menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe houden we poezen buiten de tuin

Ga naar meest recente reactie

Lara1

Lara1

De tuin is al omheind, desondanks vinden ze wel een gat of klimmen over het schuur dak en doen dan hun behoefte in de tuin. Vinden we niet zo fris poep onder je schoen, een pislucht en ons peutertje moet daar dan te midden van spelen.

Kortom hoe houden we de katten buiten de tuin?
Wel gelezen over methoden die je kan inzetten maar wat is nu echt effectief?
Kan niet alles gaan uitproberen.
Vooral het urineren en poepen stoort ons, wat kan ik daar tegen doen? Ik ga niet mijn hele tuin vol prikkers zetten of chocolademelk doppen en of zo'n zendertje werkt is ook maar de vraag.
Ben nu bezig met koffiedrap op een vd plekken waar gepoept wordt en wil een plant planten die de katten ook echt op een afstand houdt (als die al echt bestaat)maar niet giftig is of allergische reacties teweeg brengt. Had iets gelezen over een geraniumsoort, ik geloof ooievaarsbek maar of dat nu werkt?
Heeft iemand verstand/ervaring met een niet giftige en geen stekelige plant die katten op afstand houdt?

Graag advies!!!!! Want het is elke keer hetzelfde verhaal en ik wil er nu echt vanaf!!!!
zondag 9 mei 2010 - 20:25
nexzz

Nexzz

Dan zou ik er voor zorgen dat er geen katten meer in de tuin kunnen komen.
Voor de schutting zijn er mogelijkheden zodat een kat daar niet meer overheen kan.

http://www.catpalace.nl/images/actie/katten_beveiliging2_nov08.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_Gata5M85Rrk/SiWBiFb4EpI/AAAAAAAAB-0/Wf75KJsKuHo/s400/DSC01480.JPG

En de buren verzoeken hun beesten in eigen tuin te houden.

Oh en desnoods met prik/ schrik draad de tuin of planten afzetten.
maandag 10 mei 2010 - 00:27
Matabish

Matabish

Katten kan je niet bijhouden en dat moet ook niet volgens de wet.
Je kan idd. best de omheining aanpassen.
Of op de loer gaan zitten en ze een paar keer goed nat sproeien, dat haten ze!

Maar vergeet toch ook niet dat het helemaal niet ongezond is om de kinderen in een zandbak te laten spelen waar katten hun behoefte wel eens in doen.
In de steden raadt men de mensen zelfs aan hun kinderen in de zandbakken in de parken te laten spelen.
Zo worden ze op natuurlijke wijze immuum gemaakt tegen (zut...ben de naam kwijt!!) en worden hun toekomstige babies bewaard voor hersenschade!!!

Groetjes,
Matabish.
maandag 10 mei 2010 - 00:39
printemps

Printemps

Hartelijk welkom Lara

In de speelgoedwinkel een waterpistool gaan halen
Maar wel 1 nemen dat je niet eerst moet oppompen (druk opzetten) want dan is de kat al de pist in
In de Colruyt voor 10 euro met een reservoir op de rug (weet niet of dat in nederland ook is)
En elke keer je er 1 ziet goed nat spuiten
Werkt nog het beste

Motteballen werkt ook heel goed maar met een peuter niet echt aangewezen
Of je moet ze in kleine stoffen zakjes aan de struiken vastmaken ofzo

Planten werkt niet echt goed
Zo een zendertje werkt heel goed zeggen ze maar vooral kinderen horen het ook en kan pijnlijk zijn maar je kan het afzetten als je in de tuin bent

mvg
maandag 10 mei 2010 - 13:58
Kater

Kater

De besmetting waar Matabish over spreekt is "toxoplasmose".

Toxoplasmose is een van de weinige ziekten die van kat op mens kan worden overgebracht. Ondanks het feit dat veel mensen besmet zijn, doen er zich maar weinig gevallen van de ziekte voor.
Wie door de parasiet besmet wordt, merkt het meestal niet. Je bent hoogstens enkele dagen wat lusteloos, een beetje moe en vertoont wat opgezwollen klieren.

De verschijnselen bij de geïnfecteerde personen zijn:

Koorts
Opgezette lymfeklieren
Griepachtige verschijnselen
Gewrichtsklachten
Een vroeger opgelopen infectie kan de kop weer opsteken doordat het afweersysteem verzwakt wordt.
Ontstekingen en stoornissen van aangetaste organen
Ontstekingen van hersenen en hersenvliezen

Toxoplasmose is echt gevaarlijk als de parasiet uit het bloed van een zwangere vrouw via de placenta op het ongeboren kind wordt overgebracht.



Terug naar het onderwerp.
Katten uit de tuin weren kan op een diervriendelijke ecologische manier:
- cacaodoppen zijn voor hen niet aangenaam om op te lopen;
- geen poes waagt zich in een kleine zandbak indien deze de laatste meter omringd is door citroengeurende planten, geranium macrorrhizum (ooievaarsbek), Dictamnus (vuurwerkplant), aloysia triphylla (citroenverbena), ruta graveolens (wijnruit)
- plaats geen nepeta cataria (wild kattenkruid), teucrium marum (gamander), (sier)haver of een ander laag zacht gras, pollen alyssum (schildzaad), dianthus deltoides (steenanjer), sagina (vetmuur). Daar komen ze net op af...

Wil je ze snel en onmiddellijk kwijt, de electronische manier werd reeds in deze topic besproken:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&tid=7579
maandag 10 mei 2010 - 16:53
Matabish

Matabish

Neen Birdwatcher,

ik zeg niet dat het gezond is, maar kinderen die met kattenuitwerpselen in contact komen maken de ziekte vaak ongemerkt door, soms een dagje een béétje koorts, waardoor zij immuum worden voor 'TOXOPLASMOSE', ziekte die later een groot gevaar is voor hun ongeboren babies!!!

Toxoplasmose en zwangerschap
Zwangere vrouwen die nog niet geïnfecteerd waren moeten extra opletten; toxoplasmose tast als de vrouw geïnfecteerd raakt tijdens de zwangerschap de ongeboren vrucht aan. Naarmate de zwangerschap jonger is is de kans dat de vrucht het krijgt kleiner maar zijn de gevolgen, als dit toch gebeurt, ernstiger. Er kan zich een spontane abortus, afwijkingen aan de ogen en aan het zenuwstelsel van de vrucht voordoen.


En een straal water kost geen fortuin hé?

Lentegroeten,
Matabish.
maandag 10 mei 2010 - 16:58
Lara1

Lara1

Vandaag bij het tuincentrum vroeg ik om advies welke plant ik het beste kan planten om katten te weren.
Ooievaarsbek had ik van gehoord (niet giftig, valt onder de geraniums) en ik vroeg of dat werkte.
Er werd iemand bijgehaald die er verstand van had : ne peta werkt echt goed zei hij. Veel mensen vragen daarnaar. Ooievaarsbek zijn katten niet van odner de indruk.
Ik thuis kijken.....blijkt het kattenkruid te zijn.... ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Nepeta ) dat trekt juist katten aan. Laatst hoorde ik van iemand met hetzelfde probleem dat haar ook kattenkruid was geadviseerd en mooi dat alle katten toen juist haar tuin wisten te vinden. Ze had de plant toen aan haar buurvrouw een kattenliefhebster met katten gegeven. Mijn vreugde duurde kort.....dacht ik eindelijk een goede methode te hebben.
Nog maar even koffie strooien ....
maandag 10 mei 2010 - 19:45
monique217

Monique217

Ik heb cacaodoppen tussen de planten, dat helpt echt tegen katten. En staat ook nog leuk !
woensdag 12 mei 2010 - 11:17
monique217

Monique217

ik had gehoopt ook tegen slakken maar die slakken van mij dragen klompen denk ik, die gaan er gewoon over heen
woensdag 12 mei 2010 - 11:44
minouke

Minouke

kat weg = veel muizen en ratten
spin weg= veel vliegen
......
woensdag 12 mei 2010 - 15:03
Polplastron

Polplastron

Kat weg = natuurvervalsing opgelost
Spin weg = jammer verlies voor inheemse fauna

Sorry, ik kon het echt niet laten. Van mij mogen die katten hoor, maar ga ze nu niet meteen nuttig noemen! Er zijn andere, en wel inheemse, zoogdieren die hetzelfde werk zouden doen als poesiemauw als ze er maar eens de kans voor kregen; wezels, hermelijnen, etc. Maar gezien die als schadelijk wild worden beschouwd, mag je er klemmen voor plaatsen. Als de poes van de buren aan m'n kippen heeft gezeten, mag dat niet...

P.S.: Ik ben meer een hondenmens
woensdag 12 mei 2010 - 19:46
minouke

Minouke

en honden kunnen ook storend zijn enz
en hanen ... enz
en bomen ... enz

ach mensen toch !
woensdag 12 mei 2010 - 20:25
cetinel

Cetinel

ik heb ook een poes.behalve muizen nog nooit niks gevangen(tenzij ze natuurlijk zo sluw is om die beestjes elders te verschalken en mij zo om de tuin te leiden)
is het mijn verdienste dat mijne poes van de vogelkes afblijft?? dacht het niet....
buren hebben sedert een paar maand een hond,heeft met tussenpozen van enkele dagen over een aantal weken tijd al hun kippen doodgebeten(stuk of dertien in totaal dacht ik)
gisteren en eergisteren weer ontsnapt en door de straat aan het rennen(met opstopping tot gevolg) en uiteindelijk in mijn voortuin te pakken kunnen krijgen.
moraal?? geen! zijn individuele gevallen.
mijn poes drinkt uit de vijver van de buurman en gebruikt soms zelfs zijn bloembedden als toilet toen ik daar weet van kreeg ben ik met buurman gaan praten om samen tot een oplossing te komen(zorgen dat poes niet uit onze eigen tuin kon of iets dergelijks)maar buurman wou er niet van weten!ba nee,laat da beest! laat maar doen,wij zien die graag,we zijn kattemensen( ze hebben geen weerhaan,maar een weerkat op hun dak )
ik realiseer me heel goed dat de situatie had kunnen escaleren als ze niet zo tolerant waren,dan moet je wel een oplossing vinden(geen burenruzie waard).en verder ben ik het met batdah eensok al nemen we zogezegd een kat tegen de muizen en een hond om te waken: we nemen ze gewoon omdat we ze willen.
voor onszelf dus......
maandag 17 mei 2010 - 01:01
Matabish

Matabish

Ik ben een poezen-honden-vogeltjes-en alle andere beestjes mens!
Ik vind dat het aan de baasjes is om de overlast voor anderen zoveel mogelijk te beperken.
Het is niet omdat ik mijn diertje leuk en lief vind, dat een ander dat beestje ook moet verdragen!
Precies hetzelfde als met kinderen!
Maar iedereen moet begrijpen dat we in een overbevolkte wereld leven en dat je niet altijd alles onder controle hebt.
Beetje begrip dus van allemaal en de wereld wordt véél leuker!

maandag 17 mei 2010 - 01:20
Lara1

Lara1

Uit alle reacties begrijp ik dat niemand een niet(!) giftige tuinplant weet waar katten niet van houden en een blokje omgaan.
Inmiddels hebben we de achtertuin vrij goed afgesloten en hoop ik dat dit helpt. Voor de voortuin had ik naast het tuinpad nog wel een leuke plant gewild, helaas...
maandag 17 mei 2010 - 08:53
Kater

Kater

Ik heb zelf 2 katten.
Had het al in een vorige post gemeld.
Ik hou ze bijvoorbeeld uit de zandbak op een diervriendelijke ecologische manier:
- cacaodoppen rondom en tussen de planten zijn voor hen niet aangenaam om op te lopen;
- geen poes waagt zich in een kleine zandbak indien deze de laatste meter omringd is door citroengeurende planten, geranium macrorrhizum (ooievaarsbek), Dictamnus (vuurwerkplant), aloysia triphylla (citroenverbena), ruta graveolens (wijnruit)

- plaats geen nepeta cataria (wild kattenkruid), teucrium marum (gamander), (sier)haver of een ander laag zacht gras, pollen alyssum (schildzaad), dianthus deltoides (steenanjer), sagina (vetmuur). Daar komen ze op af...

... bij ons helpt het.
maandag 17 mei 2010 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon