menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe juist gebruiken van vliesdoek

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Om planten op het terras te beschermen tegen de vorst, hebben mijn ouders vliesdoek gekocht.
Dat is een erg grote lap.
Is het de bedoeling om die in meerdere lagen rondom een plant te wikkelen?
En hoeveel lagen boven elkaar zijn dan nodig voor een goede bescherming?
Ik zou 3 planten willen inpakken. Zet ik ze bij elkaar en wikkel ik ze samen in of knip ik het doek en wikkel ik ze elk apart in?

en dan nog een vraag: moeten planten die ingepakt zijn water krijgen of kan er genoeg water door het doek?

---
Aangezien hier geen reactie komt zal ik in een andere (meer bezochte) rubriek mijn vraag nog eens herhalen.
hierzo: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=8&tid=44708
maandag 28 november 2011 - 08:33
Esem

Esem

Zijn het planten die geen nachtvorst kunnen hebben? dan zal de vliesdoek ook geen uitkomst bieden.

Zijn het planten die wel nachtvorst kunnen hebben,maar wil je deze toch nog wat extra bescherming geven dan is éénmaal omwinden met het vliesdoek genoeg.
Wikkel elke plant apart in en zet deze desgewest dichter bij elkaar maar niet vast tegen elkaar,zo beschermen ze zichzelf nog iets meer.

Vliesdoek is water doorlatend en daardoor moet je niet nog eens extra water toedienen.

Vliesdoek is ook zeer dun en toch geeft het een verschil van enkele graden.
Zo kan je stellen dat wanneer een vliesdoek is aangebracht de temperatuur onder het vliesdoek tot 2 à 3 graden hoger licht dan de ongevingstemperatuur.

Gr E.
vrijdag 2 december 2011 - 10:45
Lino

Lino

De kleine potten zal ik binnen halen als het gaat vriezen, maar de grote moet ik zoveel mogelijk beschermen.
over deze planten gaat het:

- oleander
- ligusterboompje (stam +- 1m20)
- margrietsruikje (Argyranthemum frutescens denk ik)

verder staan er ook nog (maar die zou ik niet beschermen tenzij jullie dat nodig vinden):
- sterjasmijn (trachelospermum)
- clematis
- hydrangea
zaterdag 3 december 2011 - 09:45
hem

Hem

Oleander zou ik ook naar binnen halen. Hij kan een beetje vorst verdragen, maar geen langdurige winter zoals bij ons, ook al heb je een vliesdoek aangebracht.
Een kleine stadstuin, waar de planten afgeschermd zijn van de gure noord & oostenwind kan soms ook al voldoende zijn.
Voor ligustrum geldt hetzelfde verhaal. Belangrijk is dat je planten regelmatig water geeft in de winter !
Gr.
Hem
zondag 4 december 2011 - 10:51
Lino

Lino

ik dacht dat planten die nat staan minder goed tegen de vorst kunnen, dus zuinig water geven is mij gezegd. Klopt dit dan niet?
zondag 4 december 2011 - 14:03
Feniks

Feniks

Ja, dat dacht ik ook...misschien moet je een beetje water geven als het niet vriest (verdampt ook niet zo snel in de winter), en helemaal niets als de vorst er aan komt?
donderdag 15 december 2011 - 14:26
Esem

Esem

Idd.
te veel water doet meer kwaad dan goed,als het om planten gaat die buiten overwinteren.

Hier krijgt geen enkele plant in pot buiten water,het is vochtig en koud genoeg,er is weinig of geen verdamping van het water zodat de planten van het sneeuwwater en of regen voldoende vocht krijgen om verder te kunnen.
Wel rekening mee houden dat de planten niet onder een luifel of afdak staan.

GR E.


Prettige feestdagen
donderdag 15 december 2011 - 15:40
Feniks

Feniks

Hoe zit het eigenlijk met noppenfolie? Helpt dat beter? Rond de pot dan? En mag dat 'gewone' noppenfolie zijn?
donderdag 15 december 2011 - 15:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon