menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teken

Ga naar meest recente reactie

Markie

Markie

De ongewoon snelle opkomst van teken wordt zo stilaan een nachtmerrie.
Een uurtje gaan wandelen in een kempisch bos levert al vlug een 10-tal teken op bij ons hondje (van 3kg!) en vaak ook enkele bij onszelf. En dan blijven we nog steenvast op de grote paden.
Over het verwijderen van teken en de mogelijke gevolgen van beten vindt je genoeg op het internet, maar echter niet veel over het bestrijden.
Hoe kunnen we nu onze tuin zo oninteressant mogelijk maken voor deze verschrikkelijke beesten?
donderdag 22 juni 2006 - 12:02
martine

Martine

ik weet niet of je ze echt kunt vermijden; feit is wel dat ze zich vaak in hogere grassen, en ongemaaide stukjes grond bevinden.
dus, ja , veel controleren, en op de juiste manier verwijderen; eergisteren , na gewerkt te hebben in bos, had ik ook eentje op mijn onderbeen, gelukkig nog heel klein: met een tekentangetjes helemaal verwijderen, al draaiend. liefst niet verdoven met ether of alcohol, want op dat moment zouden ze nog een vloeistof ( die zou besmet kunnen zijn ) inspuiten.
en verder opvolgen of de beet geen verdere tekens vertoont, kringetje rondom en anders naar de arts, om de ziekte van lyme te voorkomen.
Martine
donderdag 22 juni 2006 - 19:42
lisa

Lisa

verwijderen van teken lijkt me onmogelijk,wel geeft het ook tix free is in de apothek te krijgen zijn doekjes ,een doekje is genoeg voor armen en benen ,een fijn pincet doet ook zijn werking,nuttig is het ook om datum en tijd op te schrijven
lisa
vrijdag 23 juni 2006 - 09:09
nientje

Nientje

hallo, een week of 2terug had een van mijn honden ook teken, om een tangetje geweest bij dierenarts, gewoon verwijderd en druppels gekregen om tussen de vacht te doen, elke maand herhalen tot tekentijd voorbij is, eens ze een teek gehad hebben zijn ze er enorm vatbaar voor!!!
de slechtste struiken om in de tuin te hebben zijn rododendrons, als je die hebt staan zet er dan maar een draad rond!!!
nientje
vrijdag 23 juni 2006 - 10:14
Esem

Esem

Marieke
ik denk dat daar weinig tegen te beginnen is.
Door het vochtige weer komen deze diertjes nog talrijker voor.
Esem,
vrijdag 23 juni 2006 - 10:37
Mick

Mick

Ik lees hier dat het de tijd is voor teken!
In welke periode is het tekentijd?
vrijdag 21 juli 2006 - 14:39
Maxpowa

Maxpowa

verwijderen van teken lijkt me onmogelijk,wel geeft het ook tix free is in de apothek te krijgen zijn doekjes ,een doekje is genoeg voor armen en benen ,een fijn pincet doet ook zijn werking,nuttig is het ook om datum en tijd op te schrijven
lisa


Je kan ze verwijderen, er bestaan daar speciale tangetjes voor, ik heb dat ooit eens gekocht bij AS Adventure, niet goedkoop met 10 euro ofzo, maar we hadden het toen wel nodig (trekking in Canada, gevaar voor ziekte van Lyme)

en die doekjes bevatten doorgaans DEET, dan kun je evengoed een middel tegen muggen gebruiken, dat zal waarschijnlijk wel goedkoper uitkomen dan doekjes.

Mvg,
Steven
vrijdag 21 juli 2006 - 15:58
Markie

Markie

Dank voor de reacties.

De basisvraag was eigenlijk of er natuurlijke beplantingen zijn waar teken het niet zo op begrepen hebben, zoals bv. een noteboom tegen muggen.
Niemand die daar enige info over heeft?

woensdag 26 juli 2006 - 12:42
betula

Betula

hallo Markie
Wij hebben een paar eucalyptus bomen staan deze werken ook goed tegen muggen
en andere vliegende individuen, onze hond (met lange vacht-goed voor teken)
heeft hier geen last van.
Enkel na een wandeling vinden wij soms enkele teken.
Ook mieren zijn natuurlijke vijanden van de teek.Dus niet alle mierennesten wegdoen.
donderdag 27 juli 2006 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon