menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ASRESTEN

Ga naar meest recente reactie

patriciame

Patriciame

Hello, iedereen, nu het nog altijd bitter koud is buiten moet de openhaard ons lekker verwarmen; graag was ik te weten gekomen ofdat die asresten rond de planten gestrooid mogen worden, of toch beter van niet !!! Alvast bedankt voor jullie antwoord.
maandag 11 maart 2013 - 12:10
minouke

Minouke

Hei,

- alleen as van onbehandeld hout
- niet gebruiken bij zuurminnende planten
- niet teveel aan dezelfde planten, maar dun uitstrooien.

groetjes
maandag 11 maart 2013 - 12:37
patriciame

Patriciame



ha, goedzo, merciekes
maandag 11 maart 2013 - 18:20
lentemode

Lentemode

Ik doe elk voorjaar wat rond de kruisbessenstruiken...
Joost mag weten waarom ...
We hebben altijd wel een rijke oogst 'knoesels', als de vogels er niet mee vliegen zijn tenminste.
maandag 11 maart 2013 - 20:52
svoffel

Svoffel

Hier op de site heb ik verschillende berichtjes gevonden ivm houtas.
Is heel goed vermits er veel mineralen inzitten.
Heb gelezen dat je best gedurende de zomer, regelmatig een klein beetje rond de planten strooit.
Een klein beetje vermits het teveel direct verdwijnt met de regen, dus onnodig.

Men kan het ook gebruiken om bv een cirkel rond slakken gevoelige planten te maken.
Dit ga ik proberen.

Vroeger ben ik al een een artikel hierover tegen gekomen dat men best de asse een tijd laat staan voor hem te gebruiken.
Denk dus, dat de asse van de winter, gerust in de zomer gebruikt kan worden.
Vooral fruitbomen zouden gelukkig zijn met een kleine portie houtas.

groetjes

S
dinsdag 12 maart 2013 - 11:08
sirius

Sirius

weet je meteen ook waar "potas" vandaan komt!
dinsdag 12 maart 2013 - 15:12
patriciame

Patriciame


ha zo 't is dan een goed middel tegen kruipende insecten, enz.
dinsdag 12 maart 2013 - 18:08
svoffel

Svoffel

@ Patriciame

Ik hoop het, moet het zelf nog proberen, maar vermits ik as genoeg heb.
Dus nu nog een prachtige lente en zomer, regelmatig as en mijn plantjes gaan denken dat ze in een ander land wonen!


gr
woensdag 13 maart 2013 - 07:41
RogerMe

RogerMe

Patricia,
Houtas, ook van zuiver hout hoort niet thuis in de " moestuin " vanwege de schadelijke stoffen, zoals dioxines en meer... Ook niet in de composthoop !
Eventueel in de siertuin... maar dat is dan wel uw keuze.
donderdag 14 maart 2013 - 00:02
svoffel

Svoffel

Dag RogerMe,

Heb dit even opgezocht en op de site van Velt, ecologisch tuinieren het volgende gevonden:

HOUTAS IN DE TUIN
Wat zit erin?
Na verbranding van zuiver hout is alle organische stof verbrand en blijven er alleen snel opneembare mineralen over. Alle onderstaande gehaltes hangen af van de houtsoort & de verbrandingswijze (je soort kachel etc).
Calcium: 20 tot 53%
Kalium: 6 tot 20 %. Vandaar overigens de naam potas.
Fosfor: 1 tot 7 %
Magnesium: ongeveer 1
donderdag 14 maart 2013 - 07:55
sirius

Sirius

Het dioxine verhaal is een ongelofelijk broodje aap, uitgevonden door de moderne mens!
Zitten er dan geen dioxines in? Natuurlijk wel, maar de hoeveelheiden zijn verwaarloosbaar. Na Seveso en de dioxinecrisis waarbij gigantisch grote hoeveelheden uit andere bronnen in de voedselketen terrecht kwamen, speelt men nu paniekvoetbal.
Moest dit werkelijk een ernstig probleem zijn dan was de mens al lang uitgestorven. Onze verre voorouders leefden namelijk in grotten en stookten gigantische houtvuren om zich te verwarmen. Daar werd de eerste steen gelegd voor hun verminderde gevoeligheid voor dioxine. Onze grootouders gebruikten onverminderd hun asresten in de moestuin. Iemand ooit een geval van "chlooracn
donderdag 14 maart 2013 - 14:07
svoffel

Svoffel

Dag Polastron,


Inderdaad dit is de website waar ik de info gevonden heb.

Maar iedereen is vrij om het te proberen toch, dat is het fijne aan tuinieren.
Je doet het zoals je het zelf wil.
Met of zonder as.

Ik ga het in ieder geval proberen dit jaar.

groetjes

S
donderdag 14 maart 2013 - 17:05
lentemode

Lentemode

Super, nu weet ik weer waarom ik houtas strooi... [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 14 maart 2013 - 17:24
sirius

Sirius

"humus verdwijnt als CO2" ??? nou moe, da's pas inovatieve scheikunde!!
donderdag 14 maart 2013 - 22:31
patriciame

Patriciame

alleszins bedankt voor de goede raad , met al die houtas die ik nu vergaar zullen mijn planten deze zomer in topconditie zijn
donderdag 14 maart 2013 - 23:30
RogerMe

RogerMe

Dag Simone,

Bij matig gebruik van " kwaliteitshoutas " zijn de voordelen groter dan de nadelen...
Maar wie heeft er " kwaliteitshoutas " ?
Daarvoor moet je wel zuiver, droog hout stoken, met voldoende luchtaanvoer om een " hoge temperatuur " en een " volledige verbranding " te krijgen.
Dan pas bevatten je rook en je houtas " zo weinig mogelijk dioxines ".

Als de rook uit je schoorsteen wit of vrijwel onzichtbaar is, ben je goed bezig !

Mvg,

Roger
vrijdag 15 maart 2013 - 01:04
Polplastron

Polplastron

Als de rook uit je schoorsteen wit of vrijwel onzichtbaar is, ben je goed bezig !


Dat dachten ze er in Rome ook van!
vrijdag 15 maart 2013 - 12:14
svoffel

Svoffel

Ha ha ha Polplastron, das is een goeie!

Maar ik ben inderdaad goed bezig met hout stoken.
Hier kun je goed, droog hout krijgen, de verbranding is heel goed. Je mag natuurlijk geen hout branden waar producten of verf opzit. Logisch.
Enkel bij het aansteken van het houtvuur is de rook grijs, komt door het krantenpapier.
Zodra het goed vertrokken is, na 1 uur, moet je al heel goed kijken wil je de lichte rook nog zien, dus zuiver is het wel.
De as in de schuif is zoals fijn poeder. Om een idee te hebben, na 3 dagen stoken, blijft ook s'nachts branden, heb ik 1 bakje as.

Tot nu toe heb ik veel meer last gehad van fijn stof in de lucht. Toen ik nog in het Mechelse woonde, regelmatig bronchitis en soms ook begin van een longonsteking.
Nu, begin aan mijn 4de jaar Viroinval, niks meer, helemaal verdwenen.(reeds in het 2de jaar)
Ook geen druppels meer nodig voor mijn ogen, die konden ook niet tegen het stof.
Daarvoor moest ik 3x per dag druppels in mijn ogen doen, over de pijn aan mijn ogen zal ik maar zwijgen.

Dus, ik denk dat een beetje houtas aan de groenten zeker geen kwaad kan, integendeel.

Maar, ik beloof dat, indien ik volgend jaar, na gebruik van houtas terug zien aan het worden ben, het hier kom neerschrijven.

Voor de rest ga ik genieten van de zon vandaag, ook goed voor mijn gezondheid.

groetjes

Simone

vrijdag 15 maart 2013 - 13:02
sirius

Sirius

Vreemd dat er hier geen mens rept over het feit dat houtas in wezen sterk alkalisch is. Voor mij is dit de hoofdreden dat je niet te veel mag gebruiken omdat je de zuurtegraad van je grond sterk kan beinvloeden.

en laten we wel wezen, de enige die zich kan beklagen over dioxines, is diegene die 100% "zonder gif" kweekt, en ja, dat behelst ook oa wat je aan meststoffen op je moestuin kwakt! (en kom mij niet vertellen dat je een duidelijk elementaire analyse hebt van die koemest die je daar wat verder bij de boer haalt!)
vrijdag 15 maart 2013 - 13:22
minouke

Minouke

toch wel, zie 1ste antwoord ... niet gebruiken bij zuurminnende planten
zondag 17 maart 2013 - 09:11
sirius

Sirius

en bij wat jan modaal hier kweekt zijn er een heleboel kalkminnende planten? ik dacht het niet!
zondag 17 maart 2013 - 16:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon