menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe tuin beregening gazonkeuze

robbymontana

Robbymontana

Dag allemaal,

We hebben een huis gekocht met een prachtige tuin van ca 10a. Hierop staan een 15-tal kleinere fruitboompjes en een gigantische notenboom. We hebben alle onkruid verwijderd met gif, de grond laten omfrezen, hebben hem gelijk gelegd en alle wortels verwijderd. De grond is een zwarte redelijk droge zandgrond die volgens enkele mensen met 'groene vingers' van goede kwaliteit is. Een gedeelte van de grond is zeer schaduwrijk gedurende de zomer, vooral onder de notenboom.

Nu willen we alles gaan inzaaien met gazon. De bedoeling is om een mooi groen oppervlak te krijgen, maar het mag er allemaal natuurlijk uitzien. We vinden het niet erg dat er bij een droge periode bruine plekken zijn maar willen natuurlijk ook niet dat de gazon kapot gaat. We hebben zowel een regenput van 7kub en een grondwaterput van onbekende afmetingen.

Mijn vragen:
- hoe kan ik gemakkelijk testen of beregening nodig is
- welk gazon raden jullie aan (evt verhoudingen van mix van verschillende gazonzaden zoals schaduwgazon, sport, recreatie,...)
- andere tips en adviezen...?

Alvast bedankt!
woensdag 16 juni 2010 - 10:48
Rita1960

Rita1960

gelet op het feit dat u zegt dat het gazon het grootste gedeelte in de schaduw ligt.. zou ik gaan voor een grasmengsel "schaduwgazon".

groetjes,

Rita
woensdag 16 juni 2010 - 19:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon