menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladzuiger op accu

Ga naar meest recente reactie

dekleinewitte

Dekleinewitte

weet er iemand of er bladzuigers bestaan die werken op een accu zoals een kantentrimmer?zo ja wie heeft er hier ervaring mee en wil mij wat info geven?alvast bedankt
dinsdag 26 oktober 2010 - 14:15
FransNL

FransNL



Ik ben er van overtuigd dat een bladzuiger die via een accu werkt niet verkrijgbaar zal zijn. De simpele reden is dat bladzuigers/blazers een hoop vermogen trekken. Een bladzuiger met een vermogen van 2500 watt is vrij normaal en dat is uit het lichtnet geen probleem . Bij 230 volt wordt dan bijna 11 ampere stroom afgenomen. Het wattage is het product van spanning en stroom dus in dit geval 2500 watt = 230 volt x (bijna) 11 ampere.

Zou je een bladzuiger naar tevredenheid op een accu willen laten werken dan zal ook die 'accubladzuiger' een vermogen van ongeveer 2500 watt moeten hebben. Aangenomen dat er een 12 volts accu gebruikt wordt dan zou deze daarvoor maar liefst 208 ampere moeten leveren. Wattage is immers het product van stroom en spanning of anders gezegd : P = U x I ofwel in dit geval 2500 watt = 12 volt x (bijna) 208 ampere.

Dit zijn enorme stromen die gedurende iets langere tijd alleen door een flinke accu geleverd kunnen worden. Neem je een flinke accu met capaciteit van 80AH zoals die bijvoorbeeld in mijn camper zit voor de stroomvoorziening (ik heb het dus niet over de startaccu) dan weegt die accu naar ik schat ruim 20 kilo . Deze accu zou via een dergelijke 'accubladzuiger' in ongeveer 23 minuten totaal leeg zijn. Als je ook nog eens weet dat je zo'n accu beter niet verder dan voor de helft mag ontladen voor je hem weer oplaadt ( i.v.m. zijn levensduur) dan hou je nog maar ongeveer 12 minuten werkingstijd over. Om 12 minuten met een 'accubladzuiger' te kunnen werken moet je dus in mijn voorbeeld 20 kg accu op je rug meenemen. Niet haalbaar dus . Dit is de reden dat deze dingen niet bestaan.

Als je om wat voor reden ook liever geen bladzuiger gebruikt die zijn voeding via een electriciteitssnoer krijgt dan is er toch een prima alternatief in de vorm van een bladzuiger die met een verbrandingsmotortje werkt.

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken .


woensdag 27 oktober 2010 - 06:32
dekleinewitte

Dekleinewitte

Volgens mij bestaan ze wel degelijk.kijk eens op onderstaande link.de eerste links boven

http://nl.ryobitools.eu/Catalogue/gazon-tuin-ryobi/Bladzuigers-hakselaars-bladblazers.htm
woensdag 27 oktober 2010 - 13:16
dekleinewitte

Dekleinewitte

zal dus toch maar overwegen om er eentje op 220V aan te kopen
bedankt voor de info
woensdag 27 oktober 2010 - 14:09
FransNL

FransNL



Een goede beslissing van je en een terechte opmerking van Birdwatcher. Het is een bladblazer(tje) en geen bladzuiger .Klik de link eens aan die ik hier beneden geplaatst heb. Daar staan wat technische gegevens. Let dan vooral eens op het laatste gedeelte er van.

Description/Details: Cordless Leaf Blower / Functions: blow / Blow Speed: 190 km/h / Noise Emission: 81.0 dB / Series: Ryobi One Plus / Weight: 2.4 kg / Running time: 10 minutes / 18V / Ergonomic / Charge time: 1 hour

Running time (bruikbare werkingstijd ) is slechts 10 minuten. Dat geldt natuurlijk bij een geheel nieuwe accu en iedere accu gaat na verloop van tijd achteruit waardoor je die 10 minuten al gauw nooit meer haalt. Daarna mag je weer een uur gaan laden (charge time 1 hour) om het blazertje weer eventjes tot leven te brengen . Buiten dat het alleen maar een blazertje is is mijn persoonlijke mening over dit ding ... een dure prul met een prijs vanaf (op deze site) 30 engelse ponden .

----> > http://www.idealo.co.uk/compare/1172404/ryobi-one-obl1801.html




woensdag 27 oktober 2010 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon