menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer zaaien jullie hoeveel en wat en voor de kas of buiten grond

Ga naar meest recente reactie

an

An

Lijkt me wel leuk om te weten wat iedereen zaait ,wanneer en hoeveel en is het voor in de kas te zetten of voor de volle grond of het nou groente, fruit en of planten en zo zijn ,leuk om te weten wie waar mee begint of het nou voor de kas is of voor in de tuin of moestuin en zo en leuk om foto's bij te plaatsen van de voorderingen,en waar ie ze zet kamer keuken etc.
heb deze topic hier geplaatst omdat het over groente, en bloemen en planten en zo gaat, en niet specifiek over alleen groente of bloemen of fruit of zo.
hoop op een hoop leuke reacties van jullie zaailingen en zo .

ik heb nog niks gezaaid ga straks beginnen met paprika te zaaien ,
blok paprika en punt paprika,en dan gaan ze opmijn vensterbank verder geen plaats.
gr an
dinsdag 1 februari 2011 - 12:36
annis

Annis

Dit lijkt me inderdaad leuk om te kijken wat iedereen zoal zaait en wanneer.
Vandaag heb ik 22 soorten Salvia's gezaaid een aantal had ik nog van vorigjaar dus maar even afwachten wat deze gaan doen.Op dit moment staan ze binnen verwarmt maar zogauw ze kiemen krijgen ze een kouder plekje in de iets verwarmde kas.
Cobaea en Rhodochiton had ik al vorige maand gezaaid en staan nu in de kas.

Groetjes Annis
dinsdag 1 februari 2011 - 14:38
an

An

hoi Annis ik hoop dat iedereen het leuk vind ,het leek mij ook erg leuk om te kijken wat idereen zaait,ik heb ook nog rhodochiton liggen volgens mij ,nog nooit gezaait heb hem nu twee jaar liggen,
je hebt aardig wat salvia's gezaait.
succes
gr an
dinsdag 1 februari 2011 - 15:35
FransNL

FransNL

Ik heb een dag of 11 geleden in kweekbakjes de paprika's gezaaid en die staan momenteel op een enkele na boven de grond. Tot eind deze maand is het verder pauze voor mij wat zaaien betreft en dan komen de tomaten aan de beurt. Tegen die tijd kan ik ook , als het weer een beetje meezit , de tuinbonen in de vollegrond zaaien gevolgd door het planten van sjalotten. Je ziet ... momenteel heb ik nog geen haast , de drukte in de tuin begint vanaf maart. Gelukkig maar want de winter heeft alweer veel te lang geduurd
dinsdag 1 februari 2011 - 19:42
linkin711

Linkin711

héhé, waar zal ik beginnen ??

Nee , ik heb reeds zo goed als al mijn zaden al gezaait ....

Ik licht bij , Zodat ze niet gaan rekken ...

Waarom zaai ik alles nu ??

Ik verkoop op de Kinderboerderij allerhande planten ...Vaste planten , een en twee-jarigen , kruiden , en enkele struikjes ...

Nu 30 April is er een grote plantenverkoop daar en om iets of wat deftig gerief te kunnen verkopen ,zaai ik dus nu al ...

MAW veel te veel soorten om op te noemen .....

dinsdag 1 februari 2011 - 20:58
Mandy

Mandy

Tot nu toe heb ik alleen nog maar pepers en paprika's gezaaid. Die zijn mooi opgekomen en over een week ga ik ze verplanten.......

Dan wacht ik tot maart om de tomaten te gaan zaaien......

Verder bekijk ik regelmatig zo'n 80 stuks gestekte pelargoniums ......

De knoflook staat nu zo'n 20 cm hoog, buiten, dat gaat goed......

Maar nu moet het snel een beetje warmer en droger worden want ik heb nog een heleboel te snoeien voordat de ergste drukte met het zaaien begint.....


.
woensdag 2 februari 2011 - 02:19
an

An

heb gisteren 10 blok paprika's gezaait en 10 punt paprika's ge zaait allemaal met zijn tweeen en de sterktste er van hou ik .wil 3 blok houden en 1 of 2 puntpaprika of zo houden de rest geef ik weg,aan iemand.
mij benieuwen.
gr an
donderdag 3 februari 2011 - 08:38
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb nog niet veel gezaaid. Enkel peterselie en kerstomaatjes binnen. Ben alleen nog niet zo bedreven in het opkweken van zaailingen. Ze kiemen meestal wel en groeien in het begin goed, maar dan gaat het vaak plots niet meer zo goed verder en dan krijg ik van die miezerige plantjes.
Ik doe waarschijnlijk wel ergens iets mis, maar 'k moet nog even uitzoeken wat.
Het kiemen gebeurd in huis in een afgedekt bakje. Als ze goed opgekomen zijn doe ik het dekseltje eraf. Ze staan wel licht, maar niet aan het venster, want ik heb geen vensterbank in de living. Ik hou ze vochtig.
Als ze 1 paar echte blaadjes hebben zet ik ze in andere potjes met potgrond en bij mooi weer gaan ze buiten in het zonnetje. Dan wacht ik tot ze een beetje groter zijn (maar da's meestal nog niet om over naar huis te schrijven) om ze uit te planten na de ijsheiligen. Jammer genoeg blijven ze meestal klein of gaan ze toch nog dood. Soms zien ze er wel iets beter uit, maar helemaal prachtig wordt het nooit echt. Oost-indische kers en zonnebloemen lukken meestal wel redelijk goed.
We blijven proberen hé. En intussen is er ook altijd nog het tuincentrum.

Groetjes, Karen
donderdag 3 februari 2011 - 11:28
an

An

ze staan bij mij op de vensterbank in de woon kamer en bover de verwarming en het gaat elk jaar super,
gr an
donderdag 3 februari 2011 - 14:21
an

An

ik heb dus alleen mijn paprika gezaait want met bloemen geven de meeste pas mrt /april aan,wil wel meer zaaien want dan bloeien ze teminste maar ben bang dat ik ook weer te vroeg zaai.

gr an
zaterdag 5 februari 2011 - 12:13
Sarah

Sarah

2 weken geleden wat sla soorten gezaaid, 1 week geleden paprika en passiflora.

Dit weekend, lathyrus en ipomoea zaaien, doe ik in turfpotjes, wc rolletjes zijn weggegooid

gr Sarah
zaterdag 5 februari 2011 - 12:43
condor86

Condor86

het voor mij de eerste keer dat ik ga zaaien petunia, akelei, cosmea en nog wat 1 jarig moet ik dat ook nu al zaaien in bak, bedankt.

gr evelyn
zaterdag 5 februari 2011 - 21:48
Mandy

Mandy

Cosmea etc die zaai ik nu nog niet, veel te vroeg.....
zondag 6 februari 2011 - 02:07
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

paprikatjes gezaaid.
Viooltjes, Geurerwten en de afrikaantjes
Staan binnen in kweekbakje. Het ziet er naar uit dat het dit jaar nog voller komt te staat

gr
zondag 6 februari 2011 - 14:59
verbena46

Verbena46

De erwten gaan deze week in de volle grond en ga peterselie zaaien(beide met opk.maan)
In de 2e helft van febr. spinasi en sla zaaien.

zondag 6 februari 2011 - 15:41
EllyC

EllyC

Hallo allemaal,

Vanmiddag lekker in de tuin gewerkt opgeruimd en wat struken gesnoeid. Ook heb ik de begonia's opnieuw geplant. Zijn er mensen die begonia's voortrekken in bakken en hanging baskets? Ik heb het nog nooit eerder gedaan. Ben ik te vroeg of te laat? Ze staan nu in de verwarmde kas.

Elly
zondag 6 februari 2011 - 17:40
marero

Marero

hallo alleman, ik heb al pepertjes gezaaid, die hebben nog maar 1 paar blaadjes dus nog effe wachten voor ik ze kan verspenen
daarna heb ik astrantia hadspen blood, de ruby wedding en witte campanula gezaaid buiten in bedekte potjes, en binnen heb ik nu al pennisetum ( een probeersel) allium his excellency, lantana camara, eenjarige blauwe ridderspoor, echinacea, 3 verschillende mirabilissen, crocosmia , hibiscus en pioen sword dance gezaaid
velen hiervan gaan waarschijnlijk niks worden want kheb al bijgeleerd met zaaien maar het kan nog veel beter, maar ik amuseer me ermee en wat wilt groeien is dankbaar aangenomen
nu staan de gevijlde zaadjes van de reukerwtjes te weken en die gaan morgen in de gespaarde wcrollekes met grond natuurlijk,
maandag 7 februari 2011 - 00:52
EllyC

EllyC

Dank je wel Lieke, ben reuze benieuwd of ze net zo mooi worden als vorig jaar, toen heb ik ze als prachtige planten gekocht.

Groetjes Elly
maandag 7 februari 2011 - 08:22
EllyC

EllyC

Nou, wie weet, prijs de dag niet voor het avond is!
Het is afwachten

Elly
maandag 7 februari 2011 - 08:50
an

An

ik heb vandaag ,4 soorten sla gezaaid,(seven wonders,klein duimpje,milan,en vier jaargetijden ) gewoon heb veel gegooglet en zag dat op het forum er wel meer binnen zaaiden dus gewoon om te proberen.
en ik heb winter vaste reuk erwten gezaaid,en dubbel rode stok roos .
dus mij benieuwen,
mijn paprika is nog niet boven komen piepen dus even af wachten.
gr an
woensdag 9 februari 2011 - 11:49
annis

Annis

Om in april op de plantjesmarkt van onze tuinclub wat planten te hebben. Heb ik ook al Ocimum (Basilicum) gezaaid. 9 soorten in totaal. Allemaal 6 jan. gezaaid en vanmorgen waren het de laatste die gekiemd zijn.
De Salvia's 22 soorten zijn er 16 soorten van gekiemd en deze staan ook al in de kas. Binnen gaan ze me te snel en worden dan veelste lang.
Ik zaai alles wat warmte behoefd voor in de verwarmde propagater en zet ze na kieming een dag op een onverwarmde kamer en gaan dan de kas in.

Groetjes Annis
woensdag 9 februari 2011 - 12:48
an

An

dat is toch binnens huis op zaaien ?
dank je wel alvast heb je een pbtje gestuurd,
gr an
woensdag 9 februari 2011 - 14:03
an

An

ik loop al te googelen super heb een mooie stuk bij mijn schutting waar ze tegen aan kunnen,en dat is een mooie hoogte toch. heoveel plantjes moet je hebben voor een beetje opbrengst en voor in de vriezer,
mag dan ook wel bij koken uit de tuin wat je er allemaal mee kan doen buiten alleen door mijn wok groenten.
heb ze namelijk alleen door mijn wok groenten en nog nooit gekocht.
ben er super blij mee.
gr an
woensdag 9 februari 2011 - 14:29
an

An

nee hoor hoef niet heel veel in te vriezen ik en mijn man zijn de enige die ze lekker vinden ik pluk ze er altijd uit zodat ik lekker veel heb op mijn bord.
hoe doe jij het na dat je ze op hebt gezaaitd in pot ,zet je ze dan in de volle grondt?
of hou je ze in pot? zo ja hoe groot moet de pot dan zijn,
en hoe maak je ze klaar. voor dat je gaat wokken en koken moet je ze nog af halen>
gr an
woensdag 9 februari 2011 - 14:42
ev121a

Ev121a


Ik ben in januarie thuis begonnen met de eerste sla , het waren wel sprieten
maar heb ze verspeent en boven op een slaapkamer gezet.
de eerst volgende keer als we naar de moestuin gaan ze mee ,het is te warm
boven.
De volgende sla fristina krulsla heb ik deze week gezaaid.
Ook heb ik de peulen en tuinbonen in een bak voorgezaaid en die gaan ook naar de kas.
In de kas heb ik ook het een en ander gezaaid b.v raapstelen.
, roculla sla,spinazie en slalotten.
woensdag 9 februari 2011 - 15:09
an

An

Oke dat was ik ook van plan , ben zo beniewd naar de oogst,straks.
dus net als sperciboontjes, koken en bereiden.
maar waarom dat suiker klontje?
jammie
gr an

woensdag 9 februari 2011 - 16:18
an

An

Oke dat wist ik niet (gebruik ook geen zout met koken alleen met vlees en soep en sommige dingen maar nooit met groente en aardappelen.)
zal ik even onthouden ga het ook proberen.
dank je wel,
gr an
woensdag 9 februari 2011 - 20:26
ev121a

Ev121a




Dit is de kas van 2010 wwar ik het meeste voorzaai
donderdag 10 februari 2011 - 13:56
an

An

Hoi Lieke heb ze binnen en gelijk 9 gezaait,mocht er iets niet op komen heb ik genoeg gezaait,
super bedankt,

heb verder nog lavendel gezaait,verbena,en latyrus,
en er komt al 1 blokpaprika op zag ik toestraks.
super.
gr an
donderdag 10 februari 2011 - 16:38
ev121a
vrijdag 11 februari 2011 - 13:48
an

An

dat ziet er goed uit Eva.
super kan je verlopig voort mee,
gr an
vrijdag 11 februari 2011 - 14:15
Mandy

Mandy

Dat is een mooie grote kas...... heerlijk, daar kun je veel in kwijt.......
vrijdag 11 februari 2011 - 16:05
Rita1960

Rita1960

Lees nu pas deze topic..

Lieke, de peulen Norli.. goede keus, heerlijke smaak, goede opbrengst, mooie peultjes maar.......ze worden hier in de moestuin wel zo'n 90 cm hoog..

groetjes,
Rita
vrijdag 11 februari 2011 - 18:49
Rita1960

Rita1960

@ Lieke,

knolbegonia's overhouden.. erg makkelijk.. net na de eerste nachtvorst alle groen afknippen.. knollen laten opdrogen en bewaren op een koele (liefst donkere) plaats. In maart/april oppotten op een warme plaats en dan heb je weer mooie bloemen in de zomer.




vrijdag 11 februari 2011 - 19:01
Rita1960

Rita1960

@ Lieke ,

daar waar de Norli's komen te staan is het meer zand- dan veengrond.. en ook nog op een vrij droge plaats..
ennuh.. ook ik heb mij de 1e keer verkeken op de hoogte na het lezen van de gebruiksaanwijzing... na het 1e jaar toch maar gaas van zo'n meter hoog gezet....

vrijdag 11 februari 2011 - 19:20
Rita1960

Rita1960

Lieke,

tegen manlief zeggen dat hij er met zijn "tengels"vanaf moet blijven

werkt hier ook

vrijdag 11 februari 2011 - 19:23
Rita1960

Rita1960

@ev...

mooie grote kas heb je...

vrijdag 11 februari 2011 - 19:24
Mandy

Mandy

Is het een Poly-tunnel?
vrijdag 11 februari 2011 - 19:28
an

An

Hoi Lieke ben ook benieuwd wat ze hier gaan doen zal wel zorgen dat dat ik iets van touw heb om ze niet om te laten vallen.

mijn paprika komt nu allemaal bijna op.dus dat gaat al mooi nu de rest.
en dan goed houden is een hele kunst.
gr an
vrijdag 11 februari 2011 - 20:23
marero

Marero

vandaag weer gezaaidinda's, echinacea double pink, lavendel, papaver allegro, agapanthus, basilicum, en nu zou ik nog blokpaprikas willen zaaien maar moeten die ondergestopt worden of bloot blijven liggen, wist het met de peperkes ook niet dus heb die elk de helft gedaan en weet natuurlijk niet dewelke opgekomen zijn
van de vorige zaaisels is al een en ander opgekomen en verpot
zover gaat alles goed
zaterdag 12 februari 2011 - 15:22
Mandy

Mandy

Bij paprika en pepers een heel dun laagje eroverheen aanbrengen......

Wat heb je al lekker veel gezaaid...... hoop dat alles mooi opkomt.....


zaterdag 12 februari 2011 - 15:46
Mandy

Mandy

Hoe zaai je eigenlijk pinda's???
zaterdag 12 februari 2011 - 15:46
marero

Marero

eerst 2 dagen laten weken en dan zaaien, bedekken met ongeveer 5 cm grond, vochtig maken, plastiek ofzo erover en warm zetten
zaterdag 12 februari 2011 - 16:56
Mandy

Mandy

En gaat het dan half mei naar buiten???

En komen er ook echt pinda's aan?????



zaterdag 12 februari 2011 - 17:42
an

An

Kan je ze dan ook eten (is het zo'n pel pinda uit een zak?)
gr an
zaterdag 12 februari 2011 - 18:00
an

An

Ja dat ze onder gronds groeien wist ik,maar zakken pel pinda's zijn toch ongebrand?
wil wel foto's zien dit jaar van die pinda's aan de plant als ze geoogst worden,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinda dit is leuk en informatief.

http://www.spreekbeurten.info/pinda.html

zo wat meer informatie over de pinda(plant)

gr an[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 12 februari 2011 - 18:39
Mandy

Mandy

Waar kun je ongebrande pinda's kopen?????
zaterdag 12 februari 2011 - 19:28
an

An

volgens mij zijn pel pinda's in de zak die je kan kopen bij de winkel ongebrand wand die rijg je ook voor de vogels zie stukje pinda slinger,
hieronder.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/30624-vogels-bijvoeren-in-winter-en-lente-voor-voldoende-energie.html
hier staat ook pinda ketting van ongebrande pinda's
gr an
zaterdag 12 februari 2011 - 20:04
Mandy

Mandy

Doppinda's zoals wij ze hier noemen zijn volgens mij gebrand.....

rauwe pinda's kun je toch niet eten??????

zaterdag 12 februari 2011 - 20:30
marero

Marero

heuh...nie te ingewikkeld maken héé, ik heb ergens gelezen dat ge de pindas die je voor de vogels koopt daarvoor kunt gebruiken en dat heb ik dus zo gedaan, hebben der een zak vol van staan voor al ons gasten buiten, en als er niks aankomt....tja...jammer...maar dan heb ik toch een mooi plantje gehad héé
zaterdag 12 februari 2011 - 21:53
Mandy

Mandy

Wilde je de opbrengst gebruiken voor de vogels of om zelf op te eten?????
zaterdag 12 februari 2011 - 22:06
marero

Marero

daar had ik zelfs nog niet over nagedacht maar nu ge het zegt, als het lukt zal ik er wel van proeven natuurlijk en de rest is voor mijn stamgasten hé, die zijn er verzot op, er gaan hier enkele emmers de deur uit per winter zenne om nog niet te spreken van de zakken los voeder en de emmers zaadbollen, tis hier alle dagen kermis soms met 20 tegelijk
zaterdag 12 februari 2011 - 23:40
an

An

dat zou wel leuk zijn maar pas op dat ie niet barst door de druk van binnen uit,
en zou het gewoon proberen met een pel pinda,
en anders een kenner raadplegen.
zondag 13 februari 2011 - 18:51
an

An

Lieke ik heb de peultjes (Norli) niet voor geweekt kan dat kwaad of moet je ze echt voorweken in water?
.want dat wist ik niet ik heb ze met zijn drieen gelijk in zaaigrondt gedaan,
en hoe en dan verder ze staan nu op de vensterbank in een zaaibak ,wanneer afharden en wanneer in de volle grondt?
gr an
zondag 13 februari 2011 - 19:04
EllyC

EllyC

Ik vraag me af of ik de begonia knollen die ik een week geleden heb geplant nu nat moet houden of dat ik af en toe de plantenspuit moet gebruiken.

Elly
zondag 13 februari 2011 - 21:09
renate67

Renate67

pelpinda´s die je koopt voor menselijke consumptie zijn gebrand en kan je dus niet zaaien. Pinda´s die je koopt als vofgelvoer zijn niet gebrand en zou je dus wel kunnen proberen te zaaien.
Renate
maandag 14 februari 2011 - 00:54
an

An

OKe mijne staan binnen zoals ik vertelde en er is er 1 op gekomen,
zal even wachten op de rest en dan maar naar buiten ,kan dat in eens van binnen naar buiten (want we krijgen weer vorst snachts) of overdag naar buiten en snachts binnen?
misschien hou ik het ook in pot maar waar ze zouden moeten komen heb ik een mooie rand waar ze net kunnen,
steen, grond, schutting en daar kunnen ze net mooi tegen de schutting aan groeien,
gr an (vraag misschien veel er over want ik heb nog nooit peultjes gezaait.)
maandag 14 februari 2011 - 09:28
an

An

oke, als ze boven komen piepen ga ik ze laten wennen aan de buiten lucht.
gr an
maandag 14 februari 2011 - 11:04
Sarah

Sarah

Elly,

Ik heb geen idee eigenlijk, misschien is er iemand anders die dit weet???


gr Sarah
maandag 14 februari 2011 - 13:19
an

An

maar ook niet te nat anders gaan ze rotten,

bij mij komen nu op bijna alle 4 soorten sla, paprika ,van de blok paprika nog niet alles 5 van de 10 dus moet even bij zaaien, 3 peultjes komen op en 4 stok rozen
en van de punt paprika alle 10 zijn opgekomen,mag tot zo ver niet klagen nu er nog mooie plantjes van maken,
dat is al weer een hele kunst op zich,
gr an
maandag 14 februari 2011 - 13:35
an

An

ja ben er erg blij mee ,nou het op kweken dat is ook een hele klus.
ga even googlen wat datura's zijn.
gedult is een schone zaak hahahahaha
maandag 14 februari 2011 - 16:17
an

An

Hoi Lieke heb even gegoogelt maar dat is zeker een mooie vooral die zalmkleurige,
gr an
maandag 14 februari 2011 - 16:19
ev121a

Ev121a


Ik heb vorige week peultjes en tuin bonen voor gezaaid in een platte bak
en de eerste peulen komen te voorschijn die ga ik naar de kas brengen.
Daar is het niet zo warm en gaan dan niet te snel.
De palen en gaas staan al klaar als de peulen ongeveer 10 cm hoog zijn
gaan ze naar de moestuin.
Hetzelfde met de tuin bonen die hebben we voorgezet voor 2 rijen
als ze goed zijn gaan ze in de diepvries .

De in januarie gezaaide sla staan al in de kas en in pot kunnen ze doorgroeien [bIk zaai sla iedere maand twee keer wel verschillende soorten dan heb ik heel de zomer sla.
De eerste spinazie heb ik in dec gezaaid en de tweede in januarie de eerste
kan bijna gegeten worden .
Het voordeel dat ik een plastic koepel dan ik heel het jaar voorzaaien en telen.]
maandag 14 februari 2011 - 17:03
an

An

hoi Eva, ik heb ze op de verwarming staan vensterbank, kunnen ze bij mij ook zo van binnen naar een plastic kasje (rits aan 1 kant stuk andere kan wel dicht ) of is dat te koud zijn 3 boven de grond komen kijken de rest nog niet.(peultjes)
gr an
maandag 14 februari 2011 - 17:29
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zo zien ze er bij mij uit,
(alleen lijkt het of ik ijsberg sla heb gezaait maar aan de andere kant staat het goed,)
verbena is nu ook opgekomen 1 soort reuk erwtjes de andere nog niet, lavendel ,peultjes 4 soorten sla stokrozen etc)
gr an
zondag 20 februari 2011 - 15:00
Mandy

Mandy

Wat zien je paprika's er mooi en stevig uit An

Peultjes links.... mooi en helemaal rechts,..... dat zijn de stokrozen?????te zien aan het blad?????



.
zondag 20 februari 2011 - 15:56
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Nejtes An,

Als je nu sla zaait wat doe je daar dan mee?

Groeten
Cedric
zondag 20 februari 2011 - 16:13
an

An

mijn sla wil ik in potten zetten in mijn plastic kas (een soort kast met etage's)dus niet helemaa op de grondt en dan maar hopen dat het pakt ik zie wel ik hoop dat ik daar wat vroeger sla mee kan oogsten en anders probeer ik het later nog een keer,helaas
zijn er van mijn blok paprika maar 5 op gekomen heb nog wat bij gezaait in die lege vakjes,

IK vindt zaaien op zich niet zo moeilijk ik vindt het moeilijker om ze groot te brengen en zo.(slierterige zaadjes die uitkomen zoals nu vind ik moeilijk ,en dan het opkweken
en dan vrucht of bloemen er aan krijgen vind ik moeilijker)

alles is op gekomen op die 5 blokpaprika en een soort siererwtjes de rest kwam allemaal op.
dus tot zo ver mag ik niet klagen
gr an
zondag 20 februari 2011 - 17:26
Mandy

Mandy

Wanneer ga je je paprikaatjes overplanten?
zondag 20 februari 2011 - 17:57
an

An

als er 1 of 2 echte blaadjes aan zitten.dan ga ik over potten eerst als ze groter zijn dan gaat de zaai deksel er af voor meer lucht en dan als ze dus die 1 of 2 blaadjes hebben dan gaan ze in een groter potje ongeveer de grote kwa potje die ze nu hebben misschien iets groter en als dat naar mijn smaak te klein wordt dan gaan ze naar nog grotere pot en dan wachten ze daarin tot 15 mei (eerst afharden) tot dat ze naar buiten mogen,naar hun vaste plek.
zo doe ik het altijd.
gr an
zondag 20 februari 2011 - 21:57
an

An

wanneer mogen die peultjes naar buiten heb een klein plastic kasje zie bij mijn perzik (onder fruit)
en moeten ze nog getopt worden of gewoon lekker laten groeien?
en wanneer mogen ze dan in de volle grond ivm vorst nu?
maandag 21 februari 2011 - 12:48
an

An

oke dan ga ik ze daar in zetten
dan je wel en dan eind febr in de volle grond.
gr an
maandag 21 februari 2011 - 14:08
ev121a

Ev121a

Ik zaai de peulen en tuinbonen begin feb en laat ze thuis opkomen en daarna
in de koude kas en daarna half maart in de grond buiten.
Eind mei begin juni gaan we ze eten.
de tuinbonen zijn ongeveer dezelfde tijd.
als de peulen de grond ingaan zaai ik de capucijners maar die laten we een
lange tijd staan voor ze helemaal uitgedroogd zijn en dan gebruiken we ze
als droogbonen in de winter.

An zo doe ik het al jaren en het gaat heel goed.

Maar wel afdekken met een net tegen de vogels anders heb je geen peulen
meer over.
maandag 21 februari 2011 - 19:05
Mandy

Mandy

Ik doe ook peulen voorzaaien in potjes en dan pas in de volle grond.....

De tuinbonen zet ik in 2en - een gedeelte in het najaar- dus dat geeft hele vroege tuinboontjes.... en dan nog een keer in februari en die komen er dan na.... lekker zo heb je 2 oogsten....... heerlijk..... werkt prima.........
maandag 21 februari 2011 - 19:08
an

An

oke moet ik even onthouden,ik hou ze deze week nog maar binnen ,i.v.m. de vorst en sneeuw die we krijgen ,en dan gaan ze dat kastje in die ik buiten heb staan,
goeie tips dank jullie wel.
gr an
maandag 21 februari 2011 - 23:13
an

An

Heb ze gisteren toch maar buiten gezet in mijn kastje (ze staan nog in de zaaikas met deksel er op dus lekker warm alleen heb ik gisteravond er nog even noppen folie rond om gelegd ,
omdat hier alles bevroren is,
met de ene rits die nog dicht gaat een stukje naar beneden.

nu is er gisteren een brand geweest in Amsterdam en dat is onze kant op gewaaid,
en er ging over het journaal dat alle eet gewassen even niet gegeten mogen worden zoals boeren kool (want ze weten niet wat voor chemische rotzooi naar beneden is gedwarrelt (gewaait ,of het slecht is voor de gezond heid)

maar nu een stomme vraag kan ik die van mij straks gewoon nog gebruiken en de peultjes er van eten of moet ik nieuwe zaaien en dat geld ook voor mijn sla die ik buiten heb gezet er in,
bij peultjes heb ik zo iets van ze hebben nog helemaal geen vrucht vorming dus dat kan geen kwaad maar die sla dan en ze zijn aardig afgedekt,
maar je weet ook niet wat er nog in de lucht zit,
zie dit bericht

http://www.webregio.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/1892992/amsterdamse-brand-veroorzaakt-gezondheidsklachten-in-zaanstreek-zaandam.aspx?utm_source=laatste%2Bnieuws%20dagelijks&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=nieuwsbrief

en ik woon in die zaanstreek
vandaar mijn vraag moet ik alles over nieuw zaaien ?
woensdag 23 februari 2011 - 12:14
an

An

ja ik heb alles af gedekt staan ,gister middag zo.(met de gaatjes open aan de boven kant)
http://img407.imageshack.us/img407/5788/22022011905.jpg
en gisteravond tegen 7 uur zo.
[afbeelding verwijderd niet-https]
hier zijn mijn foto's en ze staan nog zo met die noppen folie
je zal er toch ook door heen moeten lopen ,hond uit laten ,winkel,werk etc.(dat is dan ook slecht)

gr an[afbeelding verwijderd niet-https]
zo stonden ze gister middag (die eerste link werkte niet)
woensdag 23 februari 2011 - 12:42
an

An

k zet ze in potten en hou ze binnen tot ze 10a15cm zijn omdat de duiven die hier zitten ze heel lekker vinden en daar heb ik ze niet voor geplant.


hoi lieke
ditis een stukje tekst van jou,mijne zijn bijna 12 cm denk ik mogen ze al zonder dat zai bakje staan(de norli peultjes)
en wanneer kan ik ze in de volle grond plaatsen heb hier ook duiven en veel vogels.
en moet er dan nog iets beschermends over,weet niet of ik nog vlies doek heb wel noppen folie.
ze staan nog in die kast en met zijn drieeen in een potje,
donderdag 3 maart 2011 - 09:28
an

An

hee lieke moest even kijken wie je was met die nieuwe avatar,
oke moet ik ze nog in een apart potje zetten of gewoon wachten tot volgende week of zo.
wordt zo'n plant breed ivm de ruimte hoeveel ik er neer kan zetten,
heb ongeveer een meter of zo ter beschikking.
gr an
donderdag 3 maart 2011 - 15:01
an

An

hoeveel kan ik er op ruim 1 meter kwijt bijna anderhalve meter als ik er niks anders niks neer zet,
want heb geen flauw idee hoe breed ze per plant worden,
weet wel dat ze tussen de 50cm en 100 cm lang kunnen worden,

groetjes an

zijn toch croccussen als ik het goed zie.(van jou tuin)
donderdag 3 maart 2011 - 16:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Mijn geurerwten worden nu naar de serre overgeplaatst.

En morgen maar zonnebloemen zaaien!

Groeten
Cedric
donderdag 3 maart 2011 - 18:24
an

An

Hoi Lieke dan weet ik dat dan kan ik daar toch gauw 4 plantjes kwijt misschien wel 5
ja lekker dat alles weer gaat bloeien,

hoi cederic ben je daar niet te vroeg mee met zonnebloemen zaaien,
zoniet dan moet ik ook beginnen.

groetjes an
donderdag 3 maart 2011 - 19:20
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

An,

vorig jaar was dat ook ongeveer begin maart.
Maar nu gaan ze in het begin meteen koeler. Daar groeien ze dan.
En als ze vervolgens 5-10cm hoog zijn gaan ze naar de serre.

Groetjes
Cedric
donderdag 3 maart 2011 - 19:23
an

An

Oke ga ze ook dan zaaien en maar eens op schrijven want ik vergeet het steeds,
ik had vorig jaar ook gezaaid maar dat werd niks.
donderdag 3 maart 2011 - 21:48
jeroen234

Jeroen234

zo langzamerhand wordt het voor mij ook tijd om eens wat aan de volkstuin te gaan doen
alleen is het nog steeds zo erg koud buiten
op dit moment is het -4 buiten zal toch eens een thermometer kopen om te kijken wat de temp in de kas is

ben van plan om peultjes in de kas voor te zaaien in grote trays met 160 potjes
https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=809288

later gaan die dan naar buiten toe in dubbele rijen met gaas er tussen


hier wat foto's van me tuin van vorig jaar
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 8 maart 2011 - 07:38
jeroen234

Jeroen234

bedankt voor het welkom Lieke en ik zal zeker later nog eens wat foto's plaatsen
dinsdag 8 maart 2011 - 07:53
an

An

Hoi Jeroen ,welkom op het gezellige tuin forum,
ziet er al erg uitnodigend uit met die stoelen er voor ,
zijn aardig wat peulen die je gaat zaaien .
laat ons verder mee genieten met je foto's we zijn altijd heel erg nieuwsgierig.
groetjes an
dinsdag 8 maart 2011 - 08:35
jeroen234

Jeroen234

Dankje An

Ja ben dol op peultjes met wortels
En ik zet ze ook voor me moeder en me zusje met haar vriend en kindje
Dus aardig wat nodig maar op een oppervlakte van 200m2
Is het niet zoveel zet ook geen aardappelen of tomaten
Aangezien ik die dan verplicht tegen aardappel ziekte te spuiten en ik nog geen biologisch middel er voor heb gevonden

Je kan er heerlijk zitten bbqen
Binnen heb ik een grote bank staan en een tafel
Een houtkachel en een gasfornuis
dinsdag 8 maart 2011 - 10:43
an

An

Dat KLinkt goed Jeroen,
ik zaai dit jaar voor het eerst peultjes norli zoals je hierboven wel heb kunnen lezen maar een stuk of 5 plantjes heb niet meer ruimte 9en minschien wel minder ze moeten tegen een schutting waar 1 1/2 meter vrij is en terwijl ik dit schrijf denk ik ik kan er ook wel een Lathyrus tussen zetten.(misschien weet niet of dat een goed idee is mischien krijg ik wel reacties erop wel of niet goed,

mijn zus heeft ook zo'n huisje,het is net of je op vakantie bent alleen slapen kan niet,
maar die hebben ook een gasfornuis en tafel en bank er in staan en zo,en een wc zelfs want de meeste hebben dat niet.
en dan gaan ze daar regelmatig een dagje heen,

ik ga weer tomaten zetten (ik heb dus niet bespoten en ik had vorig jaar mijn hele oogst zo in de vuilnis bak kennen gooien )
maar ze stonden bij mij in weer en wind dit jaar wil ik iets van een afdakje maken ,
en anders toch maar ik kijken hoeduur dat spul hier in de buurt is (ik ga het in bakken doen dit jaar zodat ze elkaar niet zo gauw aan kunnen steken)
ik heb namelijk geen moestuin ik zette ze in mijn siertuin vorig jaar,aangezien ik nou mijn pioenboom er neer wil zetten en daarnaast is nog ruimte van bijna een meter zeg 0,75 ?????????????????
of mijn paprika's of mijn sering hortensia,
groetjes an
dinsdag 8 maart 2011 - 10:56
Mandy

Mandy

Dag Jeroen, welkom op het forum..

Even een vraag: waarom zou je tomaten en aardappelen verplicht moeten spuiten????


dinsdag 8 maart 2011 - 11:05
jeroen234

Jeroen234

Dag Mandy,

Dat is een eis van de volkstuin vereniging hier
Ze willen voorkomen dat als ik op 1,5 km van An zit dat haar planten de mijne aanstekenen dat het dan alle tuintjes rond gaat

Terwijl als ik aardappels zet het vroege worden en ze dus lang voor dat de ziekte opduikt uit de grond zijn
dinsdag 8 maart 2011 - 11:50
jeroen234

Jeroen234

An ,
Het is heel lastig het voorkomen probeer het blad van je planten zo droog mogelijk tehouden
Zet ze bv een heel stuk verder uitelkaar dan het pakje zaadjes aangeeft
Zodat de wind er goed tussen door kan om ze droog teblazen
dinsdag 8 maart 2011 - 12:10
an

An

ja kolpt ik had ze vorig jaar op een kluitje staan 6 op een meter en een op brengt super zoveel totdat die aard.ziekte toesloeg,
dus dit jaar in potten en een afdak als het regent.
dinsdag 8 maart 2011 - 12:37
Mandy

Mandy

Vreemd dat ze dat kunnen verplichten...
dinsdag 8 maart 2011 - 13:42
jeroen234

Jeroen234

Tja een woningbouw vereniging. Kan het ook
Alleen huur je nu geen huis maar grond
dinsdag 8 maart 2011 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon