menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schuifdeur kas vastgevroren

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Vanmorgen wilde ik in de kas, zit de deur vastgevroren!! Omdat er natuurlijk rubber strippen tussen zitten wilde ik niet met grof geweld de deur open zien te krijgen. Met warm water lijkt me ook geen oplossing want dat bevriest natuurlijk weer, maar wat nu te doen? Blijft er nu niets anders meer over dan te wachten tot het niet meer vriest? Dat gaat dan nog even duren!

Is er niet een of ander middeltje dat je erop kan smeren vóór het vriest om vastvriezen te voorkomen?

Heeft hier voor de rest niemand last van?

Groetjes Rialle
maandag 29 november 2010 - 11:17
LauraK

LauraK

Oei Rialle, dat is een vervelend probleem! De winter heeft wel vrij abrupt (en vroeg!)
zijn intrede gedaan, hè?! Waarschijnlijk kan je die rubberstrips hetzelfde behandelen
als de rubberstrips van autoportieren: invetten met rubbervet (autozaken verkopen
dat; ik weet niet of gewone of zuurvrije vaseline de rubbers niet aantast) of talkpoeder
gebruiken. Dat laatste is misschien niet zo'n goed idee, omdat het verdwijnt door
condensatievocht. Ik heb zelf geen kas, maar hopelijk krijg je ook tips van mensen
die er wel verstand van en ervaring mee hebben.

Groeten van Laura.
maandag 29 november 2010 - 11:27
Pieter

Pieter

Eventueel met een haardroger het ijs doen smelten? Wel enige afstand houden dat je de deur niet te bruusk opwarmt en zo het glas doet breken, dat zou nog slechter zijn dan een vastgevroren deur..
maandag 29 november 2010 - 11:49
FransNL

FransNL

Zuurvrije vaseline is voor dit doel wel bruikbaar maar om rubbers preventief te behandelen tegen vastvriezen kun je het beste siliconenspray gebruiken. Het is waterafstotend , makkelijk aan te brengen en voorkomt ook nog eens uitdroging . Bovendien trekt het in tegenstelling tot zuurvrije vaseline geen of in ieder geval praktisch geen vuil aan en is het onnodig de rubbers na de winter weer schoon te maken.
maandag 29 november 2010 - 12:46
FransNL

FransNL

Het spul is overal verkrijgbaar. Bij doe het zelf zaken , bij bouwmarkten zoals Gamma , bij Halfords enz.

Tip. Een keer of twee per jaar kom je het ook bij Aldi en Lidl tegen. Dat is natuurlijk het allergoedkoopste adres. Handig om dan wat extra te kopen en in voorraad te hebben voor bijv. dit soort toepassingen .
maandag 29 november 2010 - 13:00
Pieter

Pieter

Siliconenspray, dat is toch gewoon wat ze verkopen voor fietskettingen, sloten en scharnieren allerhande? Overal te koop
maandag 29 november 2010 - 13:20
FransNL

FransNL

Klopt Pieter.

Hier een omschrijving van siliconenspray die ik voor het gemak even van het www 'geplukt' heb.

Siliconenspray is een kleur- en reukloos beschermingsmiddel tegen roest, vuil en vocht, met goede smeereigenschappen

Toepassing
Siliconenspray is zeer geschikt als smeermiddel voor bewegende delen die in direct contact met vocht komen, zoals bowdenkabels, antennes, scharnieren enz. Silicon Spray is zeer geschikt als beschermingsmiddel tegen bevriezing van o.a. sloten, scharnieren en portier-rubbers. Siliconenspray is geschikt als conserveringsmiddel, doordat het vocht afstoot, van elektrische installaties en gebruiksvoorwerpen.
Siliconenspray is het optimale middel voor het in goede conditie houden van rubber, plastic en chroomdelen van uw sportuitrusting, fiets en bromfiets, motor, auto, vaartuig en skibindingen. Siliconenspray beschermt tegen vastkleven en maakt leren schoenen en laarzen waterdicht. Het is niet geschikt voor het waterdicht maken van kleding en textiel.
maandag 29 november 2010 - 13:28
annis

Annis

Rialle dat vastvriezen had ik ook maar niet zo heel erg en kon de schuifdeur nog makkelijk openen.
Dat van die siliconenspray is een idee deze heb ik nog staan en inderdaad van de Aldi. Dat ga ik dus zo dadelijk toch nog maar doen.
Wat doen jullie met sneeuw op het dak van de kas laten jullie deze liggen of verwijderen jullie de sneeuw,van een kant denk ik aan isolatie maar maakt het gelijk ook een stuk donkerder in de kas.

Annis
maandag 29 november 2010 - 14:40
rialle

Rialle

Wat is dit toch een geweldig (en) leerzaam forum! Ik leg mijn probleem hier voor, en met vereende krachten krijg ik binnen 4 uur een pasklare oplossing voor mijn probleem aangeleverd. Fantastisch toch??
Ik weet nu wat me te doen staat.
Ik ga dus morgen met de föhn alles ontdooien. Vervolgens goed droog maken en nogmaals föhnen. Dan siliconenspray er op, en laat ik die nu laatst idd bij de Aldi hebben gekocht onder het mom van " ïs altijd eens handig" ha ha! Ik wist alleen niet dat het ook geschikt is voor rubbers, ik had natuurlijk weer niet gelezen wat er opstond.

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de goede oplossingen.

Groetjes Rialle

ps ik vind het achteraf stom van mezelf dat ik hier geen rekening mee gehouden heb. Dat had ik me toch wel kunnen denken! Maar ja....teveel aan m'n hoofd denk ik.

maandag 29 november 2010 - 14:53
Pieter

Pieter

Let wel op voor teveel sneeuw op het dak van de serre. 15cm is niet erg, maar als het een halve meter zou zijn toch wel opletten en eventueel toch een deel eraf halen. Dat weegt nogal veel hoor.
maandag 29 november 2010 - 15:36
annis

Annis

Nu die van binnen is geisoleerd met noppenfolie lijkt het al een iglo maar met die sneeuw op het dak nog meer. Ik hou het in de gaten dat er niet teveel sneeuw op komt.

Annis
maandag 29 november 2010 - 17:11
Rockey

Rockey

hoi,

Mss een reactie aan de late kant maar zoals al eerder werd aangehaald, gewoon de rubber inspuiten met vloeibare silicone van bvb WD-40.
Bij de kassen die wij leveren zit het rubber in zakken en deze zijn ook reeds behandeld met silicone om vervriezen in de doos te vermijden (soms blijft een kas tijd buiten liggen alvorens een montage gebeurd). Deze silicone is na de montage grotendeels weg (door het behandelen).

Om de deur nu los te krijgen -> best een haardroger zoals gezegd.
Ofwel de truc van tante Kaat toepassen die ze gebruikt voor vastgevroren auto deuren. Gewoon er hard tegen duwen naar het slot toe, hierdoor zal het bevroren deel breken. Is natuurlijk theorie en ik zou toch voor de haardroger opteren.

succes
dinsdag 7 december 2010 - 15:02
FransNL

FransNL

Even een opmerking wat die WD-40 betreft. WD-40 is een prima product als smeermiddel en roestoplosser en het helpt corrosie voorkomen. WD-40 bevat echter geen siliconen . Voor de behandeling van rubbers kun je beter geen WD-40 gebruiken maar een echte siliconenspray .
dinsdag 7 december 2010 - 16:58
Rita1960

Rita1960

en die siliconenspray ( ook wel cockpitspray ) helpt ook voor de rubbers van de autodeuren....

donderdag 9 december 2010 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon