menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Takkenschaar

Ga naar meest recente reactie

Josh

Josh

Hallo,

In de tuin van ons pas gekochte huis staat een grote (>4m) beukenhaag, die al flink doorgegroeid is (diameter takken ongeveer 4 cm). Nu wil ik deze haag graag terugsnoeien en daarvoor zou ik me graag een takkenschaar aanschaffen.

Ik twijfel nog tussen Gardena en Wolf-Garten (Felco is me wat te duur). Hebben jullie ervaring met één van beide merken en zou je me een takkenschaar (die diameters tot 4 à 5 cm aankan) kunnen aanbevelen? Zouden jullie kiezen voor een model met aambeeld of met papegaaienbek?

Op internet vind ik wel wat pro's en contra's maar het lijkt me niet slecht hiervoor ook eens bij de ervaren tuinier te informeren.

Alvast bedankt,

Josh
dinsdag 17 januari 2012 - 14:06
Tuinman65

Tuinman65

Takken van 4 à 5 cm dik krijg je met een takkenschaar niet geknipt. Daarvoor heb je een snoeizaag nodig.
dinsdag 17 januari 2012 - 14:47
Pieter2

Pieter2

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 januari 2012 - 20:27
Kriskras

Kriskras

Josh schreef:

(die diameters tot 4 à 5 cm aankan)


Met een takkenschaar van Fiskars kan men gemakkelijk takken van 4 @ 5,5 cm doorknippen, althans toch met het duurste model dat over de 60 euro kost. Zelfs voor iemand behept met mijn stevige arthritis is het nog relatief een makkie.
Natuurlijk, als u op die manier meer dan 4 meter haag aan beide kanten dient te snoeien wordt het wel een langdurige karwij.
Anderzijds kan een gewone heggeschaar takken met een dergelijke dikte ook niet aan, dus zou u zich dan hoe dan ook een duurder model moeten aanschaffen. En dan spreken we over een veelvoud van 60 euro.

Indien u dus over weinig centen maar veel vrije tijd zou beschikken is de Fiskars een optie. Dit tuig heeft een speciaal mechanisme dat de 30 % minder krachtsinspanning vraagt, zo zegt het de reclame, en het is voor een keer ook waar heb ik zelf kunnen vaststellen.
donderdag 19 januari 2012 - 11:13
sugar

Sugar

Misschien is het huren van een electrische kettingzaag meer aangewezen voor zo'n werkje...
donderdag 19 januari 2012 - 17:41
Tuinman65

Tuinman65

Ik beweer niet dat wat kriskras schrijft niet waar is. Maar hard hout als eik en beuk, 5 cm dik en dan moeiteloos. Dat zou ik toch eerst eens moeten ondervinden vooraleer ik dat aankoop.

donderdag 19 januari 2012 - 18:43
Pieter2

Pieter2

Ik vermoed dat hij met speciaal mechanisme een rakkejakmechanisme bedoelt. Ik heb ook een takkenschaar liggen met rakkejak. Maar takken van 5cm van hardhout zijn inderdaad niet moeiteloos te knippen. Dan zou ik ook eerder gaan naar een boomzaag. Theorie is allemaal mooi, totdat men zelf eens aan het werk moet...
donderdag 19 januari 2012 - 19:50
Kriskras

Kriskras

Pieterman2 schreef:

Ik vermoed dat hij met speciaal mechanisme een rakkekak...

"Hij" bedoeld het transmissiemechanisme.

Ofte het het mechanisme waarbij de krachtopbouw bij het snoeien door het gepatenteerde mechanisme PowerGear van Fiskars wordt gereduceerd.

http://dut-be.fiskars.com/Producten/Plantverzorging/Takkenscharen/112590-PowerGear-II-Bypass-takkenschaar-70-cm

Op de foto daar kan men zich een idee vormen hoe het mechanisme er uit ziet.
Dit systeem laat toe dat zelfs door artritis geplaagde personen vrij gemakkelijk een tak van 5 cm dik kunnen doorknippen. Maar vier meter takken van 5 cm dik wordt zou wel een zware karwij worden zoals reeds werd gesteld.
donderdag 19 januari 2012 - 21:36
Tuinman65

Tuinman65

'4 meter met takken van 5 cm wordt een zware karwei?
Dan mag die schaar blijven waar ze is.
donderdag 19 januari 2012 - 23:56
furor

Furor

Heeft iemand ervaring met de felco 22 (of andere)? Wanneer loont dergelijke aanschaf echt de moeite? Uiteindelijk moet het maar een paar keer per jaar bovengehaald worden (toch met de huidige plannen), maar zou gezien de kwaliteit de rest van mijn leven moeten meegaan ...
Het lijkt me gewoon veel robuuster dan Gardena, Wolf-Garten (waarmee ik twijfel), ...
zaterdag 4 februari 2012 - 07:05
sugar

Sugar

Geen ervaring, maar ik vind 1980 g wel enorm zwaar. Ik denk dat mijn gardena takkenschaar ongeveer de helft weegt (en die doet het hier toch ook al 10 jaar goed)
zaterdag 4 februari 2012 - 09:24
furor

Furor

mja, ervaringen met een andere (lichtere/goedkopere) Felco takkenschaar zijn ook welkom. De Felco 22 is natuurlijk wel professioneel materiaal.

F210 (carbon versus aluminium scheelt een kleine 30€)

IS 60 cm lang genoeg of beter direct een van 80 cm?
zaterdag 4 februari 2012 - 09:41
sugar

Sugar

Dan zou ik zowiezo voor één van die carbonmodellen gaan. Die wegen 700 g.

Mijn takkenschaar is ook met carbonarmen uitgerust, maakt zo'n schaar makkelijk en licht om mee te werken
zaterdag 4 februari 2012 - 10:44
furor

Furor

tja, 710 t.o.v. 795 g. Is het 30 € waard?
zaterdag 4 februari 2012 - 10:52
sugar

Sugar

Hoe groter de armen hoe minder macht jij moet zetten om een tak door te snijden. Nadeel is wel dat je je schaar makkelijker kan 'forceren'...

zaterdag 4 februari 2012 - 10:57
Esem

Esem

Blijf met een boomzaag(ketting zaag) van je heg, dit is zeer gevaarlijk omdat de takken van een heg niet stevig vast staat zoals een boom. de takken veren heen en weer als je ze te lijf gaat met zulke zaag met eventuele gevolgen van......

Er zijn uitstekende takkescharen die makkelijk de 4 cm aan kunnen.
Zoals al geschreven is,ze zijn uiteraard duurder,maar voor wat hoor wat.

Met een slecht gebruik van een kettingzaag kan het zelfs levendbedreigend zijn,of toch al vlug het verlies van een of ander ledemaat.

Gr E.
maandag 6 februari 2012 - 18:07
furor

Furor

De Felco 22 is natuurlijk een beest van een schaar, maar ik weet niet of ik daar 170 € moet aan hangen? De 210A is een 90 €, wat nog altijd veel is in verhouding tot een Gardena of Wolf-Garten, maar ik heb het er wel voor over. Is echter wel maar 60 cm. Is dit voldoende?

Zijn die carbonmodellen even sterk als de aluminium versies?
maandag 6 februari 2012 - 22:55
Kriskras

Kriskras

Furor vroeg zich af:

Zijn die carbonmodellen even sterk als de aluminium versies?

De modellen waarvan de armen uit kunststof werden vervaardigd zijn zonder twijfel steviger dan die uit aluminium. Houd in gedachten dat het grootste deel van de vliegtuigrompen van vandaag uit kunststof worden vervaardigd.

Steviger en flink wat lichter dan aluminium. Als het prijsverschil maar 30 euro zou bedragen moet men niet twijfelen. Ook als het meer zou zijn trouwens.
Vergeet niet dat men een dergelijk alaam regelmatig in de hoogte moet houden, dus elke gram minder is belangrijk.

U zou toch eens het gereedschap van Fiskars in overweging moeten nemen. Want, integendeel tot wat de tegenstribbelaar van dienst meent te moeten rondstrooien kan men er vrij gemakkelijk takken van 4,5 à 5 cm mee doorknippen. En dit zegt u een oudje die met flink wat arthritis in armen en handen is geplaagd.

Jawel, de armen van Fiskars zijn vervaardigd uit kunststof. En de Gardena die ook in mijn bezit is verbleekt bij de kwaliteit van die Fiskars.
Voor de dikte waarvan sprake schaft men zich wel best een "aambeeldmodel" aan.

http://dut-be.fiskars.com/Producten/Plantverzorging/Takkenscharen/112480-PowerGear-Aambeeld-takkenschaar-80-cm
dinsdag 7 februari 2012 - 00:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon