menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tabak plant als insecticide ervaringen

lanne

Lanne

Ik heb een echte tabakplant in de tuin en wil nu van de bladeren een insecticide maken - wie heeft daar ervaringen mee ?
tegen welke insecten is het effectief ?
Hoe gebruik je het juist?
Bladeren eerst drogen ?
of aftreksel maken met kokend water op verse of gedroogde bladeren ?
Hoeveel mag je gebruiken zonder schade aan de planten of de bodem ?
.... alle info is welkom
Hoe bewaar ik de overschot aan bladeren zonder dat ze schimmelen ?
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 21 september 2010 - 11:01
cetinel

Cetinel

ik heb ook op hetzelfde zitten denken.....
ik denk dat drogen wel kan,in dat geval kun je het gebruiken wanneer je wil(denk ik)
overigens heb ik(onrijp)zaad aan de plant,dat worden er volgend jaar dus meer
o ja: je papaverzaadjes zijn geoogst
dinsdag 21 september 2010 - 12:06
Pieter

Pieter

Zie maar dat ge niet zelf eerder doodvalt dan je insecten, je zou de eerste niet zijn.
Hetgeen je moet doen is de nicotine eruit halen, maar het gevaarlijke is juist dat deze nicotine (in geconcentreerde vorm dan nog) vlot door de huid wordt opgenomen.
dinsdag 21 september 2010 - 12:26
cee

Cee

Nicotine is inderdaad een smerig goedje,
Ik dacht dat de lethale dosis op 10 mg ligt, dus veel heb je er niet van nodig.

Dat is dan ook de reden waarom je spuugmisselijk wordt als je een beetje tabak zou durven opeten. Met een sigaret wordt de meeste nicotine verbrand en neem je slecht een mini klein beetje op via de longen.

Ik zou er niet direct zelf een insecticide van maken.
Misschien blijf je beter bij lavendel, boerenwormkruid en andere sterk geurende kruiden als insecten verdrijvers! of netelaftreksel tegen bladluizen, afrikaantjes tegen bepaalde ondergrondse aaltjes,...

Oogsten van de bladeren mag je continu doen, van onderen te beginnen en naarmate ze groter worden tot boven. De plant moet je het jaar nadien toch opnieuw zaaien. Best haal je van de meeste planten ook de top eraf om grotere bladeren te hebben en laat je er enkele staan om in zaad te schieten, om dan het jaar erop nog te kunnen zaaien.

Om de bladeren te bewaren moet je ze gewoon lang genoeg laten drogen, dan schimmelen ze niet meer.

PS: het is niet uit eigen ervaring maar m'n oude buren (90+) maken al 40 jaar elk jaar hun eigen tabak. alee, ze laten het snijden door een proffesionele tabaksnijder maar van de groei het oogsten, drogen en oproken doen ze zelf.
dinsdag 21 september 2010 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon