menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos op oprit

Ga naar meest recente reactie

marcco

Marcco

Weet iemand hoe ik mos op een oprit in klinkers moet aanpakken.
Zijn er effectieve spuitmiddelen op de markt? Of andere milieuvriendelijkere oplossingen?
Ik gebruik liever geen hogedrukreiniger.
maandag 27 november 2006 - 18:05
hugo

Hugo

kookwater van uw patatjes erover kieperen, zeer efficient en altijd voorradig

groetjes
maandag 27 november 2006 - 18:14
Adrienne

Adrienne

hi,hi, da gaan ik ook doen
Mersi Hugo
maandag 27 november 2006 - 19:06
semperfi

Semperfi

Sorry, sorry, 't is echt niet milieuvriendelijk maar men verkoopt Javelpilletjes ( oplosbaar in water ), spotgoedkoop en een keer om de twee jaar gebruiken en de oprit blijft kraaknet.
Bob ( nie doodschieten hé ?! )
woensdag 29 november 2006 - 19:25
marcco

Marcco

Bedankt voor die javelpilletjes. Dat mag denk ik bij ons nog.
Weet jij iets van de verhouding? (Hoeveel pilletjes op hoeveel water?)

donderdag 30 november 2006 - 11:38
semperfi

Semperfi

Hoy,
Er staat op de verpakking 1 tablet voor 5 liter water, maar ik heb 1 tablet per liter water gedaan... 't is toch voor buiten.
Grutjes en veel succes,
Bob
donderdag 30 november 2006 - 16:14
groentjenancy

Groentjenancy

Zijn dat speciale pillekes voor het mos of is het voor iets anders bedoeld die javelpillekes(heb er nog nooit van gehoord),
We hebben hier een grote oprit+ parking en het is zo duur om die speciale producten voor ontmossen van klinkers.
woensdag 31 januari 2007 - 17:46
andre

Andre

Dit is bleekwater. Wordt ook gebruikt om bloempotten te ontsmetten

andre
woensdag 31 januari 2007 - 19:07
semperfi

Semperfi

'k Heb hier één van de potjes vast :
Javel Tabletten Bruisend. TWIDO / 200 stuks.
Gekocht voor een spotprijs bij een Aldi promotie.
En vermits ik regelmatig "Hamster" mag je - als het niet te ver is van Kapellen ( aan de Ned. grens ) een potje komen halen.
Veel succes,
Bob
woensdag 31 januari 2007 - 19:13
groentjenancy

Groentjenancy

Hey Semperfi,heel erg bedankt,maar het is toch een heel eind,toch bedankt.
vrijdag 2 februari 2007 - 10:35
robson1

Robson1

javel van de boerenbond van 16%of 18% in een druksproier doen en dan op een zonnige dag op de oprit spuiten mos verdroogd
zondag 4 februari 2007 - 19:21
Hugoke

Hugoke

hello
kan dat systeem ook gebruikt worden om het mos
van het afdak te spruiten en trekt dit geen katten aan?
groetjes hugo
maandag 5 februari 2007 - 07:47
andre

Andre

Ja dit kan ook voor het afdak gebruikt worden en javel trekt geen katten aan.

andre
maandag 5 februari 2007 - 13:11
Hugoke

Hugoke

bedankt andre voor de toelichting en een prettige dag
hugo
dinsdag 6 februari 2007 - 07:41
Linde33

Linde33

Zijn die Javelpillen ook bij de Nederlandse Boerenbond te koop?
Groetjes Linde.
dinsdag 6 februari 2007 - 09:02
andre

Andre

Linde 33

Normaal gezien wel. Maar waarom pillen gebruiken het kan ook aangekocht worden in vloeibaar javel

andre
dinsdag 6 februari 2007 - 09:18
Linde33

Linde33

Sorry maar ik had tot vandaag nog nooit van Javel gehoord.
Maar ik wil het graag uitproberen.
Linde.
dinsdag 6 februari 2007 - 15:30
Hugoke

Hugoke

hello linde 33
in nederland noemen jullie dat bleekwater en
javel is een merknaam
groetjes hugo
woensdag 7 februari 2007 - 07:15
Plantadvies

Plantadvies

Mos kan men ook bespuiten met azijn.
woensdag 7 februari 2007 - 10:44
semperfi

Semperfi

Howdy,
Javelpillen hebben als enorm voordeel dat men de concentratie naar willekeur kan opvoeren door de hoeveel heid pillen per liter te vergroten.
M.a.w. men kan het product actieven maken.

Voor diegenen die het in de chemiesector gaan zoeken : de echte naam voor Javel of Bleekwater is Natriumperchloride NaOCl.

Bob
woensdag 7 februari 2007 - 13:15
Linde33

Linde33

Weer wat bijgeleerd. Javel is een merknaam van chloor.
Linde.
woensdag 7 februari 2007 - 15:55
bunnygarden

Bunnygarden

Hmm......pas op met dat bleekwater in uw druksproeier ! Het tast uw spuitlans aan indien het uit koper bestaat !!
grtn
woensdag 14 februari 2007 - 19:36
gaian

Tekst aangepast

Gaian

hallo,

ik heb een tijdje geleden op tv iets gezien van zand om in te keren, maar dat zou ook de groei van mos en onkruid tussen de klinkers tegengaan (een aangezien wij ze afgespoten hebben met hogedrukreiniger moeten we sowieso opnieuw inkeren, maar ik probeer ook een andere oplossing te zoeken) .... het probleem is, ik weet niet meer hoe het noemt of wat dan ook. Ik ben er zelf ook nog naar op zoek.
Misschien dat er bij iemand toch een belletje gaat rinkelen of ...?

groetjes Gaian
vrijdag 13 april 2007 - 20:29
Frieke

Frieke

gaian,

Bedoel je misschien het produkt BIO POWER en voor in de vijver was het AQUA POWER.
Heb dit onlangs ook op de tv gezien.
Wou het ook uitproberen op onze klinkers, hebben nl van die ronde platte vlekken (soort mos) op de klinkers, na het afspuiten komen ze steeds terug, met onkruid verdelger niet weg te krijgen. is erg lelijk

groetjes Frieke
vrijdag 20 april 2007 - 05:54
gaian

Gaian

Dag Frieke,

bedankt voor het idee, maar dat was het helaas niet... het gaat echt over zand om in te keren. En hetgeen u bedoelt is een onkruidbestrijder geloof ik eh?

Wat ook nog goed zou zijn om het mos ed te verwijderen is Greenstop van Edialux (had ik ook op tv gezien, Groene vingers ofzo).

toch bedankt, misschien heb jij wat aan mijn tip...

groetjes Katia.
vrijdag 20 april 2007 - 06:10
hildavw

Hildavw

Die bleekwatertabletten kan je ook kopen in winkels waar ze benodigheden voor zwembaden verkopen.
Maar koop gerust een goedkoop bleekwater van een onbekend merk, bijv. in Aldi of Lidl.
Dat werkt evengoed.
Hilda
dinsdag 24 april 2007 - 00:36
semperfi

Semperfi

'k wik absoluut geen reklame maken hé, maar de lang besproken "Javelpillen" zijn vanaf de 18 de juli terug te vinden in aanbieding bij Aldi ....
Grutjes,
Bob
woensdag 11 juli 2007 - 23:00
minouke

Minouke

bleekt dit niet de gekleurde klinkers ?
donderdag 12 juli 2007 - 00:19
semperfi

Semperfi

Ik heb hier enkel grijze klinkers, maar ik denk dat javel geen invloed heeft op de kleur van beton ...
Bij twijfel even proberen op één ( losse ) steen.
Grutjes,
Bob
zaterdag 14 juli 2007 - 22:57
knokke

Knokke

gebruik al jaren javel en daardoor zijn mijn grijze klinkers wel bleker geworden. Mos daarentegen is maar tijdelijk verdroogd en daarom gebruik ik ook nog een 'mosdoder' voor opritten van Aveve.
Maar het eigenaardige dit jaar is, dat ik zowel op mijn oprit als onder mijn haag een soort 'plat' mos krijg dat geweldig en snel woekert en met de bovengenoemde produkten NIET te verdelgen is.
Kan iemand mij hiervoor raad geven ? [email protected]
zaterdag 21 juli 2007 - 09:20
jp

Jp

Ik vermoed dat het gaat om wieren of algengroei (zgn. groene aanslag). Ook daar zijn diverse produkten voor in de handel, meestal te gebruiken met de gieter, laten intrekken en later wegschrobben (ev. met de hogedrukreiniger, ook hiervoor zijn roterende borstels in de handel, zeker aan te raden bij grote oppervlakten). Hoe ongelijker het oppervlak (baksteen, klinkers, t.o.v. bv. gladde trottoirtegels) hoe hardnekkiger de aanslag is.
Veel succes !
zondag 22 juli 2007 - 12:04
knokke

Knokke

vermoed niet dat het om algen gaat daar ze niet alleen op de oprit voorkomen, maar ook op het zand onder mijn haag en aan de rand van mijn gazon. het zijn ongeveer 1cm grootte 'mossen' (platte) die zich aan elkaar hechten tot een vrij groot oppervlak en zich makkelijk verspreiden en zeer snel groeien.
Mosverdelger en 'Javel' helpen hiervoor niet.... Algendoder en schrobben op het zand lijkt mij ook niet de ideale oplossing.
zondag 22 juli 2007 - 18:23
hildavw

Hildavw

Misschien zijn het wel korstmossen ?
Probeer eens met zout.
maandag 23 juli 2007 - 22:10
knokke

Knokke

zou wel kunnen. het heeft zo de vorm van het hoedje van een eikel met kuiltje erin en later, stel ik nu vast, komt er een bloempje op.
ga het zout eens proberen.
bedankt voor tip
dinsdag 24 juli 2007 - 09:36
knokke

Knokke

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+PowerShot+A75&make=Canon]Canon PowerShot A75 at 2007-07-28
zaterdag 28 juli 2007 - 11:08
knokke

Knokke

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+PowerShot+A75&make=Canon]Canon PowerShot A75 at 2007-07-28
zaterdag 28 juli 2007 - 11:09
knokke

Knokke

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+PowerShot+A75&make=Canon]Canon PowerShot A75 at 2007-07-28
zaterdag 28 juli 2007 - 11:11
knokke

Knokke

Zoals U hierboven kan zien is dit het soort MOS? KORSTMOS?ALGEN? die GANS mijn tuin aan het overwoekeren zijn, zowel onder de haag op de grond, naast de gazon, in groententuin als op klinkers van oprit.
Oprit en onder de haag heb ik al bespoten met mosverdelger voor opritten van Aveve, maar dit helpt niet. Ook Javel is geen oplossing. HELP............Met de regen zie ik het dagelijks toenemen.
zaterdag 28 juli 2007 - 11:14
hildavw

Hildavw

Als eens geschuurd met een stalen borstel ? Gebruik eventueel een oplossing van water, zout en javel.
Als de passieve middelen niet helpen, zal je "actief" uit de hoek moeten komen !
Dus schuren en misschien ook krabben, goed voor je spieren

Hilda
zaterdag 28 juli 2007 - 13:39
knokke

Knokke

denk dat zout en javel ook niet goed is voor onder de haag en naast gazon en plantentuin ?
zaterdag 28 juli 2007 - 16:24
jp

Jp

Ik denk (op de foto) dat het gaat om levermossen.
Volgens de webstek www.appeltern.nl komen die voor op vochtige, beschaduwde plekken.
Zo mogelijk bestrijden met droge mulch tussen beplanting (genre boomschorssnippers, cacaodoppen,...).
Clear-up (Bayer) zou ook goede resultaten geven...
zaterdag 28 juli 2007 - 17:18
knokke

Knokke

heb eens gekeken naar 'clear-up' en schijnt, volgens de omschrijving, NIET te werken bij mossen

Clear-up® 360 is een niet-selectief systemisch herbicide voor de bestrijding van overblijvende grassen (als kweek), overblijvende tweezaadlobbige onkruiden en de meeste eenjarige onkruiden. Mossen worden niet bestreden. Het middel wordt door de bladeren opgenomen en naar de ondergrondse delen getransporteerd. Bij de bespuiting moet daarom een flink ontwikkelde onkruidbegroeiing van 10 – 15 cm hoogte aanwezig zijn. Het wordt na contact met de grond als regel snel geïnactiveerd en afgebroken.
zaterdag 28 juli 2007 - 17:56
jp

Jp

Mijn excuses, artikel (appeltern) slecht gelezen, Clear-up is inderdaad géén mosbestrijding, maar wordt in het artikel aangehaald om andere vegetatie te bestrijden.
zaterdag 28 juli 2007 - 21:53
hildavw

Hildavw

Als je bij het schuren zorgt dat je niet te veel water gebruikt, zodat het niet wegloopt, zal het geen schade aanbrengen.
Wij hebben ook al eens bleekwater gebruikt voor ons pad naar de voordeur en vlak daarnaast staan plantjes en die hebben er nog nooit onder geleden.
We gieten dat eerst uit met een langwerpige sproeikop op de gieter, zodat alles juist nat is en dan maar schuren !
maandag 30 juli 2007 - 12:18
Teddy

Teddy

Ik heb een tijd geleden een mengsel bleekwater en azijn gebruikt voor het verwijderen van mos op klinkers. De operatie was succesvol. Helaas ben ik de juiste verhouding van de twee komponenten vergeten. Weet iemand daar meer over

Dank u
dinsdag 24 februari 2009 - 11:15
Rita1960

Rita1960

Met dank van alle pieren/wormen en alle andere dieren die in de grond leven en nu dood zijn.
Chloor is net als azijn een killer..
Leve de schone tegels en klinkers.

Gebruik liever een hoge druk reiniger. of schuur de klinkers / tegels met scherp zand.

Rita
dinsdag 24 februari 2009 - 20:29
semperfi

Semperfi

Nog iets dat ik alle 3/4 jaar doe :
Hoge drukreiniger en dan dadelijk terug wit zand strooien en uitkeren. Kan een paar dagen duren vooraleer het zand volledig is ingedrongen !
De groeven tussen de stenen moeten vol zand zijn voor je er terug met aan auto overrijdt.
woensdag 25 februari 2009 - 18:54
Tahon

Tahon

Beste tuinliefhebber,
'javel' of chloor trekt wel degelijk katten aan! Vraag dit maar aan een dierenarts...
Wij krabben onze lange (toch wel 20 meter en 6 meter breed) oprit nog steeds met een oud aardappelmesje uit op handen en knieën en daarna vullen we het opnieuw op met wit zand! Monnikenwerk, maar het resultaat mag gezien worden...
woensdag 4 maart 2009 - 10:36
Martine1

Martine1

hallo allemaal,
Onlangs kwam het onderwerp ter sprake over het reinigen van de opritten met klinkers.
Met de hoge druk reiniger is volgens de buurman het slechtste wat je kunt doen (hij legt zelf opritten).
Klinkers zijn een samenvoegsel van cement, en wanneer je die met de hoge druk afspuit, dan verzanden ze en gaan stuk.
Beter is met de gewone tuinslang, maar dan verbruik je natuurlijk wel veel meer water.
Mijn man heeft vorige lente eens geprobeerd van met Javel te spuiten, maar dan is het beginnen regenen en ja dan is het effect ook weer verdwenen.

dinsdag 17 maart 2009 - 13:19
printemps

Printemps

@ Martine1

inderdaad

en de gekleurde bovenlaag wordt er niet mooier van

en emmer heet water met soda is nog het beste

mvg
lentean
dinsdag 17 maart 2009 - 18:20
aikibart

Aikibart

Voor wat het waard is, ik gebruik sinds 2 jaar een product van biomos (wee wee wee biomos punt en el). Is redelijk duur, maar je moet het gewoon vernevelen op je oprit (of muren of dak) en de dag daarna is de groene aanslag al zo goed als verdwenen.
dinsdag 19 april 2011 - 22:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon