menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BAMBOE

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Hallo, een vraagje aub.
de bamboestengels van mijn buurman komen met grote snelheid mijn tuin binnengewoekerd. Daar ligt ook mijn (kunststof) mazouttank. Hoe kan ik vermijden dat die wortels uiteindelijk door de mazouttank boren ?
Alvast bedankt,
lyne
dinsdag 27 juli 2010 - 14:51
Matabish

Matabish

Hallo Lyne,

Hartelijk welkom op ons interessante en leerrijke tuinadviesforum!

Je buurman is verplicht om zijn bamboe binnen de perken te houden!!
Het is niet normaal dat die jouw tuin binnen kan komen.
De buurman moet zorgen dat er rond zijn bamboe, een ondoordringbaar scherm in de grond zit zodat de wortels in toom gehouden worden!
In geval zijn plant door jou mazouttank zou dringen zou dat enorme schade veroorzaken en is uw buurman daarvoor verantwoordelijk en dus ook voor de enorme kosten!
Beter van het niet zover te laten komen en je buurman eens aan te spreken over zijn woekerende bamboe.

Zomergroetjes,
Matabish.
dinsdag 27 juli 2010 - 15:17
lyne

Lyne

Dank jullie voor het hartelijk welkom, en ook voor de goede raad.
Ik hou ook heel veel van de natuur, tuinieren en van dieren, zo, ik zal zeker regelmatig het tuinforum bekijken.
Wat de foto's betreft, zal ik nog eens moeten uitzoeken hoe ik zoiets moet doen.
Groetjes,
Lyne
woensdag 28 juli 2010 - 10:34
Stefan70

Stefan70

Beste Lyne,ook namens mij van harte welkom.
Wat betreft de bamboe denk ik dat er geen echt duidelijke wetgeving bestaat ,tenzij je er de wetgever op attent kan maken dat het hier eigenlijk om een haag gaat ,zoals bijvoorbeeld een draad met aan weerszijden klimop wordt door de wetgever als haag beschouwd en dient bijgevolg op minstens een halve meter van de scheidingslijn geplaatst te worden.

Groetjes
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 11:12
Matabish

Matabish

Het is niet de afstand die hier telt hoor Stefan, Bamboe groeit recht omhoog en zal dus op die manier niet erg storen!
Maar het zijn de ondergrondse uitlopers die dwars dóór alles heengroeien die niet toelaatbaar zijn.
Ofwel moet die buur een niet woekerende bamboe zetten, ofwel moet hij het woekeren beletten, vooral tot bij de buren!!!
Als zijn bamboe doorheen de mazouttank groeit en de hele buurt wordt voor jàren vergiftigd zal die buur alle kosten van het afgraven en vervangen van de vergiftigde grond en planten mogen betalen!
Dat zal hij zeker minder leuk vinden dan van nu een scherm in de grond te plaatsen dat de wortels onder controle houdt.
Woekerende bamboes worden normaal in een kuip of metselbak ingegraven.
Op lekkende mazoutketels zijn er wèl hele strenge wetten.

Warme groetjes,
Matabish.
woensdag 28 juli 2010 - 12:26
Stefan70

Stefan70

Beste Matabish,

Dat is nu net waar ik een beetje aan twijfel .Ik ben helemaal niet zeker dat de buurman hiervoor verantwoordelijk kan worden gesteld .Zeker als na verloop van tijd het nog moeilijk te bewijzen valt in welke tuin de bamboe begonnen is.
Het is voorlopig het beste dat ze de raad van Marianne opvolgt denk ik .

warme groetjes terug,
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 21:42
Rockey

Rockey

Is het niet zo dat een mazouttank op een betonnen ondergrond moet worden gezet en er rond een 'muur' (toch 2 bakstenen hoog) moet staan?
Indien dit het geval is, dan kan die bamboe er toch niet door? Of groeit bamboe door beton heen?
Maar ik zou ikzelf zou ook even bij de buurman aankloppen, zoals al gezegd, bamboe moet je in speciale 'bakken' planten. (al is het maar om je eigen tuin te beschermen)

succes
woensdag 28 juli 2010 - 22:36
Matabish

Matabish

Dat is idd. zo voor nieuwe tanks, maar de tanks van vroeger, die ingegraven waren mogen blijven zoals ze zijn, mits jaarlijkse controle!
woensdag 28 juli 2010 - 22:50
Stefan70

Stefan70

Bamboe groeit inderdaad door beton heen .

Groetjes
Stefan
donderdag 29 juli 2010 - 19:25
Matabish

Matabish

Bamboe groeit zowat door àlles!
Tijdens de tweede wereldoorlog in de Stille Zuidzee, kapten de japanners bamboevelden schuin af en bonden daar krijgsgevangenen boven vast.
Op enkele dagen groeide die bamboe dwars door hun lichamen heen!!
Van martelpraktijken gesproken!

Frisse groetjes,
Matabish.
donderdag 29 juli 2010 - 21:31
jamssen

Jamssen

abah, wat een eng idee.
Ik hoop dat die van mij niet zo snel groeit.

groetjes mlouise
donderdag 29 juli 2010 - 21:56
Stefan70

Stefan70

Matabish ,ik denk dat jij een heel duister kantje hebt(hihi) !
Nu moeten jullie bamboe ook weer niet met alle zonden Israels overladen hoor!
Deze prachtige plant is eetbaar ( de meeste phyllostachys scheuten).Men maakt er geneesmiddelen van,boten ,gebouwen,meubels,schoeisel,werktuigen ,keukengerei en nog vele andere dingen! Je moet hem wel onder controle houden in de tuin(rhizoombegrenzer).

Groetjes
Stefan
vrijdag 30 juli 2010 - 00:11
Matabish

Matabish

Ik wil die plant echt niet in een 'duister' licht zetten hoor!
Maar we hadden het over de 'doordringendheid' ervan hé?
Persoonlijk vind ik hem verre van mooi, maar ik lust wel 'bamboehartjes' (?) of 'Coeur de bambou'.
'k Zou niet weten hoe men dat in 't nederlands noemt, bamboemerg???
En nu ga ik terug 'house-sitten', want Voyou en Siam moeten nog eens gaan plassen vóór ze slapen gaan, tot morgen dus...

Slaperige groetjes,
Matabish.
vrijdag 30 juli 2010 - 00:38
Adrienne

Adrienne

Misschien eens even deze topic lezen, je zal zien dat de plant echt overal door gaat
indien hij niet wordt opgesloten.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=3726&hl=sylvain

Ik heb 2 jaar geleden een lek in mijn tank gehad en geloof me een sanering kost verschrikkelijk veel.
Het gaat dan misschien wel via verzekering maar dan nog heb je enorm veel verlies aan planten alleen al, want letterlijk alles moet er uit !!!!
maandag 30 augustus 2010 - 01:14
Matabish

Matabish

Juste Batdah!! 'k Kon er echt niet meer op komen! Bedankt!!
maandag 30 augustus 2010 - 01:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon