menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Rockey

Rockey

Hoi,

Weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag maar zit met het volgende:
Ik heb laatste tijd meer en meer last van bladluizen zowel op mijn aarbei planten, peperplanten (iets minder), tomatenplanten (ook iets minder) en paprika plant (veel)
Nu vraag ik me af hoe dit komt en vooral hoe best te bestrijden.
Ik heb gehoord dat het komt doordat de bodem te vochtig is (is goeie kweekbodem voor luizen), kan dit?
En wat met bestrijding, ik wil zoveel mogelijk producten vermijden want sommige planten hebben al vruchten (of kan dit geen kwaad?)
Bij hier en daar paar doe ik ze met de hand uit (of uitspuiten met de plantenspuit) maar wat bij grote hoeveelheid.

Alvast bedankt voor de tips
woensdag 23 juni 2010 - 20:37
Mandy

Mandy

Lieveheersbeestjes erop zetten en in notime zijn alle planten helemaal schoon
woensdag 23 juni 2010 - 22:40
cee

Cee

Indien je geen lieveheersbeestjes bij de hand hebt,Kan je ook een ongegist aftreksel van brandnetels maken. (een dagje laten trekken)
Dat aftreksel in een vernevelaar, en s'avonds op alle bladeren van de planten die last hebben spuiten. Het kiezelzuur van de netels wordt door de bladeren opgenomen en versterkt de weerstand van de plant tegen de bladluizen. Vooral niet langer dan 1 dag laten trekken anders bekom je gier die je enkel aan de plantvoet als bemesting (stikstof) kan toevoegen.

En zoals gevraagd 100% biologisch
donderdag 24 juni 2010 - 08:55
Pieter

Pieter

Bevatten brandnetels kiezelzuur? Dat is nieuw voor mij. Bedoel je misschien mierenzuur?
donderdag 24 juni 2010 - 12:58
cee

Cee

Brandnetels bevatten zowel kiezelzuur, mierezuur, wijnsteenzuur en oxaalzuur

Het zou inderdaad wel het mierezuur, wijnsteenzuur en oxaalzuur zijn dat de pijn veroorzaakt als je gestoken wordt.

Maar voor het bestrijden van bladluizen is het vooral het kiezelzuur dat ons interesseert omdat dit door de bladeren opgenomen wordt en de weerstand van de geplaagde plant kan verhogen.

Heermoes kan je ook gebruiken voor een extract van te maken, die bevat blijkbaar ook veel kiezelzuur!

en vooral een nuttige manier om van je onkruid af te graken.
donderdag 24 juni 2010 - 13:26
Pieter

Pieter

Interessant, ik heb daar net al één en ander van opgezocht en weer wat bijgeleerd. Als ik eens wat tijd heb zal ik dat eens goed uitspitten zie
Maar dat netelaftreksel, dat doodt toch ook de bladluizen effectief af? Of ben ik hier mis in?
donderdag 24 juni 2010 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon