menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin is aan opknapbeurt toe TIPS welkom

Ga naar meest recente reactie

Eefjah

Eefjah

Hallo !

Ik ben nieuw op het forum, maar kom hier wel eens vaker kijken. Ik zag al een aantal leuke tuinen. Wij kochten vorig jaar ons huis van een oude dame, de tuin is dus wel aan de wilde kant
Hier & daar hebben we al wat aanpassingen gedaan, maar er is nog véél werk !
Alle tips zijn dus welkom !
Als er iemand is die overweg kan met een tuinprogramma & een ontwerp wil maken, dat zou geweldig zijn

Dit is de tuin :

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 1 mei 2011 - 19:05
Eefjah

Eefjah

De bedoeling is dat er achteraan links een tuinhuis komt & daarlangs kippen. Die hele serie buxussen gaan eruit want het is een ramp als je moet grasmaaien !
En dan langs de zijkant die struiken uitdoen & grind leggen..
Het gebouwtje links zou afgebroken moeten worden dus dat wordt terras.

(Ik moet toegeven dat de tuin er nu een pak erger uitziet Tussen de kiezel is onkruid gaan groeien & tziet er echt niet meer uit)

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 1 mei 2011 - 19:10
Mandy

Mandy

Welkom op het forum.
Dat is een mooie maat tuin....daar kun je veel mee doen......
zondag 1 mei 2011 - 20:59
renate67

Renate67

Ik zou ook het gras in een flinke strook rond de buxusbollen weghalen en dan daar dan een grote variatie aan bodembedekkers planten.
ik zou er kiezen die uitbundig (lieft lang) bloeien en zorgen dat ze niet allemaal tegelijk bloeien:
bv kruipplox, engels raaigras, kruiptijm, lage geranium, lage campanula´s, kruipende hertshooi, steenanjers, vrouwenmantel.
Je hoeft geen wintergroene te kiezen want je buxusbollen geven de tuin in de winter al groen en structuur.
Je kan ook een stuk reserveren voor lage eenjarige zodat je dat elk jaar kan varieren. Als je van vergeetme nietjes houdt kun je daar zaad van uitstrooien (komende maanden) en dan heb je elk volgend jaar rond deze tijd een blauwe zee van bloemetjes.
In de herfst kun je er veel kleine voorjaarsbolletjes in zetten die geschikt zijn voor verwildering: sneeuwklokjes, botanische krokussen, blauwe druifjes, mini-irisjes, boshyacintjes, narcissen tete-a-tete, botanische tulpjes.

Behalve het eventuele stuk voor eenjarige kost het na de aanplant niet echt veel onderhoud meer.
Je zou er voor kunnen kiezen om een borderrol tussen border en gras te plaatsen.
Als je de mooie structuur van je tuin (buxesbollen) weghaalt en overal gras maakt.
Is het moeilijk om iets leuks van de tuin te maken.
Renate
maandag 2 mei 2011 - 09:22
Eefjah

Eefjah

Amai, de namen van de planten enz zal ik moeten googlen ! Ik ben echt een leek als het op tuinieren enz aankomt. Ik zie wel graag bloemen, dat kreeg ik mee van ons mama ! Helaas als ft werkende mama van een dochter van bijna 3 & eentje op komst, heb ik niet zoveel tijd om een schitterende tuin te onderhouden.. Tmoeten dus wat bloemen zijn die niet veel verzorging nodig hebben..

Met struiken wegdoen bedoel ik die (volgens mij zijn het) bessenstruiken tegen de draad ik vind het erg slordig uitzien. Lang de zijkant wou ik dan inderdaad bloemen zetten ofwel gewoon grind.. Het gras mag ook minder, maaien is veel werk als je geen zelftrekker hebt ! haha

Vandaag wel wat bezig geweest in de tuin, zie het resultaat.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 2 mei 2011 - 20:28
Mandy

Mandy

Dat knapt al een heel eind op......

Wanneer komt de nieuwe baby????

Voor kindjes is gras natuurlijk wel erg fijn.......
maandag 2 mei 2011 - 20:30
renate67

Renate67

plantjes opzoeken in google kan snel.
knippen, plakken in ander tabblad in google, zoeken, op afbeeldingend drukken en ziedaar de foto´s van de plant. als mooi is terug en tekst opzoeken voor meer informatie.
Eerder schreef je toch echt dat de buxessen eruit zouden gaan, maar gelukkig is dat de bedoeling niet.
vaste bodembedekkers kosten relatief weinig tijd, doordat bodem bedekt is krijgt onkruid weinig kans
Plekje voor schommel en zandbak inplannen?
Als kindjes buiten spelen is het moment (met een jong gezin) om tuin beetje bij te houden.
Renate
woensdag 4 mei 2011 - 03:04
Eefjah

Eefjah

De buxussen gaan er toch wel uit.. Een paar gaan er in potten voor op het "terras" & andere krijgen een nieuwe thuis.

Een schommel komt er inderdaad ook nog, waar hij komt te staan weten we nog niet. De zandbak is voorlopig een blauwe schelp waar ze nog genoeg plezier aan beleeft nu

De baby zal zich eind volgende maand aankondigen ! Tzijn de laatste loodjes dus

De bloemetjes zijn gister geplant, als ze uitkomen volgt de foto !

donderdag 5 mei 2011 - 11:17
Eefjah

Eefjah

Die drie struiken met die roze bloemen op, heeft er iemand een idee wat het zijn ? Ik heb er hier zo 6 staan & 1tje met paarse bloemen. Prachtig als ze in bloei staan, maar verschrikkelijk als ze uitgebloeid zijn ! Eerst dachten we dat het ook buxus was, maar ze waren zo kaal.. En in de lente kregen ze opeens prachtige bloemen
donderdag 5 mei 2011 - 11:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien rhododendron? Die zijn vaak paars en roze?

Welkom op het forum trouwens!
Tuinieren met kinderen is echt wel leuk. Ben ook jonge mama met 2 kleuters en een job, dus veel tijd blijft er niet over voor tuinieren. Maar in het weekend duiken we vaak met z'n allen de tuin in om te wieden of te zaaien en dat doen de kinderen wel graag. Of ze spelen naast me terwijl ik bezig ben.

Ik merk wel dat mijn kids veel meer hebben aan een leuk beplante tuin waar beestjes op af komen en waar ze zich kunnen 'verstoppen', dan aan een groot grasveld. Kinderen houden van avontuur.

Groetjes, Karen
vrijdag 6 mei 2011 - 11:51
Mandy

Mandy

Kunnen het soms azalea's zijn???? foto is een beetje te donker, kan het niet goed zien
vrijdag 6 mei 2011 - 21:34
Polplastron

Polplastron

Ik merk wel dat mijn kids veel meer hebben aan een leuk beplante tuin waar beestjes op af komen en waar ze zich kunnen 'verstoppen', dan aan een groot grasveld. Kinderen houden van avontuur.


Als vader van drie jonge kinderen kan ik dat alleen maar bevestigen. Hier staan een paar mooie beukenhagen waar ze graag tussendoor lopen en zich verstoppen. Een tuin met enkel gras biedt, naar mijn mening, veel minder uitdagingen. Door de hagen maak je het parcours waar ze langs kunnen lopen ineens veel groter.

Bloemetjes zijn een must want mijn dochter vindt niets leuker dan de bijtjes e.d. te observeren. De zonen zijn dan weer in de ban van onze kippen. Krielkippen nemen niet veel plaats in, leggen (afhankelijk van het ras) goed eieren en onderhouden zonder veel moeite een deel van de tuin waar je dus niet meer hoeft te maaien of te wieden! Een win-win-win-situatie dus!

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 15:59
renate67

Renate67

pas gezien in openluchtmuseum een levende wilgenwigwam.
Had er direct spijt van dat mijn inderen hier te groot voor zijn.
Uitvoering: circel van 2meter doorsnee, lange rechte verse wilgentakken in grond plaatsen op circel met opening voor "deur". Takken bovenaan bij elkaar binden.
Takken worden boompjes en hut wordt groen begroeid.
Dat is toch veel beter dan al die nylon en plastic tentjes die altijd kapot gaan.
Renate
maandag 9 mei 2011 - 02:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Prachtig hé, zo'n wigwam. In de tuinen van Hoegaarden hebben ze een stukje speeltuin daarmee ingericht, met tunneltjes om door te lopen. Echt prachtig.
maandag 9 mei 2011 - 08:41
renate67

Renate67

klinkt ook leuk, wat ik zag was echt een hut (waarschijnlijk iets haalbaarder in eigen tuin)
Renate
dinsdag 10 mei 2011 - 00:12
renate67

Renate67

Als kinderen vanaf jong in tuin opgroeien zijn beestjes niet "eng" maar leuk en interessant.
Ik vind kippengaas en mn purschuim echt een afknapper in een natuurlijke wigwam
Renate
dinsdag 10 mei 2011 - 00:42
renate67

Renate67

Maar de binnenkant dan??
Renate
woensdag 11 mei 2011 - 16:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon