menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heropbouw oude druivenserre

Ga naar meest recente reactie

Juliuske

Juliuske

Onze druivenserre (oppervl. 4x6m) gelegen te Schulen bij Herk-de-Stad is een tijdje geleden tijdens een hagelbui aan een zijde volledig kapotgehageld. Aan andere kanten zijn er ook wel wat ruiten gesneuveld.
De serre is orspronkelijk afkomstig uit Overijse, maar wij gebruiken ze voor het telen van tomaten; aan een zijkant is ze volledig gebruikt voor druiven.

Nu hadden we deze serre toch graag terug in orde gekregen, maar weten eigenlijk
niet waar we hiervoor terecht kunnen. De resterende ruiten zouden er ook uit moeten om de profielen zuiver te kunnen maken en te behandelen tegen roest.

Ik weet zo direct niet hoe ik hier zelf aan moet beginnen; en het terugplaatsen van de glazen lijkt mij ook niet zo gemakkelijk.

Weet er misschien iemand bij wie we hiervoor terecht kunnen?

Alvast bedankt

woensdag 19 december 2012 - 20:21
Juliuske

Juliuske

Het gaat hier over een (druiven)serre, opgebouwd met van die aparte glazen van +/- 30cm op 30cm zoals de druivenserres uit Hoeilaart, Overijse,... .
Deze werd oorspronkelijk afgebroken in Overijse en bij ons terug gezet; de serre is meer dan 30 jaar oud.

We zoeken iemand om deze te herstellen/terug in orde te maken; de serre is gelegen in de regio Herk-de-Stad...
woensdag 26 december 2012 - 10:44
Figo

Figo

Je kan ook hier eens kijken:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=8&sid=20&tid=47557
Wij hebben het jaren geleden zo gedaan met een oude druivenserre:
Om de mastiek (= echte stopverf) af te steken gebruikten we een oude vijl, zo'n 4 cm breed en scherp geslepen. ttz dat 1 kant werd weggeslepen, zodat je een "houtbeitel" bekwam. Die "beitel" werd dan in een lange steel gezet van 40-50 cm lang. Daarmee ging het relatief gemakkelijk om zowel het glas los te steken, als om resten van de mastiek van het ijzer te halen. Een 2de "werktuig" was een haak die aan de binnenzijde in een scherp hoek geslepen was, en in eenzelfde handvat werd vastgezet. Dit was om de mastiek van het ijzer te halen in een trekkende beweging.
Nadien hebben we een paar balen droog stro opengelegd, en het ijzer daarop, op enkele cementstenen. Zo werd het ijzer "gebrand" om de restanten mastiek weg te branden, of toch zodanig stuk te branden dat het er nadien makkelijk met een stalen borstel kon afgeschuurd worden. Nadien werd alles in de "loodmenie" gezet.
Daarmee was het ijzer klaar om terug gemonteerd te worden.
Stopverf werd zelf gemaakt. Dat was eenvoudigweg een mengesel van krijtbloem en lijnolie, dat gekneed werd tot een stug deeg.
De "ijzertjes" om de glazen tijdens het zetten op hun plaats te houden waren hele dunne aluminiumplaatjes van 4-5 cm lang, en 4
donderdag 27 december 2012 - 18:42
Juliuske

Juliuske

Figo, dank voor je reactie, ik had dat topic al tegengekomen en het is wel een duidelijke beschrijving van de manier van werken om zo een serre te herstellen.

Maar ik zie het niet zitten om alleen aan de herstelling te beginnen, en het benodigde materiaal (mastiek, ijzertjes,...) zal ook enkel in de regio van Overijse/Hoeilaart te vinden zijn.

Vandaar dat we op zoek zijn naar iemand die al herstellingen heeft gedaan van zo een oude druivenserres en hiervoor het materiaal heeft.
vrijdag 28 december 2012 - 14:58
Figo

Figo

Ik denk dat u beter gewoon een nieuwe alumiuniumserre kunt laten zetten als u het allemaal in "daguren" gaat moeten betalen...
Het materiaal kost nl. 2 keer niks, maar er kruipen wel veel uren in....
vrijdag 28 december 2012 - 17:49
Juliuske

Juliuske

Ik begrip de redenering Figo, maar we hadden deze toch liever laten repareren. Het verwijderen van de serre en uithalen van de fundamenten kosten immers ook wel wat.

Vandaar dat ik eventueel ook wel wil helpen bij de herstelling. Er alleen aan beginnen zie ik niet echt zitten...
woensdag 2 januari 2013 - 23:28
Figo

Figo

Hebt ge uw licht al eens opgestoken bij serrebouwers zoals Janssens (ik dacht in Lier). Die mannen hadden (hebben ?) een "systeem" om die oude serreijzers van een rubber joint te overtrekken, en daar het glas tussen te leggen. Geen stopverf meer nodig dus.
donderdag 3 januari 2013 - 11:08
Figo

Figo

zie PM,
mvg.
donderdag 3 januari 2013 - 20:40
Veldejo

Veldejo

Heb Janssens gecontacteerd maar helaas hebben ze die joints enkel voor eigen profielen.
Zit met hetzelfde probleem: oude stalen gebogen serre waar glas moet in geplaatst worden volgens oude methode. Advies / contacten van personen of bedrijven die dit nog doen zijn meer dan welkom.
maandag 11 maart 2013 - 15:23
marcwinters

Marcwinters

Hallo,

Hoe is dit afgelopen, met het plaatsen van de stopverf.

Heb namelijk ook een serre gekocht (boogserre - vrijstaand ) het stalen armatuur is geplaatst en nu moet ik de 845 st. ruiten plaatsen met stopverf en ben ik opzoek naar wat advies.

Groeten,

Marc Winters
maandag 30 september 2013 - 09:13
beckers luc

Beckers luc

heb je ergens hulp gekregen ?
Wie ? ik ga mijn serre terug rechtzetten is ook een oude van overijse

kan je wat tips geven

groeten

luc
donderdag 25 mei 2017 - 18:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon