsdag 14 januari 2014 - 11:37
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk hier niet anders over Dirk en probeer niet met jullie tenen te spelen maar kraaien bezorgen mij soms slapeloze nachten.
Wie niet in de praktijk meemaakt wat die kraaien kunnen aanrichten zal mij moeilijk kunnen begrijpen. En dat begrijp ik dan ook weer.
Hetzelfde geldt trouwens voor konijnen en mollen.
Ook nuttige dieren zeker zolang je er niet mee te maken krijgt?
Leo
dinsdag 14 januari 2014 - 23:27
RdB

RdB

Ja, vooral mollen zijn bijzonder nuttig, geen tuinier kan zonder. Dus als je ze nog niet hebt mag je er bij mij wel een paar vangen...
woensdag 15 januari 2014 - 15:00
Roeli

Roeli

Dank zei mollen heb je een prima drainage in je tuin
woensdag 15 januari 2014 - 16:37
angiekje

Angiekje

Dank zei mollen heb je een prima drainade in je tuin

Heb ik nog al gehoord: wij hebben mollen op onze hondenschool (per ongeluk en nee ze volgen geen les ), maar daar was er wel wat last van overtollig water, daardoor is het niet zo erg dat ze er zijn.
Ze gebruiken er ook wormen voor (voor die drainage)
woensdag 15 januari 2014 - 17:15
zuurtje

Zuurtje

o,jee de mollen hebben het overgenomen van de vogeltjes
woensdag 15 januari 2014 - 17:17
Tuinman65

Tuinman65

En dan is er nog niemand op het idee gekomen om te beginnen over konijnen
Leo
donderdag 16 januari 2014 - 00:09
sirius

Sirius

en vandaar is het maar een heel kleine stap naar de katten!
donderdag 16 januari 2014 - 11:15
Roeli

Roeli

Ja, en dan kom je weer bij de vogeltjes.
donderdag 16 januari 2014 - 11:32
Bombycilla

Bombycilla

Allemaal nutteloos volgens sommigen
donderdag 16 januari 2014 - 13:14
Roeli

Roeli

Bombycilla, niet zo negatief.
Alles heeft zijn nut, ook al zien wij dat misschien niet.
donderdag 16 januari 2014 - 16:53
Tuinman65

Tuinman65

Vorig jaar had ik samen met mijn zoon welgeteld 147 gaatjes en gaten hersteld die veroorzaakt waren door kraaien in 3 golfgreens.
Een niet vermoeiend maar wel een heel eentonig karweitje.
Wanneer je dan 2 dagen later vaststelt dat er weer opnieuw een aantal zijn gekomen dan begin je die vogels toch te verwensen hoor.

Leo
donderdag 16 januari 2014 - 23:30
Bombycilla

Bombycilla

Tuurlijk, daar had je veel liever een pak gif tegenaan gegooit
De kraaien mogen dus allemaal dood omdat een paar snobs zonodig tegen een balletje willen slaan.

Met zulke lieve kleinkindjes zou ik toch wat voorzichtiger zijn met ons milieu
onze tijd zal het wel duren maar die van hun?
vrijdag 17 januari 2014 - 10:05
libosa

Libosa

Hmm, ik vind het een beetje kort in de bocht om te praten over "een paar snobs, die tegen een balletje willen slaan".
Zelf ben ik absoluut geen sportmens, maar ieder diertje zijn pleziertje en als dat golfen is, mijn zegen hebben ze.
Moet je echter zo'n golfbaan onderhouden en het wordt voortdurend kapot gepikt door kraaien, kan ik me heel goed voorstellen, dat je ze wel kunt "schieten"...

Op een boerderij-blog lees ik, dat men zich enorm ergert aan de grote groepen ganzen, die de grasvelden kapot grazen, die bedoeld zijn voor de koeien of als voer.

Mensen en natuur kunnen nog wel eens botsen met elkaar...

Groetjes Libosa
vrijdag 17 januari 2014 - 13:52
zuurtje

Zuurtje

zaterdag 18 en zondag 19 januari 2014 vogeltelling, Vogelbescherming Nederland,
wie doet er mee????

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 17 januari 2014 - 14:46
Roeli

Roeli

Ikke
vrijdag 17 januari 2014 - 15:56
Boerke

Boerke

Ik ook maar voor ons in België is dat steeds het eerste weekend van februari. Maar met zo een weer zullen er niet veel te zien zijn. Ze vinden nog elders eten genoeg. Ik hoop daartegen op een licht droog vriesweertje .

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 17 januari 2014 - 16:03
Tuinman65

Tuinman65

Groot gelijk libosa.
Met snobs bedoelt Dirk (Bombycilla) de "rijken" die graag golf spelen al is dat ondertussen zeker in Vlaanderen aan het veranderen.
Maar het zijn wel die rijken die zorgen voor tewerkstelling in hun firma's, hun tuinen en in en aan hun villa's.
Dus zo minachtend zou ik daar dus niet over doen.
En nee Dirk, ik heb alleen maar enkele dode kraaien nodig die ik kan hangen en dan blijven de levende weg.
Vroeger deden de boeren dat ook en niemand had daar problemen mee.
Nu mag dat helaas niet meer.

En ik hoor liever het gezang van een mees, een vink, een roodborst ... en het gefluit van een merel i.p.v. het akelig lawaai van kraaien.
Leo
vrijdag 17 januari 2014 - 23:08
Bombycilla

Bombycilla

ik lees ook liever een goed boek dan jouw onzinnige uitspraken
zaterdag 18 januari 2014 - 10:51
RdB

RdB

Leo, als die Kraaien geen gaten in de green gemaakt hadden had jij geen werk gehad!

Ruud
zaterdag 18 januari 2014 - 12:58
Bombycilla

Bombycilla

Jawel ! Gif spuiten
zaterdag 18 januari 2014 - 17:46
Tuinman65

Tuinman65

Ruud, werk genoeg hoor, maar het is iets dat heel precies moet uitgevoerd worden.
Weet je trouwens waarom?
Toon nu eens dat je een vakman bent!
En Dirk laat ik nog efkes op zijn honger zitten.
Leo
zondag 19 januari 2014 - 00:07
RdB

RdB

Anders raken de golfertjes zo gefrustreerd, lijkt mij persoonlijk wel komisch. Maar ik ben geen vakman. Puur amateur en volledig autodidact (op groengebied dan).

Ruud
zondag 19 januari 2014 - 10:53
Tuinman65

Tuinman65

Met jou kan ik het goed vinden Ruud, laat dat duidelijk zijn.
Dirk koos als nick "brombycilla" en laat dat nu juist de wetenschappellijke naam zijn van de "pestvogel".
Hij doet zijn nick alle eer aan tegenover mij, wat zijn goed recht is wanneer je die nick kiest.
Ik stoor me daar niet meer aan.
We laten hem best doen. Waarschijnlijk heeft hij niks anders om handen.
Leo
zondag 19 januari 2014 - 23:40
leerling

Leerling

Dag Leo,

In de natuur krijg je een teveel van iets omdat er te veel voedsel is of te weinig vijanden zijn.

Heb je al achterhaald waarom de kraaien zo dol zijn op je golfterrein? Misschien kan je de oorzaak wegnemen (liefst milieuvriendelijk), of de kraaien afschrikken op een minder lugubere manier dan kadavers op te hangen.

Engerlingen zijn bv. te bestrijden met aaltjes.

En kraaien zouden geluiden van roofvogels niet op prijs stellen. Er bestaan CD's die ook gebruikt worden door fruitboeren. Wel maximaal 2 weken dezelfde roofvogel laten schallen, anders helpt het niet meer. Er zijn ook valkeniers die je zou kunnen inhuren, al heb ik geen idee of dat financieel gezien haalbaar is.
zondag 19 januari 2014 - 23:49
Tuinman65

Tuinman65

We hebben al vanalles geprobeerd, niks helpt.
Er zijn er gewoon te veel, toch zeker rond het Antwerpse.
Met megafoons die roofvogels nabootsen helpt het een een week of twee drie en dan zijn ze dat gewoon.
Aaltjes tegen engerlingen en emelten? Kost veel geld en geeft ook niet het beoogde resultaat. Al is geld om het probleem te verhelpen geen probleem daar.
(zie knipoogje onderaan)
Nochtans werden alle voorschriften perfect nageleefd.
Het is en blijft een probleem.
Nu lees ik wel dat kraaien slimme vogels zijn en denken : hier zaten er vroeger, er zullen er nu ook nog wel zijn.
Hopelijk krijgen ze het vlug door dat het niet zo is.
Leo
maandag 20 januari 2014 - 23:41
leerling

Leerling

Leo,

Deze is de moeite om te lezen: http://www.natuurlexicon.be/ZwarteKraai.htm

Je schreef verder dat je megafoons die roofvogels nabootsen maar een paar weken helpen. Heb je de geluiden regelmatig gewisseld?

O.a. haviken en slechtvalken zijn natuurlijke vijanden van kraaien. Misschien kan je die aantrekken in de buurt van het golfterrein? Er zijn verenigingen (bv. http://www.werkgroeproofvogels.nl/) die zich inzetten voor het behoud van roofvogels. Misschien kunnen die je op weg helpen?
dinsdag 21 januari 2014 - 00:21
Tuinman65

Tuinman65

Bedankt voor de tips, ik zal het zeker allemaal eens bekijken.
Leo
dinsdag 21 januari 2014 - 23:23
BOSVROUW

BOSVROUW

Hoi,
Ben dit topic al en tijdje aan het volgen! Hier in de buurt heeft een boer boven z'n ingekuilde mais een vlieger die sprekend op een zwarte vogel lijkt, vermoed een valk. Dat ding hangt altijd in de lucht! Wil wel eens vragen of dit helpt, en waar hij dit gehaald heeft, als je interesse hebt! Het is natuurlijk wel bevestigd met een koord, weet niet of dit op een golfveld storend is!
woensdag 22 januari 2014 - 10:13
Tuinman65

Tuinman65

Alle tips zijn welkom Bosvrouw.
Leo
woensdag 22 januari 2014 - 23:32
Boerke

Boerke

Deze topic is begonnen om vogels aan te trekken in de tuin en is momenteel veranderd in het wegjagen van kraaien.
Heel gemakkelijk om kraaien weg te houden van het golfterrein. Zie dat ze van 's morgens tot 's avonds bezet zijn door spelers . Als er mensen rondlopen komen ze toch niet . In onze tuin is dat hetzelfde. Bij aanwezigheid zie je bijna geen vogels . Tot ik naar binnen ga dan zijn ze daar allemaal. Maar voor mij geen nood.Bij ons is iedereen welkom.(Tijdens sommige perioden toch met een kleine ggrrr. ! ..,maar daar vind ik wel iets op.
Wat die zwarte windvlieger betreft. Aan alles geraken ze gewoon. In het begin helpt dat maar na een tijd is het voorbij . Mijn schoonbroer is landbouwer en heeft er ook staan . Je moet ze regelmatig verzetten zegt hij want steeds op dezelfde plaats zijn ze vlug gewoon.
donderdag 23 januari 2014 - 10:25
angiekje

Angiekje

Positief nieuws: gisteren verschillende pimpelmeesjes gezien in de tuin en vandaag minstens 1 merel... misschien is er beterschap op komst
woensdag 29 januari 2014 - 11:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon