menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ijzerhoudend grondwater filteren met schelpengrind

ErikL

ErikL

Wij hebben grondwater met erg veel ijzer. Nu las ik ergens dat men dit kan filteren door 30m goot te voorzien met daarin schelpengrid.

Aan het einde van de "filter" zou er dan proper water zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dat "proper" water dan vrij van ijzer, of toch voldoende vrij om geen roestplekken achter te laten in de tuin?

Alvast bedankt voor de informatie
dinsdag 10 september 2013 - 13:35
sirius

Sirius

Dat zal een broodje aap zijn vrees ik. Chemisch gezien kan het volgens mij niet. Volgens info op het net kan een "waterverzachter" helpen maar 100% proper krijgt men het daarmee niet. Misschien eens proberen met filteren over turf? Andere opties zijn er schijnbaar niet buiten dure filtersystemen die enorm veel onderhoud vergen door snelle verstopping van de filterelementen.
dinsdag 10 september 2013 - 18:13
RdB

RdB

Een niet geheel ongevaarlijk broodje aap! Om ijzer op deze manier te onttrekken zou ijzercarbonaat gevormd worden en dat is bepaald niet gezond. Wel zullen de bruine onoplosbare ijzerzouten onzichtbare opgeloste ijzerverbindingen worden, en hoewel ijzer een essentieel element is, is teveel nogal giftig.

Voor het verwijderen van ijzer lees: http://www.lenntech.nl/periodiek/water/ijzer/ijzer-en-water.htm en dan de paragraaf over het verwijderen uit water.

Ruud
woensdag 11 september 2013 - 13:49
sirius

Sirius

Het zou mij verbazen dat het ijer in het water zou reageren met een schier onoplosbaar carbonaat van de schelpen. Een maat voor niets denk ik.
woensdag 11 september 2013 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon