menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondwater filteren

Ga naar meest recente reactie

pallieterhofke

Pallieterhofke

Bij de moestuin heb ik een handpomp, ik gebruik het water ook voor de pony's. Er zit wel veel heel fijn zand in, het zakt natuurlijk wel maar ik zou het er graag uitfilteren. Hoe stel je best een filter samen om dat fijne zand te onderscheppen.
woensdag 21 april 2010 - 10:47
Pieter

Pieter

Kan je tussen je pomp en de drinkbak van je pony's geen bezinkbak installeren? Dus de drinkbak wordt niet meer rechtstreeks met de pomp gevuld, maar via de overloop van je bezinkbak.
woensdag 21 april 2010 - 11:04
printemps

Printemps

Probeer eens een oude kussensloop,een sok of nylonkous vast te maken aan de teut van de pomp zodat het water hierdoor loopt
Mijn vader deed dat ook zo(bij het vullen van het zwembad met een storckpomp)

mvg
woensdag 21 april 2010 - 12:49
pallieterhofke

Pallieterhofke

Ik ga beginnen met de kous en als dat niet lukt ga ik die bezinkbak proberen maar moet daar iets in om te filteren of is het gewoon een kwestie van de boel te laten rusten tot het zand gezakt is.
woensdag 21 april 2010 - 12:56
natuurmanjak

Natuurmanjak

Als ik je vraag zo lees denkt ik dat de kwelm te dicht bij de zuigdarm gekomen is,
en van de moment dat je pompt komt er zand mee! dat valt denkelijk op te lossen
door eens een twintigtal emmers water na elkaar,met geweld er uit te pompen dan zal je eerst wel veel kelm mee pompen,maar met meerder emmers na alkaar zal naar mijn idee de kwelm verminderen tot er een holte is bij de zuigdarm en er verder geen zand meer zal mee komen! natuurmanjak.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 21 april 2010 - 14:08
pallieterhofke

Pallieterhofke

Heb de kous getest, maar het zand is zeer fijn en komt er nog steeds door. Daarna heb ik wat schapenwol in de sok gestopt en dat werkt redelijk als je niet te snel pompt. Ik weet niet of ik veel zand van de bodem kan meepompen want de put is 14 meter en er hangt een darm van 5 meter aan.
woensdag 21 april 2010 - 15:33
printemps

Printemps

Mijn vader gebruikte een zak gemaakt van een laken
Misschien zijn die gaatjes kleiner
En anders moet je laten bezinken zoals Pieter zegt
Maar een put kan verzanden met de tijd maar dan moet je die openmaken,leegmaken en uitkuisen

mvg
woensdag 21 april 2010 - 18:31
pallieterhofke

Pallieterhofke

Ga morgen met het laken proberen
woensdag 21 april 2010 - 19:42
pallieterhofke

Pallieterhofke

Het probleem heeft zichzelf opgelost, het water is proper nu.
Bedankt voor alle tips.
vrijdag 23 april 2010 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon