menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help ik krijg het onkruid niet weg

Ga naar meest recente reactie

Ricky

Tekst aangepast

Ricky

Hallo iedereen,

Ik zit met een serieus probleem, sinds begin van dit jaar huur ik een appartement met tuin(90m²) deze tuin is zekers al 15 jaar niet meer onderhouden, zo dus hoef ik er géén plaatje bij te maken hoe die er uitzag hé, ik ben begonnen met eerst al het afval en het vuil te verwijderen, nadien heb ik al het onkruid met Roundup besproeid en laat ons zeggen dat na verloop van tijd was er zo’n 50% onkruid verdelgd was, ik ga terug naar de winkel en doe mijn verhaal , waarop ze me antwoorden, dan moet ge Herbonex Super SC gebruiken wat ik dan doe en na verloop van tijd is alles zo goed als verdelgd en ik begin op mijn gemak de tuin om te spitten, maar ja met ons Belgisch weer kan je niet alle dagen in de tuin werken hé, met als resultaat dat 14 dagen later de tuin terug vol onkruid staat, nu is mijn vraag wat kan ik of wat moet ik doen om tot volgend jaar maart of april een totale onkruidvrije tuin te hebben, ik zou dan pas gras willen zaaien, alvast bedankt voor jullie tips

Mvg,

Rik.

P.S. Ik wil zelfs de grove middelen inzetten als het onkruid maar verdwijnt
vrijdag 23 juni 2006 - 12:01
Adrienne

Adrienne

Ricky,

Weet je wat hier veel gedaan wordt ????
Aardappelen zetten.
Ik weet niet of het nu nog kan.
Maar hier hebben ze twee vliegen in één klap.
De eerst winter lekkere patatjes uit eigen tuin,
en in het voorjaar propere grond on te bewerken en beplanten.

groetjes adrienne
vrijdag 23 juni 2006 - 14:04
jdcoster

Jdcoster

90 m2 is de oppervlakte van ongeveer 2 woonkamers Het is reeds gespit zegt u?
Morgen komt er mooi weer. Schoffel dat stukje grondig, laat alles opdrogen voor een paar dagen, hark het bij mekaar en zaai onmiddellijk dat gras over de ganse oppervlakte. Als het te droog wordt zul je best dagelijks beregenen tot het goed boven staat.
Trek je geen bal aan van wat er aan, wat jij noemt 'vuiligheid' tussen staat en maai dat wekelijks af, ook als het Belgisch weer is ...
Het gras zal het wel winnen van het onkruid.
Dan neem je de tijd tot november om te denken wat je verder in die tuin wil hebben en begin dan stukjes bij beetjes dat gras weer om te spitten op de plaatsen waar je iets wil aanplanten.
En dan goed bijhouden met schoffelen, harken wieden ... maar grijp toch asjeblief niet naar 'verdelgers' voor 90 m2. Het woord alleen al.
Dit weekend zetten veel tuineigenaars overal in Vlaanderen hun poortjes open . Ga gerust, gewapend met potlood en papier, eens kijken om inspiratie op te doen.
vrijdag 23 juni 2006 - 15:28
Maxpowa

Maxpowa

Canyon van Aventis spuiten, te verkrijgen bij Hortiplan.

Steven
vrijdag 23 juni 2006 - 17:52
andre

Andre

Waarom spuiten met onkruidverdelger. Iemand die een tuin wilt hebben kijkt niet naar het Belgisch weer en daarbij de laatste periode washet droog, dus gewoon de grond regelmatig schoffelen en gewoon onkruid vrij houden.Als je geen gras kan zaaien , zaai in het najaar een groenbemester bijvoorbeeld snijrogge.

Groetjes andre
vrijdag 23 juni 2006 - 19:52
sugar

Sugar

Waarom spuiten met onkruidverdelger.



Goede vraag, ik snap het ook niet . Ik wordt gewoon slechtgezind als ik de Jan met de Pet met zijn gifspuit bezig zie

sugar

vrijdag 23 juni 2006 - 23:59
Ricky

Ricky

[citeer]Waarom spuiten met onkruidverdelger.



Goede vraag, ik snap het ook niet . Ik wordt gewoon slechtgezind als ik de Jan met de Pet met zijn gifspuit bezig zie

sugar

[/citeer]

Ik kan héél goed begrijpen dat jullie tegen het spuiten van onkruidverdelgers bent, maar je moet hier de situatie wel een beetje begrijpen hé, ik ben nl; een alleenstaande vader met een zoon van 17jaar die in de A-kern van een voetbalclub zit, daarbij werk ik dan nog in 2 ploegen en sta helemaal alleen in voor het huishouden, dan heb ik voor de eerste keer in mijn leven een woning met een tuin die een echte wildernis is (was), zo dus wat moest ik doen? Mijn doelstelling is dat ik volgend jaar een mooi groen gazonnetje kan hebben, niet meer en niets minder.
zaterdag 24 juni 2006 - 11:15
andre

Andre

Goede morgen Ricky

Dit vraag veel moed om een zoon van die leefheid alleen op te voeden , en daarbij nog alle dagen te moeten gaan werken, maar het propleem van het onkruid is gewoon zo erg niet schoffeld alles weg en zaai gerust gras. Regelmatig maaien en volgend jaar heb je een mooi gazon. Nog veel moed toegewenst

Groetjes andre
zaterdag 24 juni 2006 - 12:23
Catgarden

Catgarden

Voor je een 3e keer sproeit moet je net eens denken aan je 17-jarige zoon.
Omdat hij in de toekomst in een min of meer propere wereld zou kunnen leven kun je misschien toch zoeken naar een andere oplossing.

Er werd hier al gepraat over aardappelen planten of groenbemesters.
Grote pompoensoorten zijn ook nog een optie, en dat kun je nu nog planten. Je zult zowiezo nog moeten schoffelen als de plantjes klein zijn maar eens die hun grote bladeren krijgen heeft het onkruid niet zoveel kans meer.
zondag 25 juni 2006 - 00:05
Maxpowa

Maxpowa

Ik heb het ook niet zo voor spuiten, maar ik kan mij inbeelden dan het soms wel nodig is om een bepaald doel te bereiken.

Persoonlijk trek ik al mijn onkruid manueel, maar we hebben een niet al te grote tuin.

Ik kan mij wel inleven in de vraagsteller in kwestie en vindt het dan ook een beetje wrang als gepensioneerden gaan zeggen dat hij alles manueel moet doen, niet iedereen heeft daar de tijd of het fut voor en niet iedereen kan dagelijks 2 uur aan z'n tuin besteden in deze drukke tijden, en al helemaal niet als allenstaande ouder met twee jobs.

Dus als je toch besluit te spuiten, doe het dan goed, laat je goed informeren door een vakman of iemand in het tuincentrum (alhoewel die meestal ook niet echt weten waarover ze het hebben). Dan moet je het in het vervolg mischien niet 3 keer doen met verschillende producten, maar 1 keer met een product dat goed aansluit bij je specifieke probleem. Want drie keer spuiten is inderdaad veel, nog even zo doorgaan en er wil niks meer groeien op die grond, zelfs geen gras.

Steven.
zondag 25 juni 2006 - 09:00
marleen

Marleen

Ik sluit mij volledig aan bij Maxpowa,

ik ben ook tegen gif maar heb er ook al eens gebruik van gemaakt om de klaver in mijn borders te verwijderen (is niet gelukt maar nu is het wel doenbaar).
als je fulltime gaat werken en je bent alleenstaande ouder, heb je niet alleen twee jobs maar zijn alle zorgen ook voor jou alleen.
Ik ben ook blij met mijn tuintje, geniet dagelijks van mijn bloemen, maar als mijn ontspanning na werk en huishouden en alle zorgen voor je kind moet wijken omdat ik noodgedwongen elke avond in mijn tuin MOET werken, ja dan zit ik in de kortste keren te wenen omdat ik oververmoeid ben en omdat mijn leven enkel en alleen maar uit werken bestaat.
en wees gerust die ontspanning is zo al karig!

zoals vaak in het leven worden vele dingen als normaal beschouwd die eigenlijk toch niet zo normaal zijn!
dus soms een meer begrip voor anderen is wenselijk,
en voor zover mogelijk proberen wij ook wel ons steentje bij te dragen tot een gezond milieu!

marleen
zondag 25 juni 2006 - 09:18
andre

Andre

Het is niet de bedoeling om alleen staande mensen af te breken indegendeel, maar de wrange smaak van mensen die op rust gesteld zijn die hebben ook soms tijd te kort

andre
zondag 25 juni 2006 - 11:06
marleen

Tekst aangepast

Marleen

ja andre, ik ken je toch en weet wel dat zeker jij niemand wil afbreken!!!!!
de meesten hier op het forum niet trouwens,
maar goed het moest er nen keer af hé
en dat mensen op rust tijd te kort hebben,
dat vind ik alleen maar een heel goed teken,
meestal zijn dit heel sociale mensen!

spons erover hopelijk,
en dat we met zijn allen mogen genieten van vrije tijd en natuur, en niet te vergeten van de vrienden natuurlijk!

gr marleen
zondag 25 juni 2006 - 11:54
Catgarden

Catgarden

Het zijn ook maar tips die hier meegegeven worden hé.
Natuurlijk kan niet iedereen 2 uur per dag in zijn tuin werken.
Ik ben 33 jaar en heb wel geen job of kinderen, maar ik ben zwaar ziek. Ik ben al blij als ik enkele minuutjes per dag in de tuin kan werken.

Het hoeft ook niet allemaal 100% onkruidvrij zijn voor mij. Omdat ik het onkruid nooit kan bijbenen, trek ik meestal de dingen uit die het meest ontsierlijk zijn voor de border op dat moment, of de dingen die gaan bloeien zodat ze zich niet nog eens uitzaaien.
zondag 25 juni 2006 - 12:00
andre

Andre

Wij roken terug de vredespijp

Groetjes andre
zondag 25 juni 2006 - 12:48
Ricky

Ricky

Goede morgen Ricky

Dit vraag veel moed om een zoon van die leefheid alleen op te voeden , en daarbij nog alle dagen te moeten gaan werken, maar het propleem van het onkruid is gewoon zo erg niet schoffeld alles weg en zaai gerust gras. Regelmatig maaien en volgend jaar heb je een mooi gazon. Nog veel moed toegewenst

Groetjes andre


Van alle tips die ik hier gekregen heb, waarvoor mijn dank aan iedereen, denk ik dat ik de tip van Andre zal toepassen, dit lijkt me de best haalbare, ik zal me wel moeten haasten want vanaf 20 juli is het terug al voetbal dat de klok hier slaat.

Nogmaals hartelijke dank voor jullie tips hé, maar ik heb wel nu nog een klein vraagje voor jullie, namelijk je hebt zoveel soorten en merken van graszaad, welk neem ik het best?

Groene groetjes vanuit Ninove

Rik.
zondag 25 juni 2006 - 15:00
andre

Andre

Neem gerust een goed speel gazon dat kan tegen een stootje

Andre nog veel plezier met het voetbal van de zoon
zondag 25 juni 2006 - 15:23
jdcoster

Jdcoster

De meeste antwoorden waren eigenlijk naast de kwestie. Alles doodspuiten en dan zolang wachten tot er weer onkruid staat was verkeerd. daar ging het over. Niet over weinig tijd maar over prioriteit en over verspilde tijd... .
Klaver doodspuiten voor iemand met weinig tijd is trouwens ook verloren tijd ...
Het is kritiek. Ik weet het, maar het is mijn mening en daar dient een forum voor en het is goed bedoeld.
maandag 26 juni 2006 - 00:15
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Is de beste oplossing eigenlijk gewoon niet alles diep omspitten en er dan gewoon op zaaien. Dat onkruid wordt dan toch als stikstof gefixeerd in de bodem en een snel groeiend gras zou dan toch sneller moeten doorgroeien dan de eventuele zaden en planten van het onkruid dat zo toch een 20 cm onder het oppervlak komt te zitten.

Steven

Het grote probleem is eigenlijk dat onkruidverdelger en insecticide zomaar overal vrij verkrijgbaar zijn voor jan en alleman. Hoe kun je nu weten dat wanneer iemand dergelijk product koopt in een of andere supermarkt, of deze dat dan ook op de juiste manier zal toepassen en geen verschillende producten door elkaar gaat gebruiken.
Ik denk dat hier de lobbyisten van de grote producenten veel mee te maken hebben (Monsanto, Bayer, enz...) Dergelijke bedrijven verzieken het desnoods helemaal voor iedereen als ze er maar wat aan kunnen verdienen (let wel, dat gaat ook op voor elk ander groot bedrijf hoor)
maandag 26 juni 2006 - 12:45
Ricky

Ricky

Is de beste oplossing eigenlijk gewoon niet alles diep omspitten en er dan gewoon op zaaien. Dat onkruid wordt dan toch als stikstof gefixeerd in de bodem en een snel groeiend gras zou dan toch sneller moeten doorgroeien dan de eventuele zaden en planten van het onkruid dat zo toch een 20 cm onder het oppervlak komt te zitten.

Steven

Het grote probleem is eigenlijk dat onkruidverdelger en insecticide zomaar overal vrij verkrijgbaar zijn voor jan en alleman. Hoe kun je nu weten dat wanneer iemand dergelijk product koopt in een of andere supermarkt, of deze dat dan ook op de juiste manier zal toepassen en geen verschillende producten door elkaar gaat gebruiken.
Ik denk dat hier de lobbyisten van de grote producenten veel mee te maken hebben (Monsanto, Bayer, enz...) Dergelijke bedrijven verzieken het desnoods helemaal voor iedereen als ze er maar wat aan kunnen verdienen (let wel, dat gaat ook op voor elk ander groot bedrijf hoor)



Ik heb de tuin zekers 20 cm omgespit en 2 à 3 weken later staat er terug vanalles in bloei en nu met die regen van de laatste dagen is de tuin al voor de helft terug mooi groen, maar niet van het gras hoor.

Voor ik een produkt aangekocht heb heb ik eerst raad gevraagd aan collega's die de zonen zijn van landbouwers, dan ben ik vervolgens naar een aveve tuincentrum geweest om uitleg te vragen en omdat ze me daar hetzelfde vertelden heb ik dan die producten aangekocht en gebruikt, het is voor mij de eerste keer dat ik in een tuin werk, zo dus alles kan ik nog niet weten hé maar binnen een paar jaar zal dat wel anders zijn.

maandag 26 juni 2006 - 15:39
Maxpowa

Maxpowa

Ik wijs u niet terecht hoor Ricky. Wel de fabrikanten en de overheid, zei zijn verantwoordelijk voor dergelijke zaken, maar dan gaat monetair gewin altijd voor.

Wat je ook kan doen is het plein afdekken met graszoden, niet de goedkoopste oplossing, maar dan heb je meteen volgroeid gras.

Steven
maandag 26 juni 2006 - 15:46
sugar

Sugar

Ik wijs u niet terecht hoor Ricky. Wel de fabrikanten en de overheid, zei zijn verantwoordelijk voor dergelijke zaken, maar dan gaat monetair gewin altijd voor.

Wat je ook kan doen is het plein afdekken met graszoden, niet de goedkoopste oplossing, maar dan heb je meteen volgroeid gras.

Steven


Wel, ik ben het 100% met je eens. Die herbiciden en insekticiden worden gewoon vééél te goedkoop verkocht. Maak dat spul wat duurder en mensen gaan op een inventieve manier naar andere oplossingen zoeken.
En tuinbouwers? Wees gerust, die gebruiken minder van dat spul als jan met de pet, want die weten dat spul te doseren (en als je hectaren terrein begint te behandelen kost overdoseren véél geld)

sugar
maandag 26 juni 2006 - 20:53
hofknoeier

Hofknoeier

Wel maxpowa heeft gelijk,ineens graszoden leggen dan heb je direct gazon en minder werk.
donderdag 29 juni 2006 - 10:57
Nigella

Nigella

Hallo Ricky
heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske

als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum

We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.
vrijdag 30 juni 2006 - 23:21
Maxpowa

Maxpowa

@ Nigella,

Wat moeten de mensen van mij dan wel niet denken
zaterdag 1 juli 2006 - 10:39
Adrienne

Adrienne

Hallo maxpowa,

Met dit weer, niks speciaal.
Alleen dat g'et hééééél warm hebt!

gtjs adrienne
zaterdag 1 juli 2006 - 22:40
nientje

Nientje

ricky, wat een grappige avator!!!
nientje
dinsdag 4 juli 2006 - 11:37
Adrienne

Adrienne

Ja, da's er eentje die wel héél goed in het oog springt.
we gaan je wel heel goed herkennen nu.

Gtjs adrienne
dinsdag 4 juli 2006 - 11:55
Ricky

Ricky

Een speciaal avator voor een speciaal ventje hé
dinsdag 4 juli 2006 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon