menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Actinidia arguta issai

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

De actinidia ofwel de kiwibes....... wie kan mij vertellen hoe het precies zit.....

Heb je daar vrouwelijke- EN mannelijke planten voor nodig?

dinsdag 7 september 2010 - 19:20
Rita1960

Rita1960

Hi Mandy,

Voor zover mijn geheugen nog goed werkt.. 1 mannelijke plant en 2 vrouwelijke..
en als het goed gaat.. plenty kiwibessen

groetjes,

Rita
dinsdag 7 september 2010 - 20:21
guy_fruit

Guy_fruit

'Issai' is zelfbestuivend en geeft zonder bestuiver kleine bessen. Met bestuiver erbij geeft Issai iets grotere bessen.

Van de andere rassen moet je (zoals Rita schrijft) bij 2 tot 6 vrouwelijke planten zeker 1 mannelijke kiwibes bij planten.
http://fruitabc.blogspot.com/2009/09/kiwibessen-met-vitaminerijke-bessen.html
Guy
dinsdag 7 september 2010 - 21:18
Mandy

Mandy

Dus als ik 2 vrouwelijke planten zou hebben horen er wel degelijk witte bloempjes aan te komen en wat bessen???
dinsdag 7 september 2010 - 23:49
guy_fruit

Guy_fruit

De kiwibes 'Issai' (= tweeslachtig: mannelijk en vrouwelijk tegelijk) kan je inderdaad alleen planten en dan krijg je veel, maar kleine bessen.

Indien je andere vrouwelijke rassen plant dan moet je nog een mannelijke plant erbij planten. Die andere rassen geven grotere bessen.

Guy
woensdag 8 september 2010 - 08:14
Mandy

Mandy

Ik had nl 2 vrouwelijke kiwibessen gekregen in april , 60 cm hoog- mooi blad- zag er gezond uit- hebben tegen een zuidelijke muur gestaan, hebben helaas geen bloemetjes gekregen en geen besjes...... .......

ze zijn wel een 300 cm groot geworden......
woensdag 8 september 2010 - 08:50
Lino

Lino

Ja groeien doen ze snel he!
Heb je ze niet getopt? Ik bedoel de top uitgeknipt om zijscheuten te stimuleren?


Als je de soort niet kent, zet je er best een mannelijke plant bij (oeps... ik zie in de titel dat het Issai is), maar bloempjes moet ze krijgen met of zonder mannetje. Alleen niet persé het eerste jaar.

Ik heb ook dit jaar (mei) 4 kiwibesplanten gezet: 3 vrouwelijke (allemaal verschillende: Kens red, Jumbo en nog een) en 1 mannelijke.
Hebben ook nog niet gebloeid. Zijn nog te jong denk ik.

Lino
woensdag 8 september 2010 - 13:20
Mandy

Mandy

Zou ik nu nog kunnen toppen? BV terug naar een meter????

Ik dacht echt dat ze het eerste jaar al zouden bloeien en vrucht zouden geven
woensdag 8 september 2010 - 19:53
Mandy

Mandy

Nog een vraagje....

Kunnen ze in de winter buiten blijven staan?

Ze staan in een grote pot.....

woensdag 8 september 2010 - 19:54
Lino

Lino

Bij mij staan ze in volle grond. Ik ga er in de winter stro rond leggen.
In pot zou ik de pot zelf goed inpakken.
Als de plant bevriest, maar de wortel niet, dan schiet hij terug in het voorjaar heb ik gelezen.

Inkorten mag in de zomer, dus nu nog net, denk ik. (?) (ik ben wel nog maar een leerling kiwibesplantenhoudster, dus geen kenner!)
Als het mijn plant was zou ik het doen.
Al zal de vorst zelf misschien wel beslissen hoe ver hij gaat invriezen en dan kan je het dode stuk nog afknippen.

donderdag 9 september 2010 - 08:02
guy_fruit

Guy_fruit

Mandy,
De pot kan je buiten laten staan. Bij strenge vorst (lager dan -5°C.) kan je best de pot wat beschermen het bevriezen. De takken vriezen niet stuk.
Vooral bij het uitlopen van de knoppen in het voorjaar is het gevaar op bevriezen van de jonge scheuten erg groot.

Nu nog intoppen is wat laat. Kan je beter vanaf juni tot juli doen.
De wintersnoei doet men in januari, maar voor jouw jonge plant is snoei niet echt nodig.

'Issai' bloeit meestal heel snel al en geeft dan ook vruchten.
Indien er bij jou een Issai bij is, dan zou je volgend jaar bloemen en vruchten moeten krijgen.
De andere kiwibesrassen bloeien meestal vanaf het derde jaar.
Bij zaailingen van kiwibessen kan het 8 tot 10 jaar duren voor je bloemen krijgt.

Guy
donderdag 9 september 2010 - 21:06
Mandy

Mandy

Veel dank voor alle advies.

Dus als ik de planten volgend jaar in juni ga inkorten op welke hoogte is dat het beste en houd ik die hoogte min of meer elk jaar dan vervolgens aan?
donderdag 9 september 2010 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon