menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Preivlieg verdelgen

Ga naar meest recente reactie

jorist

Jorist

Ik heb eens iets gelezen dat in de beroepsteelt van prei, ook wel eens gebruik gemaakt wordt van CONFIDOR om preimot en vooral preivlieg te verdelgen. Alhoewel ik probeer om zonder sproeien mijn groenten te kweken, ben ik nu wel genoodzaakt om iets te doen aan mij prei, of er rest niets. Ik heb al veel tijd gestoken om ergens iets te lezen over confidor maar over de wachttermijn voor gebruik, vind ik niets.
Ik zou heel dankbaar zijn om enige uitleg te lezen op dit forum.
dinsdag 5 november 2013 - 14:46
Bombycilla

Bombycilla

Kan niets vinden over prei,maar dit staat wel op het etiket.

Zeer giftig voor bijen; niet toepassen tijdens de bloei, met inbegrip van die der onkruiden. Voor de behandeling dienen de bloeiende onkruiden gemaaid te worden, zodat ze verwelkt zijn bij de behandeling en niet meer bezocht worden door de bijen.
De toepassing in de voorbloei van appel mag uitgevoerd worden tot uiterlijk in het stadium "groene kluster".
Zeer giftig voor vogels.


Lekker spul dus ik zou het niet op mijn prei willen
dinsdag 5 november 2013 - 15:15
c j de k

C j de k

Kijk eens naar AVEVE conserve garden , lijkt mij iets ge bruikvriendelijker
dinsdag 5 november 2013 - 16:13
Lino

Lino

Men zegt dat als je altijd water hebt staan in het hart van de prei, er dan geen preivlieg in komt. Waarheid?
Makkelijk bij regenweer
en in de zomer eens met de tuinslang passeren en klaar.

Is de bestrijding van preimot en preivlieg dezelfde?
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 november 2013 - 13:17
sugar

Sugar

En kan je daar niet gewoon insectengaas tegen gebruiken ?
woensdag 6 november 2013 - 20:02
Lino

Lino

En kan je daar niet gewoon insectengaas tegen gebruiken ?
Ja, dat zou effectief zijn lees ik overal. Maar dat moet je dus vooraf doen.

Hetzelfde met dat water, veronderstel ik.
donderdag 7 november 2013 - 09:19
deHaan

DeHaan

Je hebt er nu last van, waarom oogst je nu niet.
Wordt het niet meer erger ook.
donderdag 7 november 2013 - 11:38
Lino

Lino

Ja nu oogsten is natuurlijk ook een oplossing.

Zou Jorist onze reacties al gelezen hebben?
Echt een antwoord over confidor heeft hij nog niet gekregen, maar wel alternatieven.
Ik heb eens iets gelezen dat in de beroepsteelt van prei, ook wel eens gebruik gemaakt wordt van CONFIDOR om preimot en vooral preivlieg te verdelgen. Alhoewel ik probeer om zonder sproeien mijn groenten te kweken, ben ik nu wel genoodzaakt om iets te doen aan mij prei, of er rest niets. Ik heb al veel tijd gestoken om ergens iets te lezen over confidor maar over de wachttermijn voor gebruik, vind ik niets.
Ik zou heel dankbaar zijn om enige uitleg te lezen op dit forum.
donderdag 7 november 2013 - 11:59
jorist

Jorist

Jawel hoor, ik lees de schrijfsels, maar er is nog steeds geen antwoord op de gestelde vraag. Wel veel alternatieven die op dit moment niets meer veranderen aan de situatie, het euvel is geschied. Maar toch bedankt voor het mee denken.
donderdag 7 november 2013 - 14:54
sugar

Sugar

Stel jezelf eens de vraag waarom je zelf groenten kweekt. terwijl ik zelf nooit gif gebruik in mijn tuin, kan ik nog - met moeite - begrijpen dat mensen wel eens gif gebruiken om een probleem op te lossen in hun siertuin.

Maar gif gebruiken in de moestuin? Waarom heb je dan een moestuin? Een landbouwer die zo'n spul gebruikt is perfect opgeleid om dat spul te gebruiken, en gaat de perfecte (lees minimale) dosis gebruiken. Dat is wat jij niet kan , ga je dat over je groenten sproeien zonder die opleiding?
donderdag 7 november 2013 - 19:54
Bombycilla
donderdag 7 november 2013 - 23:00
Lino

Lino

en die "AVEVE conserve garden" die c j de k voorstelde? Ook niet gebruiken?
http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/aveve-conserve
vrijdag 8 november 2013 - 08:17
jorist

Jorist

Confidor is uit de handel genomen omdat het schadelijk is voor bijen. En het gaat duidelijk niet om de preimot of de preivlieg. Het is "een" mineervlieg die vanuit het oosten komt...zoals de driekoningen.

Spuiten, spuiten en nog spuiten met o.a. pyrethrum, telkens als je tijd hebt, schijnt de enige oplossing te zijn.
donderdag 12 december 2013 - 09:55
sirius

Sirius

idd alle producten op basis van "imidacloprid" (confidor, provado, admire ea), samen met nog 2 andere "nicotinoiden", chemicaliën van dezelfde familie, zijn (tijdelijk) uit de handel genomen via een Europeese richtlijn. Dit in een poging om de catastrofale bijensterfte in te dijken.
donderdag 12 december 2013 - 13:32
Bombycilla

Bombycilla

Ik zou er toch liever gewoon een net over gooien dan dat ik mijn eten met gif besproei.

Het gebruik van bestrijdingsmiddelen op basis van pyrethrum is een mogelijkheid. Pyrethrum werkt hoofdzakelijk als contactgif en het is gezien de grote mobiliteit van de mineervlieg en de beschutting die de preischacht biedt aan de larve dus twijfelachtig of pyrethrum effectief is.
vrijdag 10 januari 2014 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon