menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KERSTBOMEN

Ga naar meest recente reactie

micheleQ

MicheleQ

beste forum,
Ik zou graag willen mijn blauwsparren met kluit overplanten in hydrokorrels in grote buitenpotten.Het gaat om nog kleine dennen van ongeveer 1meter hoog.
Kan iemand mij vertellen of dat aan te raden is?
Beste dank!!!
dinsdag 12 december 2006 - 13:08
semperfi

Semperfi

Wij hebben wel en boel ervaring met hydrocultuur, maar niet met Coniferen.
Moet gaan, moet te doen zijn. Steeds volledig en voorzichtig ontdoen van al de grond en organisch materiaal dat zou kunnen rotten en dan in de hydrokorrels met water zonder al te veel voeding.
Na enkele weken het " gouden " voedsel toevoegen en het zou moeten lukken.
Hou ons op de hoogte.
In elk geval een goed idee voor propere, verplaatsbare blauwspar in pot !!
Bob
vrijdag 15 december 2006 - 19:12
micheleQ

MicheleQ

Wij hebben wel en boel ervaring met hydrocultuur, maar niet met Coniferen.
Moet gaan, moet te doen zijn. Steeds volledig en voorzichtig ontdoen van al de grond en organisch materiaal dat zou kunnen rotten en dan in de hydrokorrels met water zonder al te veel voeding.
Na enkele weken het " gouden " voedsel toevoegen en het zou moeten lukken.
Hou ons op de hoogte.
In elk geval een goed idee voor propere, verplaatsbare blauwspar in pot !!
Bob


Beste bob,hartelijk dank voor je snelle tegenbericht!
Alleen even voor de duidelijkheid betekent het ''gouden'' voedsel dan de aanvulling van hydrokorrels?Wat moet de verhouding zijn van het water en hydrokorrels wat de eerste weken betreft?Kan ik de bomen buiten erin laten laten staan? of vereist het in een binnenplaatst te gebeuren?
Bij een plantencentrum(of het wel betrouwbaar is)in mijn buurt kreeg ik te horen dat ik mijn potbodem dus met scherven moet bedekken en daarop een laag van ongeveer 10 cm hydrokorrels moet doen en dan de boom met potgrond .Wat denk jij daarvan?
Bedankt!
Michele
zaterdag 16 december 2006 - 14:06
semperfi

Semperfi

Hoy Michele,
Sorry maar ik noem de Hydrovoeding zo, het zijn minuscule prachtig goudgele korrels, oplosbaar in water.
De juiste naam is Ionenwisselaar, twee eetlepels elke zes maand en per plant.
Dus ik zou in het begin twee koffielepels geven om de wortels niet te verbranden.
Er is echter denkelijk nog en probleem : als het vriest voor de wortels goed is de korrels zitten zou de plant spar kunnen kapotgaan - misschien - misschien ...
Om al te veel risico te vermijden zou ik er niet te veel geld in stoppen en voorlopig maar met enkele boompjes proberen.
Veel succes,
Bob
zondag 17 december 2006 - 14:07
semperfi

Semperfi

PS Wat betreft die scherven, en dan potaarde erover .... dan heb je geen hydrocultuur !!!
Mijn potten hydrocultuur zijn volledig gevuld met hydrokorrels ( je hebt die in verschillende maten ). Best is het de wortelkluit te vullen met kleine korrels en dan de rest opvullen met grote.
Die potten zijn dan thuis verwerkt in een plantenbak ( of is het plantebak) die ook gevuld is met grote korrels, dit om de potranden niet te zien.
De potjes zijn vorzien van een metertje die de standvan het water aangeeft. Bij potgrond zou deze geen zin hebben.
Gebruik nooit onzuivere zure Argex, wel veel goedkoper maar geen resultaten ( dit werd ons afgeraden )
Maar nog eens, eerst voorzichtig uittesten en geen fortuinen insteken, ik heb nooit coniferen in hydrocultuur gezien. Als het lukt moet het prachtig zijn.
Bob
zondag 17 december 2006 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon