menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is turfmolm

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

wat is dat juist turfmolm? Is dat een mengeling van potgrond en iets anders? Of gewone potgrond?
Ik heb nml knollen van begonia's gekocht en er staat dat ik die kan voortrekken in turfmolm.. Vandaar dus nu de vraag wat het juist is?

groetjes vicky
dinsdag 12 februari 2013 - 15:12
satomi

Satomi

Dat is een andere naam voor turfstrooisel.
dinsdag 12 februari 2013 - 17:10
Bombycilla

Bombycilla

toch iets anders
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=12178
dinsdag 12 februari 2013 - 17:17
molleke32

Molleke32

Dank aan beiden..
dinsdag 12 februari 2013 - 19:17
satomi

Satomi

@Bombycilla, eerlijk gezegd vind ik in de aangegeven topic precies hetzelfde als wat ik schreef, nl. dat turfmolm hetzelfde is als turfstrooisel (zie Annis' 2de antwoord).
woensdag 13 februari 2013 - 12:29
Bombycilla

Bombycilla

Annis had het ook fout, Hilda gaf het juiste antwoord
woensdag 13 februari 2013 - 18:02
satomi

Satomi

Ja, maar die geeft dan ook het verschil tussen tuinTURF en turfmolm. Verder legt ze uit wat turfmolm is en datzelfde antwoord vind ik ook bij bv. wikipedia met dat verschil dat het daar bolsterveen wordt genoemd i.p.v. witveen.
donderdag 14 februari 2013 - 08:51
Bombycilla

Bombycilla

Turfstrooisel wordt ook van zwartveen gemaakt,turfmolm lijkt meer halfverteerd veenmos=bolsterturf=witveen
donderdag 14 februari 2013 - 14:45
Polplastron

Polplastron

Zou je die knollen ook niet kunnen voortrekken in "gewone" droge potgrond? Ik begrijp niet goed waarom daar nu net turfmolm voor nodig is ...
donderdag 14 februari 2013 - 16:43
jdcoster

Jdcoster

Toch al weer iemand die de voorschriften durft in vraag stellen
We moeten af van de mentaliteit die ons slaafs doet volgen wat de 'commercie' ons voorschrijft.
In Rusland, de Baltische landen, maar ook nog in Ierland en Engeland worden hele natuurgebieden afgegraven omdat wij te pas en te onpas menen turf te moeten gebruiken hoor.
donderdag 14 februari 2013 - 16:59
Polplastron

Polplastron

Dat is inderdaad
donderdag 14 februari 2013 - 17:43
satomi

Satomi

@Bombycilla; als ik op de zoekmachine (google) turfstrooisel intik, vind ik steeds hetzelfde antwoord als wat ik al gaf. Zelfs de online encyclopedie geeft dat antwoord.
zaterdag 16 februari 2013 - 10:47
Roeli

Roeli

Iedereen zal wel een beetje gelijk hebben. maar ik haal mijn begoniabollen in het najaar uit de bakken, leg ze in een donkere kast op een krant en vergeet ze dan tot het voorjaar.
In het voorjaar bekijk ik ze en dan blijkt elk jaar weer dat ze al uitlopen. De grote bollen halveer ik dan .
Gooi de helft van de aarde uit de bakken in de tuin Voeg nieuwe aarde toe en plant ze in die grond. En ieder jaar heb ik prachtige dubbele begonia's.
Het hoort waarschijnlijk niet zo, maar het werkt hier prima.

gr. Roeli
woensdag 20 februari 2013 - 22:45
gmtaalm8

Gmtaalm8

In turfmolm zitten nagenoeg geen voedingsstoffen. Schimmel en ziektekiemen maken dus minder kans. Doordat het zacht is beschermt het ook wanneer per ongeluk iets opvalt. Het zachte en fijne materiaal is wanneer je het zeeft, licht en luchtig iwaardoor het tot maximaal 5 graden vist beschermd zolang het droog blijft. Door dat je de bollen in een grote hoeveelheid turf bewaard drogen ze niet uit vergeleken met het bewaren in een vorstvrije ruimte. Ik ken heen ander product dat dezelfde eigenschappen heeft. Vandaar fat turfmolm het bij uitstek meestgeschikte materiaal is dat ik ken om hygi
maandag 15 april 2013 - 14:17
Polplastron

Polplastron

Ik begrijp het. De ontsmettende eigenschappen van turf zijn ook in de aquaristiek bekend. Toch stel ik mij nog steeds de vraag of je de bollen niet gewoon kunt oppotten. Het lijkt mij dat ze onder de grond weinig kans hebben dat er iets per ongeluk op valt en het aantal schimmels en ziektes bij de planten zou ook moeten meevallen als je goede grond gebruikt en goed plantenmateriaal.

Zelf heb ik hier een aantal Eucomis-bollen in gewone coco-peat door de winter gekregen zonder enig probleem. Coco-peat is dan misschien op vele vlakken niet veel ecologischer dan turf, maar het is wel een hernieuwbaar product terwijl turf dat niet is.

Groeten,

Pol
maandag 15 april 2013 - 14:46
sirius

Sirius

Coco-peat is een stuk beter dan turf en zijn derivaten. Om maar
maandag 15 april 2013 - 19:24
gmtaalm8

Gmtaalm8

Ecologisch verantwoord is cocopeat zeker niet. Jaarlijks wordt er behoorlijk wat regenwoud voor gekapt. Dat komt nooit meer terug. Het transport levert een groot aandeel in het broeikaseffect. Als laatste horen de vezels in het land van herkomst om daar de bodem te verbeteren in plaats van de roofbouw die er nu wordt gepleegd met woestijnvorming als gevolg. De turf is veel dichter bij huis en het is veel sneller te kweken dan regenwoud. Daarnaast is het relatief dichterbij.u

En waarom er geen gedroogde gebruikte potgrond moet worden gebruikt is omdat daar tijdens de groei van de plant eitjes zijn gelegd door allerlei insecten. De larven van deze insecten eten voornamelijk ondergrondse plantendelen dus ook bollen en knollen. Natuurlijk langer een keer goed gaan. Er zijn nog een aantal redenen maar dit is de belangrijkste.

Groetjes Gerard
woensdag 17 april 2013 - 16:29
Polplastron

Polplastron

Wordt turf gekweekt? Graag meer info!

En cocopeat wordt toch gemaakt van de vezels van cocosschillen: daar hoeft volgens mij niet echt roofbouw voor gepleegd te worden zoals bij turf wel het geval is. Ik heb ook meteen toegegeven dat cocopeat niet v
woensdag 17 april 2013 - 19:40
Roeli

Roeli

Turf wordt afgegraven op het veen en is daar in de loop van de eeuwen ontstaan.
woensdag 17 april 2013 - 20:13
jdcoster

Jdcoster

Mijn boodschap:
Leer goede (!)compost maken en gebruik zoveel mogelijk compost.
Ik heb er mijn Brugmansia's in overwinterd, canna's en dahlia's in voorgekiemd, Ik heb er mijn grootste pelargoniums in verpot en zelfs mijn paprikaplantjes in verpeend.
Galtonia's, Ismene, oxalis en Eucomis bollen staan bij mij ieder jaar in zuivere compost zelfs en dat groeit en bloeit goed.
woensdag 17 april 2013 - 21:08
sirius

Sirius

Zeer algemeen: Turf werd in de loop der eeuwen gevormd door anaerobe, gedeeltelijke ontbinding van plantenmateriaal (sphagnum mos) meestal onder water of onder zeer hoge vochtniveaus. In veengebieden dus. De grote vraag naar turf in de tuinbouw heeft deze gebieden vrijwel volledig uitgeput omdat ze kompleet afgegraven werden.

Daarom is men deels overgeschakeld naar "coco-peat". In het engels noemt men de vezels uit de bast van de schalen van cocosnoten "coir". Met deze vezals worden een hoop dingen gemaakt. Het gedeeltelijk composteren van de "onbruikbare" vezels of de fragmenten ervan wordt dan "coco-peat".

Compost is iets helemaal anders en is in niets te vergelijken. Ik heb ooit iemand gekend die de meest verbluffende compost maakte, haha gebaseerd op gedeeltelijke toevoeging van jawel, coco-peat.

PS: men kan de eindsamenstelling van compost nooit garanderen omdat er te veel afhangt van de startingredienten, de hoeveelheden en de manier van verteren.
donderdag 18 april 2013 - 00:16
gmtaalm8

Gmtaalm8

Ecologisch verantwoord is cocopeat zeker niet. Jaarlijks wordt er behoorlijk wat regenwoud voor gekapt. Dat komt nooit meer terug. Het transport levert een groot aandeel in het broeikaseffect. Als laatste horen de vezels in het land van herkomst om daar de bodem te verbeteren in plaats van de roofbouw die er nu wordt gepleegd met woestijnvorming als gevolg. De turf is veel dichter bij huis en het is veel sneller te kweken dan regenwoud. Daarnaast is het relatief dichterbij.u

En waarom er geen gedroogde gebruikte potgrond moet worden gebruikt is omdat daar tijdens de groei van de plant eitjes zijn gelegd door allerlei insecten. De larven van deze insecten eten voornamelijk ondergrondse plantendelen dus ook bollen en knollen. Natuurlijk langer een keer goed gaan. Er zijn nog een aantal redenen maar dit is de belangrijkste.

Groetjes Gerard
donderdag 18 april 2013 - 12:53
gmtaalm8

Gmtaalm8

Ecologisch verantwoord is cocopeat zeker niet. Jaarlijks wordt er behoorlijk wat regenwoud voor gekapt. Dat komt nooit meer terug. Het transport levert een groot aandeel in het broeikaseffect. Als laatste horen de vezels in het land van herkomst om daar de bodem te verbeteren in plaats van de roofbouw die er nu wordt gepleegd met woestijnvorming als gevolg. De turf is veel dichter bij huis en het is veel sneller te kweken dan regenwoud. Daarnaast is het relatief dichterbij.u

En waarom er geen gedroogde gebruikte potgrond moet worden gebruikt is omdat daar tijdens de groei van de plant eitjes zijn gelegd door allerlei insecten. De larven van deze insecten eten voornamelijk ondergrondse plantendelen dus ook bollen en knollen. Natuurlijk langer een keer goed gaan. Er zijn nog een aantal redenen maar dit is de belangrijkste.

Groetjes Gerard
donderdag 18 april 2013 - 12:54
gmtaalm8

Gmtaalm8

Ecologisch verantwoord is cocopeat zeker niet. Jaarlijks wordt er behoorlijk wat regenwoud voor gekapt. Dat komt nooit meer terug. Het transport levert een groot aandeel in het broeikaseffect. Als laatste horen de vezels in het land van herkomst om daar de bodem te verbeteren in plaats van de roofbouw die er nu wordt gepleegd met woestijnvorming als gevolg. De turf is veel dichter bij huis en het is veel sneller te kweken dan regenwoud. Daarnaast is het relatief dichterbij.u

En waarom er geen gedroogde gebruikte potgrond moet worden gebruikt is omdat daar tijdens de groei van de plant eitjes zijn gelegd door allerlei insecten. De larven van deze insecten eten voornamelijk ondergrondse plantendelen dus ook bollen en knollen. Natuurlijk langer een keer goed gaan. Er zijn nog een aantal redenen maar dit is de belangrijkste.

Groetjes Gerard
donderdag 18 april 2013 - 12:55
Roeli

Roeli

groetjes terug, Gerard, maar 4x is wel een beetje veel van het goede ,hoor.
donderdag 18 april 2013 - 15:55
sirius

Sirius

Turf sneller te kweken dan regenwoud? komaan zeg! De laatste turflagen zijn onstaan bij de laatste ijstijd zo een 12000 jaar geleden! Een turflaag groeit gemiddeld met 1 mm/jaar en de vorming van turf is al minstens 360 miljoen jaren oud! Onder de juiste omstandigheden is dit de eerste stap naar de vorming van steenkool! Van snel gesproken!
Ik betwijfel trouwens of "coco-peat" de ecologische impact heeft die u beschrijft. alles in rekening genomenis dit enkel het afvalproduct van de cocosvezelproductie ttz de cocosvezel wordt, bij mijn weten niet verbouwd met de compostering als hoofddoel.
Ik denk trouwens dat het transport van in Mexico gekweekte tomaten een grotere eco-impact heeft omdat de consument, putteke winter, dringend verse tomaten op z'n bord wil terwijl het transport van coco-peat niet op een paar weken aan komt!

.. en in mijn gebruikte potgrond zitten geen insecteneitjes, enkel maar oneindig veel schimmelsporen

Ik vind trouwens geen enkele referentie naar die vermeende kaalslag van het regenwoud voor de aanplanting van cocospalmen. Waarschijnlijk omdat die dingen niet groeien in een regenwoud?
donderdag 18 april 2013 - 20:07
Polplastron

Polplastron

Een interessante link i.v.m. cocopeat:

http://www.coco-potgrond.nl/pages.php?d=1&idc=2

Ik vermoed dat de tekst niet helemaal objectief is, maar enige informatieve waarde heeft hij wel.

Ik vind op google niet meteen grote tegenstand tegen het gebruik van cocopeat. Moest de impact zo groot zijn als sommigen hier beweren, dan zouden milieuorganisaties hier vast al tegenin gegaan zijn.

Ik ben er zelf altijd van uit gegaan dat cocopeat niets anders was dan gedeeltelijk gefermenteerde afval van de productie van cocosproducten voor de voedingsindustrie. En ja ... ik ben er ook van overtuigd dat het eten van tomaten in de winter ecologisch minstens even schadelijk is.

Groeten,

Pol
zondag 21 april 2013 - 09:42
sirius

Sirius

Ik meen mij vaag te herinneren dat de "groen jongens" het gebruik van cocosvezels als vervanging van turf aan prezen om zo de consumptiedruk op de afgravingen van turflagen te verminderen, even tueel te stoppen. Vooral omdat de veengebieden van groot ecologisch belang zijn en ze wereldwijd naar de uitputting toe gaan.

en dat is idd wat cocopeat is: gedeeltelijk gecomposteerde afval uit de vezel producerende en verwerkende industrie.
zondag 21 april 2013 - 11:31
iecee

Iecee

cocopeat is een afvalproduct van de cocosnoten industrie
het wordt in blokken geperst naar hier vervoert en is een heel zuiver en lichtgewicht product en hier doe je er water bij en het volume word 15 maal zo groot

voor je bollen in te bewaren gedurende de winter heb je ook maar enkele blokken nodig.

als je compost of potgrond gebruikt gaan ze rotten of schimmelen

vrijdag 10 mei 2013 - 00:38
sirius

Sirius

forum met echo. leuk.
vrijdag 10 mei 2013 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon