menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidentuingras

Ga naar meest recente reactie

Sna

Sna

Ik zou graag een deel van mijn tuin kruidentuin/gras van maken. Ik heb heel slecht grond! Daarom zou ik eerst wat tuinfolie aan leggen(om ontkruid te beperken) dan ongeveer 20cm teelaarde bovenop. Kan ik dan wat kruiden planten/ gras zaaien op die verse telaarde? 20 cm bodem is dat genoeg?
Graag uw advies.
Mvg
vrijdag 27 mei 2011 - 11:34
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik zie het nut niet echt van die folie met daarop zo'n laag teelaarde. De moment dat er zaden komen aanwaaien gaan die toch kunnen ontkiemen. Hardnekkige onkruiden (type heermoes) groeit sowieso toch door het doek heen en zijn dan moeilijker te verwijderen.J e planten gaan ook beter groeien zonder zo'n doek.
In jouw plaats zou ik eerst proberen om de grond te verbeteren. In welke zin heb je 'slechte' grond? Als je dat weet kan je beginnen met de grond gericht te bewerken.

Groetjes, Karen
vrijdag 27 mei 2011 - 14:44
jdcoster

Jdcoster

Het onkruid zal zich van dat kunstmatig gedoe in uw grond niets aantrekken, maar diegene die daar na u zal tuinieren, zal u dat zéér kwalijk nemen.
zaterdag 28 mei 2011 - 21:59
Polplastron

Polplastron

Om onkruid te beperken mag er geen zand bovenop dat worteldoek komen! Anders heeft het helemaal geen zin: onkruid zal dan gewoon kiemen bovenop het worteldoek.
Bovendien is er een kans dat de wortels van de aanplant last krijgen van het worteldoek doordat ze belemmerd worden in hun groei.

Verder raad ik persoonlijk aan om geen worteldoek te gebruiken, maar een mulchlaag van compost of boomschors. Dat is veel natuurlijker en beter voor het bodemklimaat: beide houden verdamping tegen wat op arme zandgrond zeker een pluspunt is.

Overigens kan u ook uw kruiden wat dichter bij elkaar zetten: op die manier zullen ze vanzelf de bodem bedekken waardoor onkruid minder kans krijgt.

Groeten,

Pol
zondag 29 mei 2011 - 11:08
Sna

Sna

Bedankt iedereen voor de goeie raad.

Groetjes
maandag 13 juni 2011 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon