menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ratten in kippenren

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hey,

Gisteren een dikke brutale rat betrapt in onze kippenren. We hadden al een tijdje door dat ze er waren, want we hadden al gangen gevonden, maar nu zijn ze al zo brutaal geworden, dat ze er op klaarlichte dag ook rondsnuffelen naar lekkers.
We hebben al van die roze korrels gelegd in een lege compostbak waar ze ook een gang in hadden gegraven. Gisteren was daar ook aan gesnoept. De vraag is of dit voldoende al zijn.
Ik heb ook gelezen dat je het voer 's nachts uit de ren moet halen. We hebben onze kippen nog maar 2 weken, dus we hebben hier nog niet echt ervaring mee. Heeft er iemand nog bruikbare tips? Is er gevaar voor onze kippen? Ik denk niet dat ze al eieren leggen, maar zijn ratten geen eierdieven? Moeten we dan het hok dichtdoen 's nachts?
We zouden eventueel een kat kunnen aanschaffen als dat zou helpen. Maar gaat die kat ook jagen in het kippenhok?
't Is te hopen dat we die vieze beesten snel kunnen verjagen, hoewel ik vrees dat het nooit van lange duur zal zijn, want achter ons liggen velden met grachten enzo

Ben gewoon een beetje veel bezorgd over onze lieve, schattige kippetjes.

Groetjes
Karen
dinsdag 24 mei 2011 - 15:23
printemps

Printemps

Ik heb ook nog maar een paar maanden kippen (1 hen,1haan en 2 kuikentjes)
Ik geef hun graan in een schaal en als de kippen op stok zijn haal ik het eten binnen
Of ratten eieren roven weet ik niet maar ik geef gif van aveve met fruitsmaak en die zitten in een soort van zakjes,kwestie van dat de kips geen gifgraan zouden eten

mvg
dinsdag 24 mei 2011 - 15:45
Polplastron

Polplastron

Sinds ik onder het kippenhok terrastegels heb gelegd, heb ik geen last meer van ratten in de ren. Vroeger groeven ze zich immers aan de kant van de buren een gang onder de draad en kwamen zo meteen onder het hok weer naar boven. Zo konden ze vrij beschut naar binnen glippen en eten stelen.

Aan de overige zijden van de kippenren ligt een verhard tuinpad.

Ratten kunnen goed klimmen, maar dat heb ik ze hier nog niet zien doen nochtans is de draad rond de kippenren niet zo heel hoog.

Overigens zitten er hier nog wel ratten want af en toe zie ik er een heel snel van de ene kant van de tuin naar de andere lopen.

Groeten,

Pol
dinsdag 24 mei 2011 - 15:59
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk dat ze inderdaad een beetje te gemakkelijk de ren inkomen. Achteraan staat een houtwal tegen de draad en ik heb al gezien dat ze van daaronder komen. Misschien moeten we die maar weghalen om de ratten minder verstopplekjes te geven. Alleen jammer dat andere diertjes dan ook hun beschut plekje verliezen.
Ik vind rattenklemmen wel een beetje eng, maar dan moet mijn held in huis dat maar doen.
dinsdag 24 mei 2011 - 16:26
Matabish

Matabish

Het is nooit leuk om een bepaald diertje te doden omdat ze rondlopen op plaatsen waar ze niet gewenst zijn...
maar Eniavaswen, ratten zijn ècht wel héél schadelijk en idd. ze stelen kippeneieren!
Ze zijn daar ook heel handig in, ééntje neemt het ei en rolt zich op de rug, zo kan een andere haar, met het ei, bij de staart naar een rustig plaatsje sleuren.
Ze zijn uitermate slim!
Ik vind ze wel lief om te zien, maar 't zijn géén dieren om vriendjes mee te worden!
dinsdag 24 mei 2011 - 18:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik geloof ook wel dat er genoeg in de velden zitten om voor problemen te blijven zorgen. We gaan vanavond al het eten al eens binnenhalen en misschien het hok afsluiten als ze erin zitten. Zijn we zeker dat de ratten ze met rust laten.
Over de hygiëne maak ik met minder zorgen, vooral over de eitjes en het welzijn van ons kipjes.

Nog een fotootje van mijn 3 schatjes

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 24 mei 2011 - 19:35
Eniavaswen

Eniavaswen

De rotbeesten zijn intussen nog brutaler geworden. Deze morgen liep er ééntje gewoon over ons terras. Toen ze me hoorde ontsnapte ze snel door de spleten van de schutting naar het veldje naast ons. Daarna nog één betrapt aan het tuinhuis.
Het zal geen makkie worden om ze te verdrijven.
woensdag 25 mei 2011 - 08:47
Eniavaswen

Eniavaswen

Wat is dat een windbuks? Iets om mee te schieten ofzo? Hoe gaat dat in zijn werk?
donderdag 26 mei 2011 - 08:50
Eniavaswen

Eniavaswen

Mmm, ik ben precies niet zo gek op zo'n dingen. Da's zoiets als wat wij een loodjesgeweer noemen. Ik denk niet dat de combinatie met kleine kinderen een goed idee is.
Enfin, dan kom je weer in een ethische discussie terecht waarom het ene wel en het andere niet. Maar da's een andere zaak.
Vanuit praktische overwegingen, hoe pak je dat dan aan? Lig je op de loer tot ze zich laten zien? De meeste 'betrapte' ratten zijn heel snel weg als ze je opmerken, dus tegen dat je dan je wapens gepakt hebt, zijn ze al lang en breed verdwenen, toch?
donderdag 26 mei 2011 - 11:53
lo

Lo

Toch even opmerken dat ratten rovers zijn die kuikentjes stelen. De combinatie ratten + kuikens gaat echt niet samen.
maandag 30 mei 2011 - 00:39
lo

Lo

Ze kunnen ook vrij grote kuikens aan. Ook volwassen kwartels bijvoorbeeld. Ik heb het meegemaakt dat ze de vleugels van mijn eendenkuikens afbeten. Levend dus.
Als er kuikens geroofd worden denkt men wel eens aan eksters, kauwen, een marter, een vos... maar vaak zijn ratten de schuldigen. Woont u nabij een stort of in de buurt van een sloot of beek dan is de kans op ratten reëel.

Een loodjesgeweer of rattenslag is nog het beste vind ik. De beesten zijn op slag dood. Maar vaak zit er niets anders op dan rondom de kippenren vergif te plaatsen, onbereikbaar voor andere dieren. Het beste zijn gesloten zakjes. Je kunt die dan altijd recupereren. Hygiënisch ook. De ratten nemen ze mee naar hun nest en maken ze zelf open. Ik stop de zakjes in stukken smalle afvoerpijp van een 30 cm lang. Vogels en egels kunnen er dan niet aan.
maandag 30 mei 2011 - 00:54
Eniavaswen

Eniavaswen

Dit weekend is de eerste rat gesneuveld. We hebben ze gevonden in onze composthoop. We hebben wel nog een tweede rat gezien, maar die is veel schuwer dan deze.
De kippen zijn wel rustiger, dus ik denk dat ze alleszins al minder bezoek krijgen.
We zullen zien hoe het verder gaat, hé.
maandag 30 mei 2011 - 08:51
juulke

Juulke

ik heb ratten onder mijn composthoop en ze gaan eten bij mijn kippen, ik heb nu het nieuwe NATUREN verdelgmiddel gepobeerd en de korrels in de toegang en uitgang gelegd en ze zijn vannacht opgegeten.
Dus nu eventjes geduld en we zien misschien resultaat.
Dit naturen is een natuurlijk middel, niet schadelijk voor kat en hond en zou het verteringsstelsel van de rat vanbinnen doen blokkeren (opzwellen) denk ik en zo gat de rat kapot vanbinnen en sterven ze na een tijdje.

Als dit middel slaagt laat ik het weten op het forum.
woensdag 27 februari 2013 - 11:03
sirius

Sirius

Die ratten waarvan sprake zijn ondertussen al bijna 2 jaar dood.
woensdag 27 februari 2013 - 11:07
acrak13

Acrak13

hier ook ratten krijg ze niet dood ,willen geen vergif ,hebben graan genoeg

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 12 januari 2017 - 13:45
Roeli

Roeli

tsja, die beesten hebben ook honger.
donderdag 12 januari 2017 - 13:58
noeka

Noeka

wij zetten een rattenval , komt dat beestje erin dan valt het luikje dicht en mijn man rijd er
mee de polder in en laat de rat daar vrij ! daar zijn sloten genoeg !
vrijdag 13 januari 2017 - 18:57
Tuinprins

Tuinprins

Is net als een postduif: die weet de weg moeiteloos naar huis terug te vinden
zondag 15 januari 2017 - 17:55
noeka

Noeka

ook een 6 tal km verder ?
zondag 15 januari 2017 - 19:41
brmeij9

Brmeij9

Blij dat ik geen kippen heb
zondag 22 januari 2017 - 14:27
Johanpg

Johanpg

Ik heb zelf een voliere gehad eerder bij mijn ouders op de boerderij. In de koeienstal zaten ook wel eens ratten, die op een gegeven moment tunnels onder de schuur doorgroeven en zodoende als een ware mol in mijn voliere kwamen. 1 voor 1 werden de vogels opgesnoept. Uiteindelijk heb ik de voliere moeten voorzien van een betonvloer, om de toegang te blokkeren. Maar de Rattox korrels hebben ze uiteindelijk de das om gedaan. Erg vervelend als je er last van hebt.
zondag 26 februari 2017 - 09:32
greetcarli15

Greetcarli15

heb een Bushnell nachtcamera gezet. Jongens, wat een gedoe in mijn kippenren 's nachts!
Bruine of zwarte ratten, vogels, kippen, duiven etc. Had meer dan 2000 foto's, niet allemaal duidelijk natuurlijk. De ratten komen via de haag van de buren tot in het kippenhok. Grote tunnelgaten maken ze. Daar heb ik nu zakjes vergif in gestopt, gratis gekregen bij de groendienst van de gemeente. Afwachten of het helpt . Ook de buren klagen over ratten dus moet ik hen motiveren om ook in hun tuin het probleem aan te pakken. Zucht.... Ik overweeg de kippen weg te doen en een pergola te maken. Zaaalig niks doen.
vrijdag 24 november 2017 - 15:42
noeka

Noeka

WIJ ZETTEN NU VAN DIE SPECIALE GEKOCHTE BAKJES VOOR RATTEVERGIF (ZIT NIETS ANDERS OP ) WORDT EEN PLAAG
WEL WAT VERDER DAN DE KIPPENREN ZETTEN , anders kan het daar in blijven liggen en gaan de kippen er van dood
zondag 3 december 2017 - 21:57
linda verheulpen

Linda verheulpen

Van ratten vergif lopen de ratten nog enkele dagen rond voor ze sterven, een roofdier zoals de uil en andere...als ze de rat opeten of nemen het mee naar hun nest dan gaan al de vogeljongen en de uil ook sterven.
Heb 6 rattenvallen gezet en dagelijks vang ik ratten, zet de vallen tegen de muur en doe er eender welk voedsel in, beschuit, spekvet, ik leg genoeg in de val dan zitten er soms 3 ratten in 1 val.
De vallen staan twee, drie of vier meter uit elkaar. De teller staat hier nu op 31. De buren hebben paarden, kippen en koeien, ikzelf had enkele maanden geleden ook kippen die de kop afgebeten zijn. Heb nu alleen nog een volière, de ratten kwamen tot aan de volière. Als ik lees dat 1 koppel ratten tot 2000 ratten per jaar kweken dan moet er wel iets aan gedaan worden. Per val heb ik een kleine 19 euro betaald, je moet dagelijks controleren want het is een redelijk groot hok waar ze gewoon inkruipen en niet meer uit kunnen. Vorige week zat er een egel in en die laat je er gewoon weer uit.
zaterdag 14 november 2020 - 19:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon