menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude gebruikte potgrond

Ga naar meest recente reactie

koshi

Koshi

Wat kan ik best doen met oude potgrond, mag in de compostbak of moet ik dit uitstrooien over mijn gazon?
dinsdag 25 mei 2010 - 22:20
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik meng er wat gezeefde compost onder (verhouding 1 deel compost op 3 tot 4 delen potgrond), maak het nat, stop het in een afgesloten ton en laat het een winter buiten staan zodat het kan doorvriezen. Het jaar daarop gebruik ik de potgrond alsof het nieuwe is...
woensdag 26 mei 2010 - 00:17
minouke

Minouke

niet op de composthoop strooien heb ik eens gelezen (artikel van een compostmeester)

Ik strooi het op het gazon waar er oneffenheden zijn, desnoods wat bijzaaien, of in de border tussen de planten.
DIEPE terraspotten eerst wat vullen met die grond en dan bijvullen met goede grond, want die perkplantjes gebruiken toch het onderste niet van de pot.
woensdag 26 mei 2010 - 11:44
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik begrijp toch niet goed waarom die oude potgrond per se op een gazon of border moet belanden en niet hergebruikt kan worden...

Wat is 'oude potgrond'? Dat is potgrond waar het merendeel van de voedingsstoffen uit is. Door er terug voedingsstoffen onder te mengen (compost dus) en een winter te laten staan vul je aan wat er verloren is en heb je terug 'goede potgrond'.

In de natuur gebeurt toch net hetzelfde, daar wordt de grond nooit vervangen, enkel ieder jaar opnieuw weer aangevuld met groenafval dat door bodeminsecten onder de grond wordt getrokken, verdeeld en verteerd (ze maken er dus compost van, dit proces begint al in de herfst en gaat door tot in de lente).

Wat ik met oude potgrond doe is dus net hetzelfde als in de natuur, maar dan zonder de hulp van insecten. En mijn potplanten (bv. mijn verzameling Campanulaceae) zijn er blijkbaar erg blij mee, want ze groeien al jaren prima.

Maar als jullie graag naar het tuincentrum hollen om telkens 'goede potgrond' te gaan kopen, voor mij geen probleem, alleen zonde van al dat veen dat hiervoor in Siberië moet worden afgegraven en naar hier getransporteerd, milieuvriendelijk is toch anders...
woensdag 26 mei 2010 - 12:26
Sarah

Sarah

Zo hé, zo had ik het eigenlijk nooit bekeken. Je hebt helemaal gelijk, deze winter ga ik dat ook doen. Ik gooide het ook altijd in de border maar eigenlijk kan er niks meer bij.

Maar even goed weten hoe ik dat moet doen.
Waar doe ik de "oude" potgrond in en waar laat ik dat staan (BinnenBuiten)?
Wanneer de compost erbij, om het in het voorjaar weer te kunnen grbruiken.
En kun je dit het jaar erna dan weer doen met dezelfde grond?

gr Sarah
maandag 31 mei 2010 - 14:02
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Zie mijn eerste berichtje in deze topic, maar ik wil het best nog een maal uitleggen en verduidelijken:

- in de loop van het jaar verzamel ik alle oude potgrond in een grote plastic ton (of vuilbak) met een deksel (niet luchtdicht) en hou het voldoende vochtig

- in de herfst voeg ik hier 1 deel gezeefde compost (door een 5 mm. x 5 mm. zeef) aan toe per 4 tot 5 delen oude potgrond, dan goed mengen en vochtig maken

- vervolgens laat ik die ton een winter buiten staan zodat het geheel goed kan doorvriezen (dit doet de celwanden breken waardoor het mengsel fijner wordt en na de vriesperiode nog wat verder verteert en composteert)

- ik probeer het deksel er zoveel mogelijk op te laten zodat er geen insecten in kunnen kruipen

- in het voorjaar heb ik dan terug goede potgrond

In theorie kan je dit systeempje oneindig herhalen en hoef je ook weinig of helemaal niet bij te mesten gedurende het gebruik van de potgrond omdat er iedere herfst sowieso opnieuw verse compost aan toegevoegd wordt, net zoals in de natuur.

Maar ik ben niet van mening dat je ieder jaar al je potgrond hoeft te vervangen, ik doe dit maar om de 2 of 3 jaar (hangt van de soort planten af), dus recycleer ik ieder jaar maar de helft tot 1/3de van mijn potgrond.
maandag 31 mei 2010 - 15:08
hugo

Hugo

ik hanteer zowat hetzelfde principe als 'LordOfCantecroy ' met dit verschil dat ik voor de winter alles door de hakselaar gooi, daarna mengen 1 op 3 met compost, en hier voeg ik wat kalkcyanamide bij (om de grond te ontsmetten, vernietigd tevens onkruidzaden),kan dan een winter uitvriezen in bakken;; bij het terug vullen van potten en bakken meng ik hier een beetje koemestkorrels bij en heb ik terug goede potgrond

goede potgrond kan je ook zelf maken: 4 delen grond uit de tuin, 4 delen goed verteerde compost, 2 delen rijnzand en een portie mestkorrels

elk jaar zoals hiervoor beschreven behandelen en je hebt steeds gebruiksklare potgrond

groetjes
maandag 31 mei 2010 - 19:41
Sarah

Sarah

allbei bedankt voor de uitleg...


gr. sarah
dinsdag 8 juni 2010 - 16:00
marero

Marero

dat ga ik dus zeker proberen, moet lukken, eigenlijk eenvoudig alleen eerst goed nadenken hé voor dat je naar de winkelt loopt
zaterdag 19 maart 2011 - 11:31
Gehenna

Gehenna

En ik heb hier nog een lege vuilbak staan De eerste 'oude' grond zit er al in.
woensdag 23 maart 2011 - 15:15
Agda

Agda

Ik had net ergens gelezen dat turf een belangrijk deel van potgrond is. Gaat die er na herhaaldelijk recycleren niet uit ? Of is die turf niet zo belangrijk als men in het artikel schrijft (weet niet meer precies waar ik het gelezen heb)
woensdag 23 maart 2011 - 21:38
ERWIN52

ERWIN52

@ Hugo,

Hoeveel kalkcyanomide vermeng je met het restant potgrond en de toegevoegde compost. Dit is toch zomaar iets wat je met "de natte vinger" toepast ? Het is maar om te weten hoeveel ik nodig heb om mijn "herbruikbare potgrond" in een voldoende mate te ontsmetten !
Compost heeft niet veel voedingstoffen, iets wat wetenschappelijk bewezen is in de loop der laatste jaren.
Groeten, Erwin
zondag 11 december 2011 - 15:01
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb mijn bedenkingen bij alles wat ik hier lees.
zondag 11 december 2011 - 22:55
Kriskras

Kriskras

Tuinman65 schreef:

Ik heb mijn bedenkingen bij alles wat ik hier lees.

En die zijn ....?
dinsdag 13 december 2011 - 13:33
ERWIN52

ERWIN52

Kriskras,
heeft hierin toch gelijk. Wie A zegt moet ook verder gaan met B.
Ik ben ook benieuwd naar uw argumenten ?
Jammer dat zij die er blijkbaar meer over weten, zich niet meer laten horen.
Mvg, Erwin
dinsdag 13 december 2011 - 14:31
Esem

Esem

Idd. tuinman als je A zegt moet je ook B zeggen,en laten weten waarom je je bedenkingen hebt.

Gr E
dinsdag 13 december 2011 - 18:01
Tuinman65

Tuinman65

Wat een ongeduld. Ik laat nogal graag eerst iemand reageren.
Er worden vergelijkingen gemaakt met de natuur. Niet vergeten dat planten in de natuur aangepast zijn aan de grond waarin ze groeien. In de natuur zal je geen bv geen Rhododendron vinden op kalkrijke grond om maar iets te noemen. Ook hebben planten in de natuur veel meer bodem ter beschikking dan planten in een pot.
Er wordt gesproken over fijner maken van het mengsel in die ton terwijl goede potgrond luchtig moet zijn en zeker niet fijn.
Oude potgrond kan ziektekiemen bevatten zoals schimmels en virussen. Je zou hem al eerst moeten steriliseren. Dat deed mijn vader vroeger met de grond in zijn kas.
Een zelfgemaakte potgrond met 4 delen grond enz...
Dan heb ik denkelijk een beter voorstel :
Neem 10 liter witveen zo droog mogelijk, neem 5 liter water en voeg daar 100 cc vloeimest voor bloembakken aan toe.
Meng dan 20 gram zeewierkalk door het witveen Voeg het water toe en weer goed mengen. Eventueel nog wat water toevoegen. Het mengsel moet vochtig zijn.
Na 3 weken 25 gram traagwerkende korrelmest (bv triabon) toevoegen en weer goed mengen.
De potgrond is klaar. Zo doe ik het al wel 20 jaren met prima resultaat.



dinsdag 13 december 2011 - 19:42
jdcoster

Jdcoster

Het gebruik van turf blijft roofbouw op de natuur.

Beter is het: oude potgrond te recycleren dus.
Ik gebruik mijn oude potgronden die niet helemaal doorworteld zijn, zoveel mogelijk opnieuw, voor de helft aangevuld met afgewerkte fijne compost.
De rest verdwijnt ergens in een spitvoor in de moestuin of ook weer op de compost.
Of het nu om de pelargoniumbakken gaat, de terrasplanten (citrussen, bougaunvillea, Oleander, Phoenixen, ... ) of de kamerplanten, ze krijgen allemaal het zelfde recept.
Soms gaan er een beetje traag werkende mestkorretjes in voor de planten die het zullen nodig hebben.
We moeten ons ook niet te veel laten beïnvloeden en bang maken door heel die industrie die rond onze hobby cirkelt. Simpel en goedkoop gaat het ook.
Wie er niet in gelooft, moet maar eens komen kijken
dinsdag 13 december 2011 - 22:21
Tuinman65

Tuinman65

Nee, ik geloof je niet want je krabbelt al wat terug.
"de potgrond die niet helemaal doorworteld is".
Na een groeiseizoen en met goede verzorging is de ganse pot doorworteld.
Wie in een huis woont heeft ook roofbouw helpen plegen aan de natuur. Grindgroeven, zandgroeven, steengroeven, bossen en noem maar op.
Maar op die plaatsen ontstaat dan weer een andere natuur van water met zijn specifieke planten en dieren, vooral vogels.
dinsdag 13 december 2011 - 23:28
Boerke

Boerke

Nog nooit problemen gehad met mijn oude potgrond. Ik strooi mijn afgedankte potgrond,stekgrond uit onder mijn struiken,moestuin,enz. In één woord;overal.
Als ik dit hier zo lees;"potgrond bevat ziektes enz.". Dat wilt dus zeggen dat ik mijn opgekweekte plantjes in pot-of stekgrond eerst moet ontdoen van die grond? Dit is volledig in tegenstelling wat mijn vader vroeger zei en wat ik nog steeds toepas. Hou zoveel mogelijk aarde aan de wortels bij het verplanten want die grond zijn de plantjes gewoon en... heeft de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe grond waar je geplant hebt.(hij heeft naar de tuinbouwschool geweest,dus daar zal dan toch iets van aan zijn).
woensdag 14 december 2011 - 08:45
Kriskras

Kriskras

Tuinman65 schreef:

Niet vergeten dat planten in de natuur aangepast

en ook:

ziektekiemen bevatten zoals schimmels en virussen.

Toch een beetje tegenstrijdig. Schimmels en bacteriën in de grond, dat is immers niet meer dan normaal. Sterker nog, grond zonder schimmels en bacteriën is bij defenitie arm, want het zijn uitgerekend de schimmels en bacteriën die voor humificatie zorgen.

Bacteriën en schimmels zijn een probleem daar waar de luitjes vergeten de nestkastjes jaarlijks te reinigen, maar dat is een ander verhaal.

Oude potgrond in de tuin verspreiden is dus zeker geen probleem. Evenmin het hergebruik van oude potgrond. Alleen, als er niet veel meer is dan een wortelstel dan heeft het geen zin, dan kan men dit beter ingraven in zijn tuintje (indien men de gelukkige bezitter is van iets dergelijks).

Zo wordt het hier al meer dan 20 jaar gedaan.
woensdag 14 december 2011 - 11:26
Esem

Esem

Schimmels en bacteriën,heb je nu eenmaal nodig om dood nateriaal om te zetten naar bruikbare compost,en in de natuur is het niet anders.

Wat zijn zwammen? Schimmels die dood hout omzettennaar bruikbaar materiaal,zo kunnen andere planten dan weer de onstaane voeding tot zich nemen.

Allebij de handelingen zijn goed,of je werpt de oude optgrond op of in je borders of op het gazon,of je mengt het onder ander mareriaal dat op de compost gaat.

Eventueel zeef je eerst de potgrond zodat alle wortels verwijderd worden van de potgrond.

Wat je dan ook nog kan doen is de gezeefde potgrond apart buiten bewaren zo

dat je deze potgrond het volgend seizoen weer terug kan hergebruiken.
Meng deze eventueel met pas aangekochte potgrond 50/50 en je bent weer vertrokken voor een seizoen.

Gr E.

woensdag 14 december 2011 - 13:12
ERWIN52

ERWIN52

Als er geen "nadelige schimmels" en/of virussen inzitten is alles OK maar ... wat als het zo niet is ?
Groeten, Erwin
woensdag 14 december 2011 - 16:23
Tuinman65

Tuinman65

Eerst en vooral hetvolgende : blijkbaar kunnen sommige niet goed lezen want ik heb geschreven "KAN ... bevatten".
- bacterien heb ik niet genoemd, enkel schimmels en virussen en ik ken geen enkele nuttige virus.
- er zijn "nuttige" schimmels en "schadelijke". Ik had van de zomer nogal wat schimmel op mijn Surfinia's (dus een schadelijke schimmel). Als ik volgend jaar die zelfde potgrond weer gebruik is de kans hééél groot dat ik weer prijs heb.
De taksterfte in Buxus (Cylindrocladium) wordt ook veroorzaakt door een schimmel (ook schadelijk) en zo kan ik nog wel efkes doorgaan.
- wat Boerke schrijft i.v.m. verplanten van stekken en zaailingen, tja dat is te stom (sorry hé) om op te rageren.
- er is een groot verschil tussen oude potgrond in de tuin herbruiken of in een pot of bak.
Ben wel benieuwd door wie en hoe er gaat gereageerd worden op de vraag van Erwin.


woensdag 14 december 2011 - 18:18
Kriskras

Kriskras

Ermin schreef:

Als er geen "nadelige schimmels" en/of virussen inzitten is alle

Toch eerst rechtzetten, het gaat om bacteriën. Virussen zijn vrijwel uitsluitend een probleem voor de warmbloedigen (vogels en zoogdieren).

Wat als er morgen een Boeing 707 op je dakje valt?

Komaan, laat je toch niet afschrikken door wat bangmakerij. Wie tewerk gaat zoals Esem het hiervoor zo voortreffelijk beschreven heeft zal geen problemen hebben.

Onthoudt u in de eerste plaats maar dat schimmels en bacteriën uiterst nuttige organismen zijn. Of stel eerst het goede voorop i.p.v. het kwade.
woensdag 14 december 2011 - 18:19
Polplastron

Polplastron

Virussen komen wel degelijk in planten voor!
Even Wikipedia raadplegen leert ons:
Plantenvirussen zijn ziekteverwekkers van hogere planten, die evenals virussen bij dieren en bacteriofagen zich alleen kunnen vermeerderen in plantencellen. Ongeveer een kwart van de ongeveer 3600 beschreven virussen zijn plantenvirussen. Ze worden op basis van hun morfologie ingedeeld in virusfamilies of behoren tot de families van virussen die ook bij dieren voorkomen. Er worden 73 geslachten en 49 families onderscheiden.

In theorie zou dit echter enkel een probleem worden indien in de potgrond planten van dezelfde familie zouden worden gezet. Bij vruchtwissel wordt dit vermeden in de moestuin ... Dus zou dit in theorie ook met herbruikte potgrond moeten kunnen.

Maar dit is louter even een gedachtengang hoor; puur theoretisch gefilosofeer dus ik kan er helemaal mee de mist in gaan.

Groeten,

Pol
woensdag 14 december 2011 - 19:19
garfield

Garfield

De gedachten die Pol heeft, heb ik ook. Daarom gooi ik alle oude potgrond maar in de compostbak om gewoon ieder jaar weer nieuwe te kopen. Zoveel is dat trouwens niet. Ik gebruik de oude potgrond dus ook weer nuttig. De composthoop is ook maar een grote mix van allerlei plantensoorten met allen hun eigen schimmeltjes en dergelijke. Daarom gebruik ik mijn compost ook niet in de hele groentetuin, maar alleen op een stuk. En dat is altijd een oud aardappelveld.
woensdag 14 december 2011 - 21:22
Tuinman65

Tuinman65

Beste Kriskras,
Dit is een forum en daar hoeven we het niet met mekaar eens te zijn.
Maar kom dan aub niet af met knullige praat die nergens op slaat.
In uw plaats zou ik me schamen om die onzin i.v.m. virussen te schrijven en alleen maar nuttige schimmels te kennen.
Dat er een vliegtuig op mijn dakje valt, daar kan ik niks aan doen, ook niet voorkomen.
Dat schimmels en virussen mijn planten belagen dat kan ik proberen te vermijden!!!
Voor mij is deze discussie gesloten, iedereen trekt er zijn besluiten uit en doet wat hij wil. Ik probeer alleen maar goede raad te geven.

woensdag 14 december 2011 - 23:50
Boerke

Boerke

Kijk,tuinman. Dat is nu het gevaarlijkste aan een tekst. Je hoort niet waar de schrijver de nadruk op legt. Ik kan een tekst helemaal anders opvatten als U of de schrijver zelf.Toen ik dat gelezen had over de gebruikte potgrond dacht ik : dat is nu typisch,iemand hoort zeggen van dat is niet goed meer en dan is dat zo. Ze denken direct het ergste.
En zo zitten(sorry dat ik het zeg) de mensen op het moment allemaal ineen. Op alle gebied is dat zo. In de tijd met de schapenziekte,de dioxinecrisis,dit jaar nog de komkommers. Ik heb er altijd blijven verder van eten en ik leef nog.
Nu ga ik misschien de bio-boeren over mijn dak krijgen. Bio bestaat voor mij niet. Ik kan aan iets niet het dubbele betalen dan op een ander. Ik ken gewone boeren die hun producten(van hetzelfde veld) leveren aan gewone en bio-winkels. Sorry, maar ik heb hier al misschien te veel gezegd maar het is zo. Voor mij is bio ; zuiver, en waar de slakken en al de rest nog opkruipen maar legt zo eens in de winkel. Iedereen gaat er van lopen.
Ik zie dat je in België woont. Het land waar eerst alles wordt aangeprezen en waar je later (als iedereen het heeft) op betaald moet worden of als negatief beschouwd wordt. En waarom? Om er geld uit te kloppen. Moet ik enkele voorbeelden geven? Bankkaarten, dieselwagens,enz. ..Zelfs nu,misschien heb je het al gehoord,beginnen ze met houtkachels. En waarom? Ze kunnen er niks op verdienen. De meeste brengen hun hout mee van afval op het werk of zo.
Tuinman, ik heb me eens goed laten gaan maar het is nu zo en denk daar maar eens goed over na. Nu kun je ook denken ,na het lezen van dit, dat ik u persoonlijk aanval maar dat is niet zo.
donderdag 15 december 2011 - 09:36
ERWIN52

ERWIN52

Ik vind dit een zéér interesant onderwerp.
Ieder geeft hier zijn/haar mening. Laat ons daar vooral respekt voor hebben ... niet "al te vlug" op zijn tenen getrapt voelen waardoor men afhaakt ! Ik heb toch één en ander geleerd :
1. Virussen zijn zo-wie-zo schadelijk alleen zie je die rotdingen niet.
2. Scimmels en bacteriën kunnen schadelijk zijn doch niet altijd.
3. Je kan oude potgrond hergebruiken maar ... op eigen risico.
Nog één vraag : kan men in Nederland op het containerpark al dan niet gratis aan compost geraken die door een bedrijf zodanig verhit is geworden dat alle schadelijke virale en bacteriële bazar is vernield ? Bij ons in den Belgique kan dat wel nl compost afkomstig van Vlaco.
Blijf doorgaan met uw meningen te geven ! Maar houdt er vooral rekening mee dat u bij sommigen "in een porceleinen-winkel" bezig bent en da telt ook voor mij.
Groeten, Erwin
donderdag 15 december 2011 - 10:46
Boerke

Boerke

Ermin,100% met u eens.
Ik heb een 45 en heb veel plaats om op mijn tenen te trappen(lacht).Maar ik kan daar tegen. Op mijn werk zeg ik ook dikwijls,laat maar komen,ik heb een brede rug. En bij U lucht het op om alles eens van u af te gooien. Dus ik ben dat heel gewoon en help er onrechtstreeks anderen mee.
En wegblijven van deze forum, gij zijt zot zeker. Iedere dag leer ik bij, er zijn altijd dingen waarvan je zegt of denkt: "Daar zit wel iets in".
Kijk, ik geef aan de natuur( zelfs mijn houtzaagsel en gehakselde takken) en ik krijg van de natuur terug........ zie maar.
P.S.: Een beetje reclame maken voor mijn eigen; Op deze foto kan gestemd worden in het fotoalbum"Bloemen & Planten".

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 15 december 2011 - 11:03
Boerke

Boerke

Oei, vergeten. Paddestoelen van meer dan 20 cm diameter. En dat is nog niet alles. Komen nog paddestoelen boven.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 15 december 2011 - 12:54
ERWIN52

ERWIN52

Jammer dat Lord of ... en Hugo zich tot hiertoe van verdere commentaar hebben onthouden of ... ben ik weer te ongeduldig ???
Groeten, den Erwin
donderdag 15 december 2011 - 14:07
minouke

Minouke

weet je wat ik me dan afvraag als ik dit allemaal lees ... is potgrond nu zó duur??
om dan al die moeite en nog eens van alles bij te kopen... enz
en dan twijfelen of dit wel goed of slecht is...

dan denk ik dat ik het maar doe zoals ik het altijd deed en dat is op het gazon om putten te vullen, in de borders strooien en dit geeft dan een mooi zwart laagje, de erg diepe potten onderin eerst vullen en dan verse aarde bijvullen voor de éénjarige..

en zo te zien moet dat niet slecht zijn want ik heb geen problemen met het gazon, borders of plantenbakken.
Let wel in de plantenbakken voor de 1jarige is de bovenste laag 30cm goede potgrond, en lager aangevulde oude grond.
vrijdag 16 december 2011 - 10:30
Polplastron

Polplastron

weet je wat ik me dan afvraag als ik dit allemaal lees ... is potgrond nu zó duur??
om dan al die moeite en nog eens van alles bij te kopen... enz
en dan twijfelen of dit wel goed of slecht is...

Ik denk dat voor sommige hier de motieven meer over duurZAAMheid gingen i.p.v. over "duurheid"
vrijdag 16 december 2011 - 12:31
ERWIN52

ERWIN52

Pol, ge hebt het gelijk aan uw kant.
We leven toch in een tijd dat "alles en nog wat" wordt gerecycleerd om de grondstoffen ed ook nog voor onze nabestaanden wat over te houden.
Nu een zak of twee, drie kost niet zo overdreven veel. Anders wordt het als je 8 tot 10 zakken van 40 liter nodig hebt om al je planten in op te potten. Door aankoop in 't groot (verschillende paletten) kan ik tamelijk goekoop aan zeer goede potgrond komen.
Nu we in het tijdperk van recyclage leven zou ik toch graag hebben als mensen de juiste inzichten hebben om potgrond te hergebruiken dat zij dit echt kenbaar maken. Ieder doet er dan per slot mee wat hij/zij wil.
Ik zie uit naar nog meer reakties. Ik hoop dan ook wanneer iemand een visie heeft en hij/zij wordt daarin tegen gesproken dat hij/zij géén lange tenen heeft.
Groeten, Erwin
vrijdag 16 december 2011 - 14:45
Polplastron

Polplastron

Ik heb enkel gezegd wat de motieven waren hé! Niet of het al dan niet haalbaar is om potgrond te hergebruiken ...

Zelf vervang ik eigenlijk mijn potgrond zelden: in kuipen heb ik enkel kuipplanten of vaste planten. De eenjarigen staan in volle grond. Als ik toch potgrond wegdoe gaat deze mee op de compost.

Ik heb dit jaar cocopeat gekocht i.p.v. potgrond omwille van het iets ecologischer concept, maar hoor hier achteraf ook weer wat tegenstellingen over. Bovendien vind ik die cocopeat maar voor beperkte zaken goed: als kamerplantengrond is het echt ongeschikt ... Maar dat is een andere discussie.

Groeten,

Pol
vrijdag 16 december 2011 - 15:28
ERWIN52

ERWIN52

Hey Pol,
Zou het niet goed zijn om potgrond te hergebruiken ? Beter voor het milieu en ook voor onze portemonai ?!!! Maar ja ... er blijft "het risico" !!!! Oude potgrond afkomstig van twijfelachtige planten, dat doe je zo-wie-zo niet .....'t is en blijft ... een risico ! Potgrond afkomstig van gezonde planten daar is het risico veel kleiner.
Maar 't is misschien het proberen waard !
Groeten, Erwin
vrijdag 16 december 2011 - 16:49
minouke

Minouke

Maar gebruiken voor je gazon enz is toch ook herbruiken.

maar wat ik mij wel afvraag is het volgende,
Pol zegt
Als ik toch potgrond wegdoe gaat deze mee op de compost.

maar dan lees je of hoor je, zelfs van compostmeesters dat je geen aarde op de compost moogt smijten


en dat is ook tenslotte de vraag die Koshi stelt: mag op de composthoop of het gazon.
Gazon dus geen probleem, .....maar de composthoop?
vrijdag 16 december 2011 - 16:57
Esem

Esem

minouke hier wil ik wel even op reageren.

Als je oude potgrond op de compost wenst te doen,doe dit dan op afgerijpte compost,zo is er geen probleem, meng de potgrond met afgewerkte compost en hergebruik deze op tal van toepassingen.

Gr E.



Prettige feestdagen.

vrijdag 16 december 2011 - 18:04
minouke

Minouke

bedankt Esem, nu begrijp ik waarom het niet op de compost mag maar dus wel als hij afgerijpt is

gr
Chantal
vrijdag 16 december 2011 - 18:19
Polplastron

Polplastron

Ik doe deze potgrond net op de compost voor dat hij gaat afrijpen. De reden daarvoor is dat dit mij gewoon gemakkelijker uitkomt, maar ik denk daarbij ook dat eventuele schadelijke schimmels en bacteriën het composteringsproces niet overleven of er minstens door verzwakt worden.

Bovendien kan ik die potgrond dan met wortels en al mee op de composthoop gooien. Dat gaat niet om emmers tegelijk hé!

Op het einde van het composteringsproces is er van die potgrond niet veel meer terug te herkennen en gaat het hele zootje als mulchlaag mee in de tuin.

Wat is volgens jou dan de reden dat het niet op de compost mag als deze niet afgerijpt is? Ik zie er geen enkel nadeel aan.

Groeten,

Pol
vrijdag 16 december 2011 - 19:35
minouke

Minouke

hier heb ik iets gevonden waarom aarde niet goed is op de compost

* Aarde en zand

Aarde en zand bestaan uit inert materiaal en verteren níet. Schud alle grond zorgvuldig van de wortels van onkruid en andere planten voor je ze bij de compost gooit. In grote hoeveelheden remt grond - klei, leem of zand - het composteringsproces af. Zelfs een klein beetje aarde of zand vermindert de kwaliteit van de compost.
------------------------------------------------------------------------------------
Staat te lezen op deze site met wat mag en niet mag

http://www.moorslede.be/website/214-www/224-www/261-www.html

groetjes
Chantal
vrijdag 16 december 2011 - 19:52
Polplastron

Polplastron

In grote hoeveelheden ja! Maar als ik mijn planten verpot kom ik nooit aan "grote hoeveelheden". Bovendien bestaat potgrond net niet alleen uit zand.

En dat dat beetje zand of aarde de kwaliteit verminderd betwijfel ik sterk: uiteindelijk gaat het allemaal terug mee in de tuin. Het is alsof het er nooit is weggeweest.

Ooit raadde men volgens mij zelfs aan om grond te mengen onder de compost. Dat is nu weliswaar achterhaald, maar echt grote schade doet het volgens mij niet.

Maar nu spreek ik wel uit eigen ervaring en mening hé!

Groeten,

Pol
vrijdag 16 december 2011 - 20:44
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb vanavond een compostmeester gebeld.
De reden waarom die potgrond of gewone grond er best niet in gaat is hetvolgende:
In de hoop is een vertering bezig en dat brengt een zekere warmte teweeg.
Potgrond en grond zijn verteerd en koelen het hele systeem af. Die willen het wel echt goed doen hé.
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Ik herbruik ook potgrond in de composthoop en in de moes- en siertuin, maar NOOIT in potten of bakken.

En dit voor Erwin : ik heb geen lange tenen maar heb ik hier mijn mening geschreven en heb aan die discussie niks meer toe te voegen.
vrijdag 16 december 2011 - 23:09
Boerke

Boerke

Tuinman bedankt voor uw laatste reactie. Nu weet ik precies waarom mijn vader vroeger zei tegen ons als we onkruid wiedden;"Zie dat je niet te veel grond meepakt ,voor op de mesthoop". Ik doe dat nu nog altijd. Ik dacht altijd dat met de grond eraan het onkruid weer sneller zou beginnen groeien maar nu,met uw uitleg.... Je ziet, IEDEREEN leert hier bij, daarom is deze site ook de Nr. 1 geworden.
zaterdag 17 december 2011 - 08:39
garfield

Garfield

Dan is het voor mij ook weer helemaal duidelijk. Ik mag dus gewoon mijn oude potgrond met wortels en plant in mijn compostbak gooien. Deels broeit dat wel minder, maar ik ben toch niet van het mengen en broeien en heb de tijd om goede compost te maken. Ook de hoeveelheid valt in het niet bij het andere groenafval. Er zijn eigenlijk maar twee dingen die ik niet in de compostbak wil hebben. Dat zijn bloeiend onkruid en wortels van koolplanten.
zaterdag 17 december 2011 - 11:52
ERWIN52

ERWIN52

Ik vind het toppic : nog altijd zeer interessant !
De hedendaagse "kwalitatief goede" potgrond bevat géén zand meer. Hij bestaat uit ongeveer 2/3 compost 1/3 turf (= in nl veengrond) + toegevoegde voeding, meestal chemisch. Hoe weet u dat ? Als fuchsialiefhebber hebben wij regelmatig een spreker te gast. Niet zomaar iemand maar iemand met kennis van zaken bvb een landbouwingenieur in dienst van ... Daarom zeg ik dit ! Niet zomaar iets wat ik uit mijn duim zuig !
Grond, om het even welke soort (zand, klei of veen), hoort indaad niet thuis op de composthoop alhoewel zéér kleine hoeveelheden geen schade toe brengen. Dus verwijder zandresten zo veel als mogelijk uit de resten die u op de composthoop gooit.
Je kan inderdaad oude potgrond hergebruiken "op voorwaarde" dat er geen zwaar beschimmelde of virale resten zijn op gecomposteerd. Je hoeft wel bij hergebruik extra voeding bvb koemestkorrel of ... Mijn voorkeur gaat uit naar samengestelde organische mestsoorten met een niet te hoog gehalte aan stikstoffen (N).
Ik vind het vooral jammer dat mensen die zich in den beginne hun mening gaven van zich niets meer laten weten. Spijtig, nogthans duwden zij in de goede richting.
Voor of tegen ... geef reaktie. Wij kunnen "allen" van elkaar leren !!!!
Groeten, Erwin
zaterdag 17 december 2011 - 16:41
Tuinman65

Tuinman65

Erwin, zeg aan die landbouwingenieur, met mijn complimenten, dat hij wat uit zijn nek lalt
Als je me niet gelooft kijk dan hier eens :
http://www.nkvf.nl/Gelderse_Fuchsia_info-%20site/AM-J19_Fuchsia-info_Magazine.htm
Misschien kan iemand dit wel aanvinkbaar maken.

zaterdag 17 december 2011 - 18:53
Tuinman65

Tuinman65

Kijk hieronder naar de aanvinkbare link .Kwaliteitspotgrond die grotendeels bestaat uit compost? Man, man, wat voor onzin gaan we hier nog allemaal lezen?

zaterdag 17 december 2011 - 19:31
minouke

Minouke

http://www.nkvf.nl/Gelderse_Fuchsia_info-%20site/AM-J19_Fuchsia-info_Magazine.htm

Rechts naast het antwoordkader op 'Hyperlink' klikken en je url plakken.
Kan alleen maar bij je eerste antwoord, wil je wijzigen dan zult je zien dat 'hyperlink' er niet meer bij staat.
zaterdag 17 december 2011 - 19:56
Tuinman65

Tuinman65

Bedankt Minouke.

zaterdag 17 december 2011 - 22:29
ERWIN52

ERWIN52

Beankt voor al jullie antwoorden. Ik heb de link zeker bekeken en gelezen.
Zoals ik reeds eerder zei "niemand moet het met mij eens te zijn". No problem.
Een vraag aan tuinman65 : welke voedingswaarde zit er in turf (om het even welke soort) ? Wat is het verschil tussen compost en turf wat voedingswaarde betreft .... enkel een PH-waarde ?
Mijn conclusie uit uw comentaar is : niets kan groeien in compost ? Terwijl ik toch een bio-cultivator ken die uitsluitend compost gebruik om planten in te laten groeien + org meststoffen en ... met succes !
Toch blijft het onderwerp : zéééér interessant !!!
Graag antwoord aub !!!
zondag 18 december 2011 - 17:26
jdcoster

Jdcoster

Misschien wel al een halve eeuw wordt er aan potgrond turf toegevoegd. Veel of heel veel, naargelang de kwaliteit en het doel waarvoor hij moet dienen.
De reden daarvan is dat men humeuze potgrond wil maken die luchtig (zuurstof tot aan de wortels brengt) en tegelijk voldoende lang water kan bufferen (niet veel gieten en weinig uitspoeling van voedingsstoffen)
Turf zelf bevat geen voedingsstoffen.
Turf kan volgens mij dus evengoed vervangen worden door afgewerkte compost die diezelfde eigenschappen heeft en eigenlijk wel voedingsstoffen bevat.
Ik maak al vele jaren zoveel mogelijk mijn potgrond zelf met oude compost en zandgrond (uit de kippenren) en ik ben daar tevreden over.
Wat zou ik veel potgrond kopen, terwijl ik zelf 2 à 3 m3 compost per jaar maak, van alle tuin- en snoeiafval en de mest van het varken, kippen en konijnen.
Volgens mijn ervaring kan het de planten ook niet veel schelen in welk medium ze opgroeien als de zuurtegraad maar OK is en de voedingswaarde (zie Hydrocultuur bijvoorbeeld).
Van zaai- en stekgrond koop ik soms wel eens een paar zakjes, vanwege de steriliteit.
Voor de rest komen al te ziektegevoelige planten er bij mij niet in.
Deze pelargoniums zijn verscheidene jaren oud en worden ieder jaar zelfs verpot in zuivere compost.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
zondag 18 december 2011 - 20:07
Tuinman65

Tuinman65

Doe dan zo gewoon verder, voor mij geen probleem.
Maar... ik ben NIET achterlijk!!!!!!! , ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. En dat geldt ook voor Erwin!!!!

zondag 18 december 2011 - 23:35
ERWIN52

ERWIN52

Jammer dat "iemand" zich verlaagd tot schelden. Ik heb gewoon gebruik gemaakt van mijn recht op vrije meningsuiting.
maandag 19 december 2011 - 13:25
LOBU

LOBU

in het amazonegebied is er een eeuwenoud gebruik om bij "uitgeleefd" organisch materiaal (daar vooral vermolmde boomsronken ed) zuivere houtasse te mengen om daar dan groenten op te gaan kweken. Zo zijn er bepaalde zones gevonden in wat nu terug jungle is waar een op deze manier verkregen laag teelaarde ligt die tot wel 6 m dik is en zeer vruchtbaar.
Misschien een ideetje om onder die "oude" potgrond, die veel organisch materiaal bevat, maar weinig voedingsstoffen ook (in beperkte mate) wat zuivere houtasse te vermengen, deze bevat veel Kalium, Calcium en Magnesium. Je doet dit dan wel best vlak voordat je terug gaat beplanten, zodat de voedingsstoffen meteen kunnen opgenomen worden.
Uiteraard lijkt het me geen goed plan om potgrond van planten die door een ernstige aantasting zijn afgestorven terug te gaan gebruiken voor potten en bakken, de "oude" potgrond van bv de éénjarigen van het afgelopen seizoen lijkt me echter perfect herbruikbaar, mits wat extra nieuwe voedingsstoffen toe te voegen.
Trouwens, het overgrote deel van de zwammen en bacteriën hebben een positief effect, ze beschermen zelfs vaak hun waardplant tegen aanvallen van pathenogene soortgenoten.
Off topic:
De dwaze mentaliteit van alles kapot te maken en planten in steriele grond te laten groeien heeft ondertussen al wel voldoende zijn zeer korte termijnvisie en nefaste langetermijnproblemen bewezen en leidt alleen tot een steeds groter gebruik van behandelingsmiddelen en kunstmest waar alleen de multinationals beter van worden, die dan hun transgene planten die bestand zijn tegen hun eigen spuitproducten aan de man kunnen brengen, waarbij het feit dat ze een lagere opbrengst, geringere voedingswaarde,... hebben en tot dramatische erosieproblemen leiden blijkbaar maar bijzaak is.
In natuurlijke omstandigheden is er een constante "oorlog" aan de gang die een steeds veranderend evenwicht tot gevolg heeft, het is pas wanneer wij ingrijpen dat het volledige evenwicht verstoord raakt en we in een straatje zonder eind verstrikt raken.
"nieuwe" inzichten bewijzen alleen maar wat onze voorouders, die het zonder al die kunstmiddeltjes moesten stellen al lang wisten: het is beter natuurlijke processen slechts lichtjes bij te sturen in de door ons gewenste richting, dan door menselijk gebetweter alles te verzieken enhet is intelligenter bij problemen naar de oorzaken te zoeken dan met een kanon op een mug te schieten.
Om te kunnen bijsturen moet je eerst zo goed mogelijk begrijpen hoe iets werkt en leren uit je eigen en andermans fouten uit het verleden en met een gezonde dosis geduld dingen uitproberen tot het lukt of je kan vaststellen waarom het niet lukt.
Vandaar de grote meerwaarde van bv dit forum, inzichten van anderen kunnen je op nieuwe ideeën brengen en wie weet, zelfs tot toepassingen die je eerst voor onmogelijk hield!
maandag 26 december 2011 - 01:20
Polplastron

Polplastron

Om te kunnen bijsturen moet je eerst zo goed mogelijk begrijpen hoe iets werkt en leren uit je eigen en andermans fouten uit het verleden en met een gezonde dosis geduld dingen uitproberen tot het lukt of je kan vaststellen waarom het niet lukt.
Vandaar de grote meerwaarde van bv dit forum, inzichten van anderen kunnen je op nieuwe ideeën brengen en wie weet, zelfs tot toepassingen die je eerst voor onmogelijk hield!

Wijze woorden Lobu!

De rest van wat je schrijft, klinkt me ook wel logisch en leunt aan bij mijn eigen manier van tuinieren. Over het hergebruiken van potgrond spreek ik me echter niet uit gezien ik er geen ervaring mee heb, maar zomaar zeggen dat iets niet kan, daar hou ik ook niet zo van.

Groeten,

Pol
maandag 26 december 2011 - 08:56
Boerke

Boerke

Lobu, ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Volgens uw mening kan het dan geen kwaad dat ik mijn assen van de houtkachel in de grond van de tuin meng? Ik doe dit al,maar ik vroeg me wel af of het gezond was.
maandag 26 december 2011 - 11:26
LOBU

LOBU

Wel opletten met die asse, je kan er teveel van gebruiken en de voedingsstoffen zijn grotendeels onmiddellijk opneembaar, beter bijhouden tot het groeiseizoen dus!
En nogmaals, we praten over zuivere houtasse, geen kolen, geen behandeld hout of afgeleide producten, ... en niet te diep in de grond onderwerken.
maandag 26 december 2011 - 21:13
Tuinman65

Tuinman65

Zo Pol, ik schrijf ZO MAAR dat iets ni kan?
Ik heb al wat watertjes doorzwommen. Ik ben 65 en heb 50 jaren professionele ervaring met tuinieren. Als leerling, als werkman bij de fa. Wirtz in Schoten, als praktijkleraar in een tuinbouwschool van de stad Antwerpen en als zelfstandige tuinaanlegger.
Wanneer ik hier iets schrijf is dat niet van horen zeggen of ergens gelezen.
Toen ik jong was draaide ik ook een frank vijfmaal rond vooraleer ik hem uitgaf en herbruikte ik ook potgrond, tot ik een recept vond van Rob Herwig (de meest geleesde groenschrijver ter wereld). Zie hierboven.
Vanaf toen gebruik ik ieder jaar verse zelf gemaakte potgrond en die is super. En het verschil met tevoren merkte ik wel.
Volgend jaar zal ik eens een foto nemen van mijn Perlagoniums en vergelijk die dan maar met die op de foto hierboven. Die zien er volgens mij toch niet zo florissant uit.
In mijn tuin en ook in de tuinen van mijn klanten (nu wel die van mijn zoon) moet het gewoon super zijn en dan is het beste bijna niet goed genoeg.
Maar iedereen doet wat hij wil en als iemand content is met wat povere bloempjes in zijn potten of bakken, soit, er gebeuren ergere dingen in de wereld.

maandag 26 december 2011 - 23:53
Polplastron

Polplastron

Waarom voel jij je nu persoonlijk aangesproken? Ik bedoelde het in het algemeen: zoals Lobu al aangeeft delen we hier op het forum ervaringen uit en kan dat enkel als we niet van onszelf denken dat we de waarheid in pacht hebben.

Ik ben geen professioneel tuinier en heb bijlange na niet de ervaring die jij hebt. Maar ik heb door forums als het deze al heel wat bijgeleerd en ondertussen al ingezien en ervaren dat veel zaken die ik ooit als waarheid aangeleerd kreeg ondertussen achterhaald zijn.

Als JdCoster (en al die anderen overigens ook) zegt dat hij met succes potgrond hergebruikt, geloof ik hem. Ik zie niet echt wat er mis is met zijn Pelargoniums. Misschien zouden ze er nòg beter uitzien met een potgrond van betere kwaliteit of zo ..., dat wil ik desnoods nog geloven, maar dat was niet de discussie.

Bovendien heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik met het al dan niet hergebruiken van potgrond geen enkele ervaring heb en dat ik over dat onderwerp dan ook geen mening kan vormen. Ik volg deze discussie eerder van op de zijlijn.

De hele discussie doet mij echter denken aan iets waar ik wel verstand van heb; het snoeien van rozen. Bij wijze van experiment liet men eens een paar proefvelden rozen op verschillende manieren snoeien: het eerste door professionals, het tweede met een maaibald enzovoort. Uiteindelijk bleek dat de professioneel gesnoeide rozen niet beter bloeiden of presteerden dan die met de maaibalk bewerkt waren. Waarschijnlijk hebben die mensen vooraf ook gezegd: dat kan niet en ... ik heb zoveel jaren ervaring ... Weer niet persoonlijk opvatten hoor; gewoon een bedenking hé!

Groeten,

Pol
woensdag 28 december 2011 - 11:26
jdcoster

Jdcoster

Zoals ik al zei: "Kom eens kijken volgend jaar"
Of lees het artikeltje over "mijn tuin gemaakt met afval" in het maartnummer 2012 van de Vlaamse Vaste Plantenvereniging.
En @tuinman65
Ook onder hobbytuiniers is er expertise en ervaring aanwezig.
Ik ben ondertussen ook 60 geworden en één van mijn oudste herinnneringen is er één aan een fietsritje achteraan op moeders fiets naar een winkel om primula's te gaan kopen die ik dan met haar mocht helpen planten. Ik denk dat ik toen 5 of 6 jaar was.
Ondertussen ben ik altijd en overal met planten bezig geweest.
De oudste bloembollen die momenteel in mijn serre staan zijn Valotta's, nazaten van bloembollen die ik ooit kreeg van een buurvrouw als veertienjarige.
Wanneer ik hier lees dat forumleden bang zijn om hun eigen compost overal voor hun planten en groenten te gebruiken of onnodig een hele milieubelastende industrie in stand houden. Wanneer ik zoals zopas op het containerpark, zie dat mensen er gewoon hun potgrond komen uitkieperen, dan vind ik dat ik daar mijn mening moet kunnen over zeggen zonder uit de hoogte behandeld te worden en zonder dreiging (dat zinnetje is er nu gelukkig al uit)
Ik laat jullie ondertussen nog een beetje meegenieten van nog een paar Pelargoniums
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/543/pelargoniummagohany.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is Pelargonium Magohany, aangekocht in 2002

Uploaded with ImageShack.us
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/256/pelargoniums.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
woensdag 28 december 2011 - 15:06
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb nergens geschreven dat het niet kan. Ik heb het vroeger trouwens zelf ook gedaan.
Maar ik blijf er bij dat de risico's op ziekten groter zijn en dat de groei en bloei bij verse potgrond beter is.
En.... ik behandel niemand uit de hoogte. Ik schrijf hier gewoon mijn ervaringen en ben er me heel goed van bewust dat er amateurtuiniers zijn die over sommige zaken veel meer weten dan ik. In zo'n discussies zal ik me dan ook niet bemoeien.

Voor Pol : in verband met die rozen. Dat wordt alleen gedaan bij rozen op eigen wortel omdat daar geen wildopslag is. Vooral bodembedekkende rozen in openbare plantsoenen.
Indien bv polyantha- of thérozen enkele jaren na mekaar mechanisch zouden gesnoeid worden dan zou ik toch het reultaat wel eens willen zien. Geen uitdunnen, geen dood hout weg, geen wilde scheuten ...
Hier heb ik geen ervaring mee maar gewoon efkes logisch nagedacht.

woensdag 28 december 2011 - 17:27
Polplastron

Polplastron

Ik heb nergens geschreven dat het niet kan. Ik heb het vroeger trouwens zelf ook gedaan.
Maar ik blijf er bij dat de risico's op ziekten groter zijn en dat de groei en bloei bij verse potgrond beter is.

Dat lijkt me fair. Het kan dus, maar ... er zijn risico's.

En ik hoop dat je je wel in discussies blijft mengen. Soms zeg je de dingen echter nogal rechtuit en ongenuanceerd. Ik ken dat hoor want ik doe dat ook regelmatig met alle gevolgen en reacties van dien.

Wat de rozen betreft: het ging om een proefopstelling. De conclusie was dat het niet uitmaakt of je recht of schuin snoeit en op hoeveel ogen of in welke richting die ogen staan. Dood hout moet natuurlijk hoedanook verwijderd worden. Maar da's geheel off topic!

Groeten,

Pol
woensdag 28 december 2011 - 17:43
ERWIN52

ERWIN52

Vrede op aarde aan allen die van goeden wille zijn !!!!!
Eindelijk zie ik terug verbroedering onder de forum-mensen die hun mening geven ook al is er verschil in mening.
Ik vind dit onderwerp nog altijd zeeeer interesant . In het verleden ben ik met Pol ook in de clinsh gegaan, doch ik bleef respekt hebben voor zijn mening. Nu ... sta ik, wat dit onderwerp betreft, achter zijn mening en nog van anderen.
Terug naar topic : Ik heb in een vorig antwoord een fout gemaakt door te beweren dat potgrond 2/3 uit compost zou bestaan . Ik voel mij daar niet te groot voor om dat te herkennen. Na concact met de landbouwkundig ingenieur, die door sommigen is vergruist, blijkt dat ik die man verkeerd heb verstaan ! Doch proeven die in 2010 in het proefstation te Meerle-Hoogstraten in België zijn gebeurt dat, wanneer je hoogwaardige potgrond hebt, een verdunning van max 20 % toegestaan zou zijn met compost. Dus naar alle waarschijnlijkheid zal in de toekomst toch een deel (max 20 %) compost worden toegevoegd aan de potgrond.
Ik verwacht verdere reakties ... voor of tegen ... doch respektvol blijven hé ?
Herbruik van oude potgrond mogelijk doch op eigen risico (mijn mening). Zeker niet weg gelegd voor een beginnend tuinliefhebber ???

Groeten, Erwin
donderdag 29 december 2011 - 16:27
Polplastron

Polplastron

@Erwin: Wij ooit in de clinch gegaan met elkaar? Weet ik niks meer van!

In elk geval heb ik nog even wat verder gezocht en dit gevonden:
Hierbij een eindwerk van een student van de KHK waar heel wat info instaat:
http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/FiSeff8080812501
691a01250257972e0450/thesis2010457.pdf;jsessionid=432BBC260CB602
039A174909B670DE06?recordId=SKHKff8080812501691a01250257972d0
44f


EDIT: LINK WERKT NIET: PROBEER DEZE http://hdl.handle.net/2161/etd.6171

In het gegeven geval wordt de grond op een bepaald moment met microgolven "ontsmet" waarbij de structuur van het geheel beter bewaard blijft dan met stoom.

Dat de grond na de microgolfbehandeling "dood" is, daar ben ik helemaal mee eens. Toch is het zo dat micro-organismen heel snel weer de boel gaan koloniseren.

De bedenkingen die in het eindwerk gemaakt worden over kosten, risico's etc. zijn in onze discussie ook allemaal al ter sprake gekomen.

Besluit: het kan, maar er zijn voorlopig nog heel wat risico's en kosten aan verbonden.

Groeten,

Pol
donderdag 29 december 2011 - 20:48
Tuinman65

Tuinman65

Na één seizoen is de structuur totaal om zeep denk ik.
Dan vraag ik me af wat voor zin dat heeft?
donderdag 29 december 2011 - 23:44
garfield

Garfield

@Pol

De link die je in het laatste bericht meldde doet het niet. Het leek mij wel interessant om te lezen.
vrijdag 30 december 2011 - 10:01
ERWIN52

ERWIN52

@ Pol, ook ik kan de link niet openen of het zou moeten liegen aan de beperkte kennis van computerzaken ?????
Ik was nogthans nieuwsgierig. Ook ik op mijn 60ste wil nog graag bijleren ... om het even van wie !
Groeten, Erwin
vrijdag 30 december 2011 - 15:17
sugar

Sugar

Betreft microgolfoven : het is onder hostaveredelaars een standaardprocedure om alle zaaigrond te steriliseren in de microgolfoven alvorens uit te zaaien. Zo voorkom je schadelijkse schimmels (en de varenrouwmug)

Ik doe dat hier dus ook al enkele jaren.
vrijdag 30 december 2011 - 17:26
Tuinman65

Tuinman65

Erwin,efkes googlen en dan vind je die wel. Hij heet Nick Stevens.

zaterdag 31 december 2011 - 00:00
Polplastron

Polplastron

http://hdl.handle.net/2161/etd.6171 Dit zou je wel moeten kunnen openen.

Ik heb het ook even in de vorige post aangepast.
zaterdag 31 december 2011 - 11:39
garfield

Garfield

@Pol

Nu is de link goed. Dit is wel gemakkelijker dan tussen 400 proefschriften te gaan zoeken.
Ziet er prima uit.
zaterdag 31 december 2011 - 14:32
ERWIN52

ERWIN52

Eureka ... ook ik heb het gevonden. Oprechte dank voor de hulp !
Mvg, den Erwin
zaterdag 31 december 2011 - 15:29
Pauze

Pauze

eventjes van onder het stof halen van deze boeiende topic , ik gebruik tot grote tevredenheid mijn oude potgrond in mijn wormencompost , waar het dienst doet als turf die ik anders in de winkel moet kopen (niet meer en niet minder ) nieuw leven wordt ingebracht doordat ik eierschulpen (gemalen) voedselresten koffiegruis en veel mest toevoeg , enige nadeel : tijd ..zeker 3 maand voor hij opnieuw gebruikt kan worden en wekelijks moet gecontroleerd worden of de vochtigheid nog goe is . Omdat ik minder dan 50 berichten heb kan ik nog geen links toevoegen naar mijn facebook waar ik een album erover heb opgestart . karma+ op dees topic in ieder geval voor tuinman65 die over jaren ervaring spreekt als pro !
donderdag 24 april 2014 - 12:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon