menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesten of bekalken of ...

wdm

Wdm

Hoi,

Wij wonen in een nieuwbouw, en hebben in september onze gazon gezaaid.
Wat hadden 7cm champost ondergefreesd, en dan gezaaid.
Onze gazon ziet op de meeste plaatsen mooi groen, maar toch zijn er ook gele plekken in.
Ik denk niet dat het zo vruchtbare grond is (middenbruine kleur, redelijk kleverig).
Een deel van de gazon zal ik nu aanleggen als groenzone (met siergrassen, lavendel, hosta, ...).

Wat doe ik nu best, om de grond zo goed mogelijk te maken voor het gazon en de planten?
Bekalken, bemesten, ... ?
Laat ik best eerst een bodemonderzoek doen?
Of moet ik gewoon de zuurtegraad laten bepalen (mijn vrouw is leerkracht chemie: die kan dat wel, denk ik).

Een hele hoop vragen dus... Misschien kunnen jullie mij helpen?

Bedankt
maandag 25 december 2006 - 12:37
graszoden

Tekst aangepast

Graszoden

Die gele plekken in het gazon is de eerste winter pas na het zaaien niet anders dan normaal. Hier niets aan doen, pas in het voorjaar, als het gras gaat groeien bemesten met een NPK meststof. En je zult zien binnen de kortste keren is het gras weer zo groen als....

Als je zeker wilt zijn kun je een grondonderzoek doen, je kunt zelf het monster pakken en dan afgeven bij een onderzoekslab. Deze zullen je dan al snel een uitslag analyse en advies geven. Zij kunnen zowel de pH (= zuurtegraad) als de bodemvoorraad bepalen.
Wel goed navraag doen hoe het monster genomen moet worden voor de beste resultaten.

Succes ermee!
woensdag 3 januari 2007 - 13:45
wdm

Wdm

Bedankt voor de tips!
Zou je voor de planten ook die NPK meststof aanraden, of bestaan daar beter dingen voor?
woensdag 3 januari 2007 - 14:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon