menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op de Lange ereprijs

Ga naar meest recente reactie

Marianna1

Marianna1

Mijn Lange ereprijs staat prachtig in bloei. Tot mijn grote schrik zie ik vandaag dat de bladeren helemaal beschimmelt zijn. Is dit nu meeldauw of iets anders? En wat doe ik hier nu tegen?
zaterdag 17 juli 2010 - 22:18
minouke

Minouke

Ereprijs of Veronica hebben gauw meeldauw.
Dit moment van de zomer komt meeldauw meer voor in de tuin dan bv in de lente of vroege zomer.
De planten op een luchtige plaats zetten, niet op een hete of ingesloten plek... zou kunnen helpen.
Hier hebben ze het dit jaar ook, soms afhankelijk van jaar tot jaar.

Sommige Monarda's en Phloxen hebben dit ook en ik zet ze dan op de 2de rij met lagere planten vooraan.
Die verbergen dan de aangetaste delen.

Je zou kunnen preventief spuiten, maar dan blijft je wel bezig met al dat spuiten.
Altijd maar opnieuw... niet gezond
zaterdag 17 juli 2010 - 23:27
minouke

Minouke

tuurlijk maar dan mis je ook wel een paar die toch de moeite waard zijn zoals mijn Monarda Prairienacht heel gevoelig voor meeldauw maar met een geur van jewelste.
Ik zou ze terug kopen moest ze afsterven.

Trouwens het zijn onderaan geen mooie planten om op de voorste rij te staan, de stengels met het blad is niet echt van dat.
In de border staan ze dus zoal mooier met andere lage planten vooraan.

Marianna ik vermoed dat jouw ereprijs een Veronica Longifolia is.
zondag 18 juli 2010 - 07:00
Marianna1

Marianna1

Hoi Miniouke,

Het is inderdaad de Veronica Longfolia. Ze staan wel op de achterste rij maar in combinatie met de Phuopsis Stylosa. Die groeit er doorheen. Tevens staan ze naast een hortensia. Ik vind het wel jammer, want het is wel ontsierend. Ik ben ook geen voorstander van spuiten. En verplaatsen kan nu al helemaal niet. Maar bedankt voor de reactie.
zondag 18 juli 2010 - 11:15
Feniks

Feniks

Ik heb dit jaar hetzelfde probleem met mijn veronica. Ik ben van plan hem er helemaal uit te trekken, maar moet ik dan nog iets speciaal met de grond/aarde doen, vooraleer ik iets nieuw plant? De omringende planten hebben er blijkbaar geen last van (en er staat Monarda (beauty of cobham) naast, zonder meeldauw totnogtoe!)
maandag 20 juni 2011 - 11:37
Fiona

Fiona

Dat heb ik nu dus ook op mijn Veronica Longfolia, al voordat ze de grond in ging
Is er nu geen huis tuin en keukenmiddeltje wat hiertegen werkt, net als voor luis? Brandnetelgier? Iemand een idee?
woensdag 23 april 2014 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon